Skrevet af: Susanne N., 7. august 2013 kl. 19.40
Hej,
Jeg har i min have et bed hvor der er et træhegn bagved. Så tænkte lidt jeg gerne ville plante en klatreblomst af en art, og meget gerne en hvor der komme nogle bær på om sommeren. Har I nogle i vil anbefale? Og hvornår man så skal plante sådanne planter?
Mvh Susanne
Skrevet af: Freya Grossmann, 7. august 2013 kl. 21.20
Der er jo druer, men deres blomster er jo ikke så interessante. Og så er der brombær, som jo også er en slags klatrende plante.
Espalier af frugttræer er også en mulighed. Eller klatrerose, men de sætter jo ikke frugter som sådan, selv om både roser og hyben kan spises.
Skrevet af: Susanne N., 7. august 2013 kl. 21.23
Kan roser spises? :)
Havde også selv tænkt på brombær, men syntes bare ikke lige de er så kønne... Men de var de første jeg tænkte på :)
Tak for svaret :)
Skrevet af: Tom Andersen, 7. august 2013 kl. 21.32
Hej Susanne
Kiwi / stikkelsbær-kiwi ?
Skrevet af: Susanne N., 7. august 2013 kl. 21.33
Det lyder spændende, kan sådan en plante holde til de kolde vintere?
Skrevet af: ’Trine Petersen, 8. august 2013 kl. 7.54
Jeg har en mini kiwi (stikkelsbær kiwi) på fritstående espalier og den klarer fint kolde vintre. Det er en køn plante, så den kan jeg kun anbefale.
Bærrene smager fantastisk, men modner sent - som regel først i september.
Skrevet af: Freya Grossmann, 8. august 2013 kl. 16.20
Vedr. spiselige roser, så er det jo en af Camilla Plums yndlinge: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/803.html
Skrevet af: Susanne N., 8. august 2013 kl. 16.49
Tror jeg vil prøve stikkelsbær kiwi, det lyder lidt anderledes :) Men så er spørgsmålet hvornår man skal plante sådan en??
Lige noget andet... Jeg har en Hawaii blomst som har lukket sine blade, er det normalt? Købte den for to dage siden...
Susanne
Skrevet af: Mogens; E., 8. august 2013 kl. 22.01
Det er nødvendigt med både han- og hunplanter
Enkelte sorter af stikkelsbærkiwi, fx ”Issai”, er selvbestøvende, men ellers er det nødvendigt at have både han- og hunplanter for at kunne høste frugter. Plant han- og hunplanterne med 2-4 m’s afstand, fx ved en pergola. En hanplante kan ved hjælp af især honningbier bestøve op til seks hunplanter.
Stikkelsbærkiwi er fuldt hårdfør på vore breddegrader, men kan ligesom fx hortensia være ret følsom over for frost på de første forårsdage, hvor solen lokker knopperne til at folde sig ud, så de bliver følsomme over for nattefrost. Derfor er det bedst at plante stikkelsbærkiwi et sted, hvor fx. et træ eller en bygning skærmer mod den lavtstående forårssol. Normalt tager det 3 år før planten sætter frugt.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. august 2013 kl. 8.15
vi har både stikkelsbærkiwi issai og alm kiwi jenny begge er selvbestøvende og fuldt vinterhårdføre i dk og vi får over 5 hundrede frugter i år - så gå du bare igang med kiwiavlen - du kan købe dem i potter så de kan plantes nårsomhelst jeg har lige fået fat i en stikkelsbærkiwi som får røde frugter - den blev plantet ud i sidste uge
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.