Forum

Kirsebærlaurbær hæk – fremtidsudsigt mv

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Alslöw-Jensen, 10. april 2013 kl. 9.41

Hej

Vi plantede (ligesom mange af naboerne) en Kirsebærlaurbær hæk (arten Novita) i 2011, og den er nu frosset tilbage for 2. vinter i streg. Jeg er (nu) klar over at denne hæk ikke er begejstret for frost og vind, og idet der blæser meget herude, var det ikke et optimalt valg. Men nu "hænger" vi lidt på den :(

Vi har planer om at dække den af til vinter og skåne den for den strenge frostvind i de næste par år. Men har følgende spørgsmål:

1) Er der noget vi kan gøre for at styrke den ekstra meget her i vækstsæsonen, udover at luge ukrudt og evt vande? Kunne det være en fordel at plante flere hækplanter, enten mellem de eksisterende eller som en ekstra række, for at de hurtigere bliver tætte?

2) Er der nogen af jer med ældre hække af kirsebærlaurbær, som vil skrive hvordan hækken klarer de lange vintre? For jeg kan godt overskue startvanskeligeheder, men vil nødig ende med en hæk, som altid risikerer at fryse hele tilbage :(

Håber der er nogen af jer, som vil tage sig tid til at svare :)

Vh Lone

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. april 2013 kl. 11.16

Vi har større hække af Laurbærkirsebær (som den rettelig hedder). De har fint klaret vinteren. Der er kun enkelte brune blade, som vidner om vinteren.

Men det skal siges, at vores står i læ af anden hæk (tynd berberis).

Mon ikke de skulle have et godt lag kompost eller organisk gødning her i vækstsæsonen, så de kan vokse mest muligt?

Det er jo let at lægge komposteret dyregødning under hækken, da den jo dække med bladene (men det gør din måske ikke, hvis den er frosset tilbage). Kløver og græsafklip fra plænen kunne måske også lægges under hækken som gødning? det lugter ikke, og hvis det gør, skal det bare rodes op, så der kommer ilt til.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. april 2013 kl. 11.17

Jeg tror i øvrigt ikke, jeg ville plante andre hækplanter imellem, da de så konkurrerer om vand og gødning.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Alslöw-Jensen, 10. april 2013 kl. 11.40

Tak for dit hurtige svar! Ok det lyder godt, enkelte brune blade kan vi fint leve med. Men desværre står vores ikke i læ - langt fra. Og det er nok netop problemet.

Er organisk gødning bedre end kunstgødning? Jeg luger nemlig med fingrene mellem hækplanterne, så kunstgødning er nok at foretrække ;)

Mht at plante flere hækplanter, så var det flere laurbærkirsebær jeg ville plante - altså supplere op med samme art, for at styrke hækkens modstandskraft. Men kan også risikere at de stjæler hinandens næring og derved svækkes af at stå for tæt?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. april 2013 kl. 21.10

1 kg Kunstgødning = 1 kg olie, og dette er et økologisk haveforum, så det vil jeg ikke anbefale.
Kunstgødning bidrager heller ikke til at forbedre jorden.
Du kan få hønsemøg i pilleform, men ellers læg ukrydtsdug under hækken...

Bor du i nybyggeri (lyder sådan siden alle naboer plantede hæk samtidig og den meget blæst) - så er problemet sandsynligvis, at jorden er for tæt pakket/mast sammen. Så har rødderne og dermed planten svært at udvikle sig.
Det er typisk i 30-60 cm dybde problemet opstår. og så er det sværere at løse problemet, nu hvor hækken er plantet.

Jeg tror ikke, blæsten er problemet alene. Vores berberishæk er MEGET tynd, og der er åbne marker mod hele hjørnet, så vores er også meget udsatte.

Nyt svar til emnet »Kirsebærlaurbær hæk – fremtidsudsigt mv«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kirsebærlaurbær hæk – fremtidsudsigt mv

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider