Skrevet af: Bjørn Hirshals, 2. juli 2013 kl. 10.28
Haveejere oplever ofte at se svampe forskellige steder i haven. Måske vokser de i græsplænen, måske i kompostbunken, ja på stammerne af gamle træer kan man også finde svampe.
Som svampeinteresseret modtager jeg meget gerne billeder af - og oplysninger om svampe, som iagttages rundt om i de danske haver. I det omfang, det er muligt, vil jeg kunne oplyse navne på de iagttagne svampearter. Som helt ny på denne side er beg spændt på resultatet!
Bjørn Hirshals
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 2. juli 2013 kl. 11.40
Hej Bjørn,
Det tror jeg vi er mange, der gerne vil. Hvor i landet bor du ca.?
Jeg skal nok give lyd, når de kommer. Vi plejer at have rigtig mange - og mange forskellige.
Elsebeth
Skrevet af: Bjørn Hirshals, 2. juli 2013 kl. 13.06
Hej Elsebeth
Jeg bor i Solrød, lidt nord for Køge...Jeg ser frem til at høre fra dig, når de dukker op, og regnvejr er jo godt for noget i denne sammenhæng!
Hilsen Bjørn
Skrevet af: Tom Andersen, 13. juli 2013 kl. 18.47
Hej Bjørn
Jeg vil meget gerne trække på din kompetence :-)
Faktisk har jeg - overraskende for mig - set en lille svampekoloni i haven i dag. Det skal siges at jorden er knas tør.
Svampene står i skygge under et lærketræ.
Skrevet af: Bjørn Hirshals, 14. juli 2013 kl. 11.41
Hej Tom
Man skal altid være forsigtig med at bestemme en svamp alene på grundlag af et foto. Du oplyser da også findestedet som værende under lærk. Jeg kan se, at det er en gullig rørhat. Hathuden synes lidt skinnende på billedet, hvilket tyder på, at svampen i fugtig tilstand er slimet. Jeg er sikker på, at du har fundet en Lærke-rørhat, der er ganske almindelig under lærk, og kun lærk!
Hilsen bjørn
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2013 kl. 16.36
Hej Bjørn
i 2008 opdagede vi denne klynge østershatte på et nedsavet træ, hvor vi havde ladt et stykke af stammen stå.
Vi bor i Fredericia. Jeg tror at det var i december måned vi fik denne lækkerbidsken ganske gratis. De senere år har jeg forgæves spejdet efter hattene. Jeg husker desværre ikke om det var resterne af en lærk/ røn eller birk.
Mange hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Bjørn Hirshals, 14. juli 2013 kl. 18.56
Hej Ingeborg
Det er rigtignok dejligt at finde denne købesvamp i naturen. Jeg har fundet arten på et stort antal træarter. Hvor jeg bor er der som så mange steder børn der tjener en lille ekstraskilling ved at køre ud med reklameaviser. Men det er unægteligt lidt lettere at smide hele bunken af aviser i en godt skjult grøft! I det mindste havde jeg fornøjelse af året efter at finde avisbunken besat af......østershatte!
Venlig hilsen
Bjørn
Skrevet af: Tom Andersen, 15. juli 2013 kl. 6.59
Tak for ID Bjørn.
Jeg har Googlet lidt og jeg er ret sikker på, at du har ret :-)
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 30. august 2013 kl. 16.38
Hej Bjørn,
Selvom det er særdeles tørt, har jeg lige set de første svampe i haven. Den første gror på en stub af et stort fyrretræ, vi fældede for 4-5 år siden:
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 30. august 2013 kl. 16.39
Og fra en anden vinkel:
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 30. august 2013 kl. 16.39
Og her er en mere. Den føles lidt hård, så jeg tror, det måske er en der er "forstenet" fra sidste år:
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 30. august 2013 kl. 16.40
Den sidste sidder på siden af en anden træstub, og jeg ved ikke, hvilket træ. Jeg gætter på et nåletræ af en slags.
Elsebeth
Skrevet af: Mogens; E., 30. august 2013 kl. 21.12
I mit spagnumbed har jeg fundet disse 2 store svampe som jeg ikke kan finde på Myco keys på nettet.
På bladene af mine Azalia i spagnumbedet har der tidligere på året været Exobasidium japonica svamp som er fjernet. Kan det evt. have nogen sammenhæng.
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. august 2013 kl. 21.28
Det ligner et par store champignoner :)
Skrevet af: Bjørn Hirshals, 31. august 2013 kl. 5.29
Hej igen Elsebeth
Det er jo stadig tørt de fleste steder, og derfor er der så få svampe at finde, og det er nok ikke tilfældigt, at det netop er på en gammel træstub, du finder en svamp netop nu. Rødderne på en sådan gammel stub står jo i forbindelse med dybere mere fugtige jordlag og kan til en vis grad suge vand fra dy eremit ende lag, sådan lige som trækpapir! Hvad det er for en svamp du har fundet kan det være svært at afgøre her, men jeg vil tro, at det er en uudviklet art af en poresvamp, der kendes på, at de med alderen får porer på undersiden. Poresvampe er ofte meget hårde i kødet og kan sidde meget fast på underlaget. Nogle arter af poresvampes frugtlegemer kan blive flere år gamle. Hvilken art, du netop har fundet, kan jeg ikke sige med sikkerhed alene ud fra billederne. Måske er der andre der kan?
Hilsen Bjørn
Skrevet af: Bjørn Hirshals, 31. august 2013 kl. 6.00
Hej Mogens og Anja
Jeg er enig med Anja i, at der er tale om en art af champignon, hvor der i naturen i Danmark findes omkring 50 forskellige arter.
Med alderen bliver lamellerne på champignon næsten helt sorte af svampens sporer. Et andet godt kendetegn er, at lamellerne er frie og ikke sidder fast på hattens stok. Desuden kan stokken let løsnes fra hatten, for blot at nævne et par vigtige kendetegn på slægten champignon. Jeg vil afholde mig fra at sige, hvilken art, du har fundet. Det vil kræve nærmere undersøgelser og måske mikroskop! Mogens, du nævner også fundet af angreb af Exobasidium på bladene af en azalie. Jeg kender selv problemet fra en småbladet rhododendronart. Der er jo tale om en svamp, man ikke kan se, da den lever indvendigt i værtsplanten og deformerer blade og skud, men dog sjældent slår værtsplanten ihjel. Slægten Exobasidium hedder på dansk Bøllesyge (efter planten mosebølle), og de forskellige arter snylter på medlemmer af lyngfamilien. Jeg kender ikke arten japonica, men har bestemt den art, jeg har fundet til Exobasidium rhododendri, som efter mine kilder, er den eneste art, der angriber rhododendron (og azalier) her i landet.
Hilsen bjørn
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 31. august 2013 kl. 17.17
Hej Bjørn,
Fascinerende.
Jeg har en del gamle og nyere træstubbe i haven, så jeg plejer at have mange forskellige svampe. Jeg glæder mig til at sende billederne til dig og høre lidt om dem. Jeg aner intet om svampe - jeg synes bare, de er flotte.
Jeg vender tilbage, når der er kommet lidt mere væde.
Elsebeth
Skrevet af: Mogens; E., 31. august 2013 kl. 17.57
Tak for hjælpen Bjørn.
Champignon er en lækker spise, men de to turde jeg ikke smide på stegepanden, selv om det er de største jeg har set.
Det er en god ide med denne tråd om svampe her på Havenyt.
Det er primært Azalia af japonica typen som Exobasidium optræder på.
Skrevet af: Tom Andersen, 22. september 2013 kl. 17.25
Hej Bjørn
Kan du identificere denne?
Skrevet af: Tom Andersen, 22. september 2013 kl. 17.26
Undersiden..
Skrevet af: Bjørn Hirshals, 22. september 2013 kl. 17.50
Hej...
Det er højst sandsynlig arten almindelig netbladhat, som ikke skal spises!
Skrevet af: Tom Andersen, 22. september 2013 kl. 18.45
Super!
Jeg vender nok tilbage - der plejer at være to tre arter mere, når vandet rigtig kommer :)
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 1. oktober 2013 kl. 9.45
Hej Bjørn,
Nu myldrer de frem. Du får lige nogle billeder (jeg har forsøgt at få apparatet til at tage skarpere billeder, men det er det bedste, det kan lave):
Og et mere:
Og
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 1. oktober 2013 kl. 9.46
Og
Og
Og
Et mere
Og
Og
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 1. oktober 2013 kl. 9.47
Og
Og
Og
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 1. oktober 2013 kl. 9.48
Og endelig dette. Jeg håber, du kan få noget ud af billederne. Jeg har forsøgt at sortere dobbeltgængere fra, men jeg ved ikke meget om svampe.
Elsebeth
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. oktober 2013 kl. 17.36
Og hvis man er i tvivl om hvorvidt de kan spises, så kommer jeg til at tænke på det gamle rim:
- - - - - -
Plukker i skoven du ukendte svampe,
så skal du først lade lillebror smage derpå.
Dersom han dør under skrigen og krampe,
da bør du selv lade svampene stå.
Men hvis der intet sker med den lille,
Tjah - så gik den portion svampe til spilde !
Skrevet af: Birthe Ehlers, 27. oktober 2013 kl. 13.18
Hej Bjørn Hirtshals og andre svampeinteresserede.
Vi har en gammel kolonihave, der ligger ved det gamle voldområde i Nyborg og ned til Ladegårdssøen.
Det er en "skovhave" og derfor har vi købt østershatte myeselium som vi håber vil gro.
Er der nogle der erfaring med "naturlige" dyrkningsmetoder. VI har forsøgt os som illustreret:
www.facebook.com/media/set/?set=a.10200426532260967.1686051460&type=3
Venlig hilsen
Birthe Ehlers
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 18. november 2013 kl. 21.23
Hej Bjørn,
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/12596.html#e79905
Elsebeth
Skrevet af: Maiken Buchwald, 16. oktober 2017 kl. 10.31
Hej Bjørn
Kender du denne svamp, som er poppet frem i jorden ved vores sommerhus - især rundt om en træterrasse men også ude i indkørslen. Der vokser både løvtræer, et fyrretræ og især en kæmpe lærk på området.
Jeg mener at huske at stokken er mørk (grå?)
Skrevet af: Lars Holt, 16. oktober 2017 kl. 17.34
Det er ikke en af de svampe, jeg spiser (mere?).
Jeg tænker skørhat pga. rillerne i randen, men dem er der jo mange af.
Skrevet af: Helle Brandis Larsen, 7. maj 2018 kl. 23.10
Under dagens arbejde i haven fandt jeg disse 3 svampe - arter på billederne nedenfor ( måske er de den samme når alt kommer til alt ), og jeg vil meget gerne have at vide hvad det er for nogle, hvad de hedder, og om de er giftige for mennesker og især tildeles for dyr - har nemlig en ung hund, der " roder og snager i alt "
Mvh.,
Helle B. Larsen
www.facebook.com/photo.php?fbid=10155205783082016&set=a.10151448912467016.1073741829.686777015&type=3
www.facebook.com/photo.php?fbid=10155205783052016&set=a.10151448912467016.1073741829.686777015&type=3
www.facebook.com/photo.php?fbid=10155205782977016&set=a.10151448912467016.1073741829.686777015&type=3
Skrevet af: Claus K Madsen, 7. maj 2018 kl. 23.27
Jeg tror det er morkler. Nogle arter er fine spisesvampe, men i hvert fald en enkelt er giftig.
Jeg har ikke så meget erfaring med dem at jeg tør sige præcis hvilke(n) art det er.
Skrevet af: Helle Brandis Larsen, 8. maj 2018 kl. 1.11
Tak for dit svar.
Havde nu ikke tænkt mig at spise dem, men er mere interesseret i, om de er giftige, da jeg som skrevet har en ung - hund, der gransker i alt hun støder på. Hun har haft dårlig mave ind imellem, men jeg har ikke stødt på dem før i dag, så må jo bare være opmærksom på, de kommer frem igen. Hvorfor kommer de i haven ? Har det noget at gøre med, at jeg har flis / dækbark i mine bede ?
Helle
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 8. maj 2018 kl. 9.29
Det er morkler ja, fin spisesvamp. Der findes en anden art, stenmorkel, den er dødeligt giftig. De er dog ret nemme ar skelne fra hinanden når man står med svampen. Morkler har bikagestruktur, stenmorkler har hjerneagtige vindinger.
Morkler popper op hist og her - nogle danner angivelig symbiose med træer (hovedsagligt Elm), andre kan leve delvist som nedbrydere.
Der er mange der gerne ville have morkler i haven, men der er ikke nogen der helt har fundet koden til at dyrke dem.
Svært at sige om de kan skade din hund. Men du kan da altid plukke dem hvis du er utryg - de kommer sjældent i stort antal.
Mvh Sofus
Skrevet af: Claus K Madsen, 8. maj 2018 kl. 12.14
Min svampebog nævner at de ofte kommer i parker og haver hvor hunde besørger. Det kan måske være en forklaring.
Jeg ville ikke foretage mig yderligere, men som Sofus skriver så kan du jo plukke dem hvis du ikke er tryg ved dem.
Skrevet af: Helle Brandis Larsen, 9. maj 2018 kl. 1.14
Hej Claus og Sofus ☺☺
Tak for Jeres svar.
Fandt dem nu i et ret stort omfang, og har fjernet dem alle sammen - mest pga., hunden ☺☺
Dækbark / flis kommer fra træer ja, hvilke ved jeg ikke og hvorhenne fra nej heller, men min hund besørger ikke i haven og har aldrig været vant til det, så " smitten " er sikkert kommet med dækbarken / flisen ... Som sagt tak for Jeres svar, og ja tak, jeg vil sørge for at holde dem nede.
Trods det, at jeg også slog det op i går / googlede det, og så at det faktisk er en ret dyr spise - næst efter trøfler - men også at de ikke skal / kan spises rå.
Læste også det du skriver med den dødeligt gifte der ligner en hjerne - benævnt stenmorkler ☺☺
☺☺ .. Tusinde tak for hjælpen.
Helle
Skrevet af: Malene Knudsen, 28. maj 2019 kl. 5.55
Hej.
Jeg har fundet denne svamp rundt omkring i haven.
Min bekymring er om de er giftige? Vi har en hundehvalp på 17 uger, jeg tror han går og spiser lidt af dem da han har fået tynd mave.
Vh Malene
Skrevet af: Malene Knudsen, 28. maj 2019 kl. 5.56
Et billede mere
Skrevet af: Anonym bruger, 28. maj 2019 kl. 10.15
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.