Skrevet af: Povl Vestergaard, 25. juli 2013 kl. 9.59
Hej,
Har et par 39 år gammel Bøgetræer stående - det ene står fint og frodigt - men det andet (11 m afstand) har gennem de sidste 10-15 år fået lange og tynde grene, løvet bliver mindre og mindre og løvets farve er gået fra mørkgrøn til lysgrønt. Er der nogen som kender en ekspert / Træ Doktor - i det sydligste midt Sønderjylland - som kan tage et kik, på træet…?
Vedhæftet, et foto af de to trær..!
Vh. Povl Vestergaard
Skrevet af: Henry G., 25. juli 2013 kl. 21.34
Hej sønderjyde Povl når du tænker tilbage, kan du måske tidsfæste, hvornår dit bøgetræ begyndte at få det dårligt, jeg tror det skete et års tid, efter du har gravet ud til fundamentet til det grønne hus, der er rødderne nok kappet i den ene side, og derved har toppen taget skade i samme side. Rødder forsyner grene/blade i samme side. Hilsen sønderjyden Henry G.
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 26. juli 2013 kl. 6.51
Jeg tænkte det samme, da jeg så billedet, men ville ikke komme med mit bud, fordi jeg hverken er træ-dokter eller har det store kendskab til bøgetræer.
Men det var min første tanke, da jeg så billedet, at det helt sikkert måtte stamme fra dengang skuret blev bygget.
Skrevet af: Povl Vestergaard, 26. juli 2013 kl. 7.40
Hej Henry & Eelke,
Tak for jeres tilbagemeldinger - Skuret står på punkt fundering, og har derved ingen egentlig gennemgående fundering.
Har i mellemtiden, konsulteret et Træpleje firma i Taastrup, og vi fandt ud af at, jeg for 18-20 år siden, lagde ca. 15-25 cm muldjord ovenpå området hvor Bøgene står. Dette skulle jeg bestemt IKKE have gjort, da "rødderne" herved ikke længere kan "ånde/bliver kvalt".! De mente at jeg burde fjerne den muldjord, jeg havde lagt ud - eller forsøge at Grubbe jorden omkring Bøgen.
Skrevet af: Povl Vestergaard, 26. juli 2013 kl. 13.59
UPS..! Glemte at skrive at Grubningen, skal gå fra stammen og UDEFTER - i en stjerneform, hele vejen rundt om træt. Og kun ned i den dybde, som det ekstra jordlag, der blev lagt på, for 18-20 år siden - altså de 15-25 cm.
Vh. Povl
Skrevet af: Henry G., 26. juli 2013 kl. 14.49
Hej igen Povl jeg tror du kan grubbe jorden så meget du vil, det hjælper ikke noget, problemet er at bøgen ikke får ilt ned til rødderne, på den side hvor huset er, på gr. af manglende regnvand der normalt trækker ilten med ned i jorden, (tør jord uden ilt) derfor bliver træet kvalt. Hvorfor skal der grubbes på den side der vender væk fra huset, der ser træet sundt ud, bøgen har måske slet ikke fået den store skade af påfyldningen. Du kan måske hjælpe ved at reducere kronen på den dårlige side. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Povl Vestergaard, 26. juli 2013 kl. 16.10
Hej Henry G.
Jeg indsætter lige et nyt foto, som viser Bøgen fra en anden vinkel. Da det øverste foto, er lidt misvisende, da der står et stort Fyrretræ bag bøgen, og det er måske det der skygger.
Den grønne bygning som står 6 m. bag Bøgen, er en Carport til 6 køretøjer, og alt regnvand fra taget (75 kvm), løber direkte ned på jorden, de 5 m fra Bøgen (ingen tagrende). Så vand får det da rigeligt.
Hilsen Povl
Skrevet af: Povl Vestergaard, 26. juli 2013 kl. 16.14
Ups. Det forkerte foto.! Dette foto viser Bøgen, fra den modsatte side. Her er Carport i forgrunden og Bøgen bagerst.
Herunder det rigtige foto.....
Hilsen Povl
Skrevet af: Niels Møller Jensen, 31. juli 2014 kl. 10.27
Hej
Vi har også et meget gammelt bøgetræ eller to sammenvokset træer hvor den ene halvdel i år er begyndt med at få nogle meget små bøgeblade den nu er ved at smide, mens den anden halvdel står fin og grøn. Vi har intet ændret andet en at lade græsset gro hele vejen rundt om begge trær - kan det være årsagen?
mvh niels
Skrevet af: Hanne Christensen, 31. juli 2014 kl. 22.44
Hvis der ikke er skader på rødderne, er næste trin at kigge på barken, er den hel og intakt ?
Tjek også nede i græsset for skader.
Skrevet af: Povl Vestergaard, 1. august 2014 kl. 12.32
Hej Niels. Jeg har i mellemtiden fundet årsagen til det tynde løv. For ca. 15 - 18 år siden, blev jorden under træet påkørt muldjord i en tykkelse på ca. 20-25 cm. Dette kan træer IKKE tåle, de rødderne derved ikke længere kan "ånde". Træet er nu fældet og fjernet, kunne ikke redes.
Mvh, Povl
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.