Skrevet af: Tine Horsum, 7. august 2013 kl. 17.53
Jeg vil meget gerne have slåen i min have, og hassel.
Jeg har en gammel "indkørsel" med 20 cm muld herunder brokkelag, der er umuligt at grave i, men egentlig ville jeg gerne have lidt småtræer her. Kan jeg det? Og hvilke? Gerne noget blomstrende og eller frugtbærende. (Ikke mirabel, dem har jeg allerede (de gule))
Mit bed mod syd er solstegt og groet til i græs (en sej tuedannende art), det har førhen været forårsbed (løgplanter), men resten af året er det kedeligt, og jeg hader at luge. Forslag til tørketålende? Udover Sct. Hansurt? Som jeg har, der trives.
Jeg er ikke vild med at grave, da både el- og telefonkabler ligger dér, og jeg ved kun, hvor dybt elkablerne ligger fordi, boksen ved vejen nyligt blev påkørt og skiftet.
Jorden er ellers muldrig, næringsrig og har ler i bunden.
Jeg har nogen hassel mod vest (hvor der er havvind), det kan de ikke lide! I gode år kommer der tre nødder.....
Jeg vil gerne plante hassel og slåen, som let skyggegiver/læ til en siddeplads eller flere i haven. Vi har ikke egern (for træfattigt), men jeg erindrer slåen som en super hæk til småfugle (og slåensnaps!).
Jeg skal erstatte noget (uklippet) hæk af laurbærkirsebær, der desværre døde i de her snevintre- selvom de fint satte bær- og endda frøformerede sig.
Haven er meget tilgroet, ellers er der/ville være havvind fra to sider (SV og N- om foråret iskold østenvind.)
Mvh
Tine
Skrevet af: Lone Brems, 9. august 2013 kl. 5.54
Hej Tine Andersen
Få dit bibliotek til at skaffe Jane Schul's bog "Hvilken plante hvor" - deri finder du plantelister til vindudsatte steder - og til tørre steder.
Ved at bruge bogens mange billedeksempler og listerne med angivelse af farver, højde og bredde (i udvokset form) og planternes krav til jordbund kan du udvælge lige de planter, du gerne vil arbejde videre med.
Lige en enkelt ting: Har du flere sorter hassel ? Hvis du kun har en enkelt sort kan det være forklaringen på den beskedne nøddehøst.
Men den stærke vindpåvirkning er bestemt heller ikke befordrende for frugtsætning.
Hasselbuske vil nok have det bedre ved at være beskyttet af et lægivende hegn - som måske godt kunne bestå af slåen, virginiaroser, sargentsæbler, røn og nogle enkelte naur.
Hvis du ønsker at ændre på placeringen af hasselbuske og skal anskaffe nye, vil jeg anbefale dig at som det første at læse Lars Holmboe Westergaards artikel "Dyrkning af hasselnødder" (den dukker op, hvis du skriver titlen i søgefeltet øverst på Havenyt).
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Freya Grossmann, 9. august 2013 kl. 7.21
Vedr. Stauder, så er hosta egnede til bede, or man ikke vil luge. De har tålt tørken fint her i år, men jeg ved ikke, hvordan de har de med de kraftige vinde på grunden. Men det kan man jo plante sig ud af.
Hosta tåler også skygge.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. august 2013 kl. 8.18
sandtorn vil trives godt
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.