Forum

Renovere støttemur

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 9. april 2013 kl. 12.55

Vi har en GAMMEL! kampestens støttemur i vores indkørsel der trænger til renovering. Men hvordan griber jeg det an?
Vi har have "på 1.sal" så muren "holder på haven" så den ikke skrider ned i indkørslen. Der står gamle buske og træer bag muren og de hjælper med at holde på det hele.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 9. april 2013 kl. 12.57

Fra en anden vinkel:

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. april 2013 kl. 17.17

Det er rødderne fra træerne og buskene som skubber stenene udaf, stille og roligt. Det hele skulle rives ned og fjerne bevoksningen for rødderne går langt ned, men det er et større arbejde. Alternativet er at save al bevoksningen ned til jorden og så spørge planteskolen om hvordan man stopper væksten i rødderne. Senere kan der så såes masser af blomster som ikke vælter muren. Normalt har en støttemur en hældning indaf foroven på 12 %, hvor din mur er næsten lodret så stenene falder let ned.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 9. april 2013 kl. 22.11

jeg tror ikke du kommer udenom at skulle have hele muren ned og fjerne nogle af rødderne og jorden fra indersiden.

Du kan se på dette link hvordan man bygger selve muren

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/anlaeg_og_inspiration/1140.html

Dine sten er ret små, så du bør overveje om det er nødvendigt at understøbe muren for at den kan holde, ligesom man kan overveje at fylde fugerne på forsiden med beton eller lign, som der er gjort på den nederste del.

Du kan jo starte med et lille stykke og se om du sydes om resultatet.

Mvh Michael

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 9. april 2013 kl. 23.04

Jeg har som sådan ikke noget imod at rive den ned og bygge den op igen.
Jeg havde tænkt mig at lave en kalkmørtel og "mure" stenene op igen da huset er et gammelt hus fra 1885 og muren gerne skulle passe sammen med huset.

Det jeg er i tvivl om er hvordan jeg støtter jorden imens muren er væk og om det er nødvendigt.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. april 2013 kl. 8.03

- skal det holde så skal du mure op beton (grus cement) begynd fra enden af og tag lidt ad gangen -

Nyt svar til emnet »Renovere støttemur«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Renovere støttemur

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider