Forum

Græsplæne-hjælp!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kimmie Nielsen, 7. april 2013 kl. 23.09

Hej med jer :)

Jeg bor i rækkehus med min kæreste, og til det hører der omtrent 80 kvadratmeter have - og den er grim.

Den er absolut ikke blevet passet, den er fyldt med mosegrise/muldvarpe og myrer. Jeg kan mærke at det hele synker sammen under fødderne på mig når jeg går derude, og græsset er ikke det kønne, grønne græs i alle de andre haver, men noget stridt, umedgørligt, mark-agtigt noget.

Min umiddelbare tanke er, at det skal væk. Altså, at skidtet skal rives op, og så flades ud, så jeg kan så noget PÆNT græs, på en pæn, jævn jord - men jeg har ALDRIG haft noget med havearbejde at gøre. Jeg ved ikke hvad der skal gøres, og hvornår det skal gøres, og med hvad det skal gøres.

Jeg vil få taget et billede snarest, så i kan se hvor slemt det står til. Jeg HÅBER at der i hvert fald kommer nogle gode ideer, så jeg kan få en pæn græsplæne. Bede og sådan noget... Måske en dag. Jeg vil hellere starte i det små :)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. april 2013 kl. 20.45

Du skal nok få en fin have! Men det kommer nok til at betyde, en større mængde arbejde.
Hvis du også vil have bede, så start med dem, for der er jo ingen grund til at plante græs i bedene.

Nu ved jeg ikke, hvor længe I har boet der, men meget græs har taget skade af den megen sne i denne vinter, men det kan godt være, den kommer igen. Måske skal den have noget gødning? Jeg vil så anbefale en organisk gødning (altså ikke kunstgødning). Man kan få hønsegødning i pilleform.

Fliserne skal nok også lægges om. Afhængig af pengepungen må I overvej at købe nye, eller lægge de andre igen.

Men billeder ville være fint.

Du kan komme til en masse billige planter til haven, ved at skrive herinde eller på deljorden.dk.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. april 2013 kl. 7.55

Hej Kimmie Nielsen

Hvor ku' det være godt for dig og din kæreste at få besøg af en "haveonkel" - en der har prøvet mange forskellige ting i haven og som kan holde mund længe nok til at få hørt, hvad det er I gerne vil have til at gro i din have og hvordan I gerne vil have den indrettet.
Prøv på Del Jorden om der er en i nærheden, der tilbyder havehjælp i form af rådgivning.

Din idé med at fjerne alt, jævne ud i hele haven og så græs giver tid til, at I kan hente ideer fra andre og finde ud af, hvor den lune krog er om morgenen eller om aftenen. Efterhånden kommer der nok en haveplan ud af Jeres iagttagelser :-)
Fremgangsmåden giver også mulighed for, at I kan finde ud af, hvor store problemer myrer og mosegrise egentlig er og hvad I kan dyrke, som ikke er så udsat for skader, selv om der er andre væsener end Jer, der bruger haven....

Redskaber og udstyr (hvis I vælger at følge ideen): God gravegreb, fintandet rive og en håndskubbet græsslåmaskine. Alle dele kan købes brugt, så det ikke bliver den helt store udskrivning.
Sorte plastposer + plads til, at de kan stå fyldte et halvt år, gerne et skygget sted.

Gravegreben bruges til at fjerne mest muligt af det langtottede græs, der står nu. Ryst græstotterne og lad jord og sten ligge tilbage på jorden. Op i sorte sække med græsset - og hvis I overhovedet kan finde det mindste lille hjørne til det, så luk sækkene, stabel dem og lad dem stå indtil efteråret. Indholdet vil så være komposteret og kan bredes ud over den nye græsplæne, som I inden da har fået sået. Eller det kan anvendes til jorddækning i bedene, hvis I til efteråret er blevet klar til at starte dem.....

Når alt græsset er fjernet skal hele stykket løsnes med greben - ikke vendes ! Stik greben ned så dybt det lader sig gøre og vrik grundigt frem og tilbage et par gange. Flyt greben og gentag bevægelsen. (Gå kun der, hvor jorden ikke er løsnet).
Derefter må i have fat i en fintandet rive - ca 2,5 cm mellem tænderne. Den bruges til at gøre jorden plan og fjerne sten.

Så gælder det græssåning - få gode råd på plantecentret både om såning og pasning - og brug endelig Freya Grossmann's råd om at bruge organisk gødning i den første dyrkningssæson!

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Græsplæne-hjælp!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Græsplæne-hjælp!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider