Forum

Hvilken planter er det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 18. april 2013 kl. 15.19

Hej!

Jeg vil høre om det er ikke nogen som kan hjælpe mig med navne på disse planter?

På forhånd tak

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 18. april 2013 kl. 15.21

Forsættelse...

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 18. april 2013 kl. 15.21

Og den sidste :)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Johansen, 18. april 2013 kl. 16.50

Min mor har denne Hebe stående og har haft den i mange, er der nogen der kan hjælpe med navnet på den og om der evt er andre der har sådan en?

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Johansen, 18. april 2013 kl. 16.51

Et nærbillede..

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. april 2013 kl. 17.01

Den første må være en Stormhat, den tredie en Lungeurt. De andre kender jeg ikke.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 18. april 2013 kl. 18.58

Thordis - Jeg tror den første er en kobjælde af en slags. Der findes forskellige: vår-, nikkende- og opdræt kobjælde og måske flere. Når den blomster vil du ikke være i tvivl om det evt er stormhat eller kobjælde

Mvh
Bente

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 18. april 2013 kl. 19.53

Hej Clara og Bente :)

Jeg siger mange tak for jeres svar.

Efter at jeg har søgt på Google og tænkt lidt tilbage til sidste forår og sommer, er jeg "næsten" sikker på at det er en Kobjælde. Men jeg må lige vente og se den an, når blomsten kommer frem. Det varer nok ikke så længe til.

Blomst nr 2.
Jeg aner simpelthen ikke hvad det er for en. Den har lodne grågrønne/sølvhvide blade. Og igen efter en google søgning, kom jeg frem til at det måske er "Lammeøre". Eller er jeg helt galt på den?

Nr. 3
Tak Clara! Det var netop den :)

Mvh.
Thordis

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 18. april 2013 kl. 20.15

Hej Jørgen.
din hebe er vist ikke en hebe :) det er en Pieris japonica.

og hej Thordis. jeg tror også at dit første billede er en kobjælde og nr 3 er en lungeurt. Nr 2 må lige have lidt større blade på før jeg kan give et bud.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. april 2013 kl. 20.31

Jeg giver mig, tror I har ret i Kobjælde som nr. 1, for Stormhat har mindre og stivere blade (har bare ikke kobjælde selv).

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 18. april 2013 kl. 20.39

Altså nr 2 ligner lidt noget artiskok med de grålige blade men det er det nok ikke. Det er for tidligt. Kan det være manstro? Staudevalmue?Du må tage et nyt billede når den er kommet længere frem.
Mvh
Bente

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thordis A., 19. april 2013 kl. 12.01

Jeg siger tak til jer alle få jeres svar :)

Nu er jeg helt sikker på billede 1 og 3!

Det hele ligger i forhaven sammen med mange andre stauder som er ved at kigge op og det er det er intet system i det...
Vi pløjede hele forhaven (5 meter fra mur til fortov, og 13 meter lang) op sidste forår. Det var 2 højebede placeret, den ene med 4 rhodedendron, 2 blåbærbuske og et birketræ, så det hele var ved at kvæle hinanden, og i det andet var der 6 roser, hvor kun 2 af dem stadig var i live. På selve "jorden" var der rigtig mange tulipaner, påskeliljer og vintergækker, og desværre masser af skvalderkål...

Jeg syntes selv, at jeg er ved at få buk på det skvalderkål, efter hårdt slid og graven... Men efter at haven blev "renset" fik jeg planter hist og pist foræret og kunne selvfølgelig ikke sige nej, da det er min første have og jeg ikke har så mange planter.

Set i bagspejlen var det måske ikke så klogt af mig, da forhaven er egentlig kun det eneste sted jeg kan plante noget. Selvom jeg har en stor grund bagved.
Jeg vil også plante noget der, og jeg prøver at presse til min bedre halvdel, om han ikke kan fræse et stykke til mig der. Og igen da jeg ikke har meget styr på disse ting, syntes jeg at det kan være en smule svært. Fordi jeg vil også at det hele skal se pænt ud.

Men tilbage til forhaven, så har jeg jo det problem nu, at jeg ved ikke hvad de allesammen hedder som I kan "se". Og jeg skulle nok have taget billeder af dem sidste sommer, så jeg kunne have set farve og højde på de forskellige.

Samtidig med at huset skal pudses op og males, så er det hele flyttet en meter fra gavlen, så nu krydser jeg bare fingre og håber på at jeg kan få styr på den forhave i år.

Bente- Du skrev mandstro. Efter søgning på google og så billede af den. Så kom jeg selvfølgelig i tanke om, hvordan den "måske" kunne se ud. Og er kommet frem til "Blå tidselkugle"

Så mange tak for hjælpen til jer alle!

Mvh.
Thordis

Nyt svar til emnet »Hvilken planter er det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken planter er det?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider