Forum

Plænerens

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Flinker, 28. april 2013 kl. 9.18

Jeg har en 7 år gammel græsplæne som jeg aldrig har givet plænerens. Jeg har ikke formået at holde den ren for ukrudt med min mælkebøttefjerner. Jeg har for 2 år siden købt Toxan plænerens men har endnu ikke haft samvittighed til at sprøjte det ud. Nu skal det dog være (tror jeg). Jeg har hørt noget om at hvis man sprøjter plænen mens den stadig har morgendug skal man kun benytte halv dosering. Er det noget andre ved noget om. Kan jeg i samme ombæring sprøjte mælkebøtterne som vokser op inde i roserne uden at skade roserne. Roserne har endnu ikke sat blade. Hvad er evt. mest skånsomt for roserne Round up eller Toxan plænerens.
PS. Kan jeg sprøjte mælkebøtterne i mine asparges efter sæsonen har læst at asparges ikke tager skade af toxan.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2013 kl. 10.46

Det får du ikke et svar på her - dette site handler om, at man skal undgå at bruge gift i sin have :)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. april 2013 kl. 13.01

Det er mange andre måder at kommer dine problemer til livs på end ved at bruge gift. Har du læst nogle af de artikler som er skrevet om ukrudt i græsplænen og om ukrudt i bedene ? . Her kan du finde svar på mange af de problemer du står med . God læselyst.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Flinker, 29. april 2013 kl. 9.28

Jeg takker for svar. Er ny bruger og har ikke været opmærksom på at det er et forum for miljøvenlige dyrkningsmetoder. Jeg ville sådan set gerne vælge miljøvenlige alternativer, men jeg har ikke set hvad I vælger at bruge i græsplænen, hvis antallet af mælkebøtter er 20- 50 stk pr m2. Jeg kan godt se gode muligheder til belægning mm. Kan nogen give gode råd.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. april 2013 kl. 9.56

Jeg bruger Fiskars mælkebøttefjerner...

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. april 2013 kl. 13.04

Hej Michael Flinker

Det ku' lyde som om din græsplæne ikke har trivedes rigtig godt sidste vækstsæson - og måske heller ikke tidligere end det ?
Det er en mulighed, at jordlaget under plænen er vanskeligt for græsplanterne at gro i - der kan måske være for mange komprimerede lag af småsten eller andre forhold (tørke eller vandlidende jord), som hindrer god rodudvikling.
Det er en anden mulighed, at du har ikke har tilført de næringsstoffer, som græsplanterne skal bruge for at være i god vækst hele sæsonen - eller at du med en græsopsamler / rive har fjernet værdifulde mikronæringsstoffer og organisk materiale, som skulle have været basis for nyvækst.

Hvis det mest sandsynligt er jordstrukturen, der er kilden til bare pletter (og dermed en chance for frøukrudt som mælkebøtter o.lign) eller dårligt voksende græsplanter, så er en omlægning nok det bedste bud på en effektiv "kur"
Det optimale tidspunkt vil være til august, fordi jorden der er lun nok til hurtig fremspiring og der oftest er fugtighed i tilstrækkeligt omfang, så det ikke bliver nødvendigt at vande indtil græsplanternes rødder er veludviklede.
I mellemtiden kan du skaffe dig materiale til en god havekompost, så der kan indblandes velomsat materiale i forbindelse med omlægning af din nuværende plæne.

Hvis det derimod drejer sig om næringsmangel kan du ændre i din pleje af plænen - topdresse den med god havekompost / champignonmuld / groft sand og du kan overveje en jordanalyse for at indkredse, hvilke næringsstoffer du først og fremmest skal give græsplanterne adgang til for at de igen kan få førstepladsen på arealet.

I Havenyt's arkiv er der velbeskrevne fremgangsmåder omkring omlægning, nyanlæg og pleje af græsplæner under emnet Prydhaven - der dukker et underemne op med titlen "Græsplænen".

Jeg håber, du beslutter dig for at aflevere din portion af TOXAN Plænerens på Genbrugsstationen og finder frem til andre metoder for at få en flot ukrudtsfri / næsten ukrudtsfri plæne, som du kan blive glad for!

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 29. april 2013 kl. 13.06

Et mælkebøttejern kommer du rigtig langt med, men det kan synes ganske uoverkommeligt at klare en stor græsplæne. Jeg har over adskillige år brugt den metode at jeg fjerner så mange mælkebøtter jeg kan overkomme og sørger for at plukke blomsterne på dem jeg ikke når at fjerne (de skal i en hermetisk lukket pose for de sætter frø selv om de er plukket), så de ikke når at sætte frø og formere sig. På den måde har jeg stille og roligt nedbragt antallet af mælkebøtter. Men min plæne er stadig fyldt med alt muligt andet - kløver, bellis osv. og det kan jeg sagtens leve med - det er grønt og frodigt. :o)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. april 2013 kl. 13.46

Giv det noget at leve af og sæt klippehøjden på 4 cm , så er man et skridt på vejen henimod en flottere og sundere plæne . Ofre hvad det koster at købe kvalitetsfrø, som f.eks prodana og så på de bare pletter .
Dette er en god investering,der lønner sig med tiden . Har man mulighed for at vertikal skære plænen forebygger man også ukrudt .

Nyt svar til emnet »Plænerens«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Plænerens

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider