Forum

Hvilken mystisk slyngplante?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. juli 2013 kl. 15.59

I min ligusterhæk er der kommet en fin slyngplante, som jeg aldrig har set før. Mine bøger har ikke kunnet hjælpe ejheller googling på planter.

Den er åbenbart ret frodig, og først troede jeg, den var vokset ind fra min nabo, ,der er ligusterfan og vild med pæne hække og friserede plæner- ret modsat ego, men det er den ikke. (og bare rolig; naboen er meget flink).

Den har gulgrønne firetallige blomster (hvidgrønne i knop) og forbløffende seje stængler, der er rødlige med en tone blå, ikke helt bordeauxfarvet men derhenad.

Sleve blomsten er som sagt sart grønhvid i knop og gullgrønlig. Kronbladene vender nedad mens en masse stritrianer (støvdragere) stikker op af midten (botanik er ikke min stærkeste side), lidt som på en kirsebærblomst.
Bladende er helrandede, lyse grønne og omtrent spydformede med runding ind mod bladstilken. Den har slyngtråde som vin- er som sagt forbløffende sej, bare at plukke lidt blomster/ en kvist af.
Blomsterne er anbragt som på hyld, men er større (som kisebærblomster) og mere spredte, der sidder to bittesmå sideblade ved basis af hver forgrening til en blomsterstilk.

Det er ikke jasmin/gedeblad, humle eller efeu, clematis- eller noget andet, jeg har set før.

Så hvad mon det er? Og er den vild eller tam? Sjælden eller træls import-ukrudt?

Jeg har haft fodret fugle ved hækken, men der plejer kun at komme byg, hanekro og opret amarant (og en gang den der trælse bynkeambrosie), men de holder som regel kun 1 sæson.

Mvh
Tine
PS: Jeg kan evt uploade et billede et sted, hvis det er bedre?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. juli 2013 kl. 20.29

Ja tak til et billede - så er der lidt mindre gætteri over det :)

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 30. juli 2013 kl. 22.43

Hej Tine....prøv at se på den her...clematis recta pamala..

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. juli 2013 kl. 23.34

Det er næsten sikkert ikke noget klematis. Det ligner slet ikke.

Jae, billeder. ;-)

Jeg prøver i morgen.

Mvh
tine

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2013 kl. 13.48

Hermed så lidt billeder....

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2013 kl. 13.49

blade

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2013 kl. 13.51

Helhed

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 31. juli 2013 kl. 14.03

Mon ikke, det er denne: da.wikipedia.org/wiki/Hvid_Staudeklematis

Der er jo mange forskellige clematis, og bladene ligner i hvert fald en af mine clematis.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. juli 2013 kl. 17.01

Prøv at søg på almindelig skovranke, clematis vitalba . Det kunne også ligne den og den har det med at så sig selv hist og her. Staude clematisen er meget sjældent forvildet .

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 31. juli 2013 kl. 17.12

Mange tak for hjælpen! (Y) (Y) (Y

Det er ganske bestemt en "Almindelig Skovranke", hvordan den så end er kommet her.... ;-D

Mvh
Tine

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. juli 2013 kl. 21.47

Den kan udvikle sig til noget være djævelskab i en hæk og den er ikke lige sådan at hive op med rode . Den gror hurtigere end humle og arkitektens trøst , så søg for at gå hård til den fra start af .

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. august 2013 kl. 9.43

Hvis den er værre end brombær (!), så skal jeg gerne nakke den med roundup, men pt må den gerne være her, den er da pænere end hækken. :-D Og har ingen torne....

Men tak for rådet/advarslen!
Nu skal hækken alligevel trimmes, når jeg har fået slået ukrudtet ned, men det bliver ikke lige i denne uge.

Mvh
Tine- haveoffer

Nyt svar til emnet »Hvilken mystisk slyngplante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken mystisk slyngplante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider