Forum

Nye havemøbler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Mathiasen, 12. marts 2013 kl. 9.58

Vi overvejer for øjeblikket stært at invesere i nye havemøbler, fordi de gamle har udtjent deres værnepligt. Vi har allerede smidt flere af stolene ud, fordi de nærmest var livsfarlige at sidde i. De var så møre, at de brasede sammen, når man satte sig i dem.

Men nu er jeg noget i tvivl. Hvis jeg skal vælge med hjertet, ville jeg helst vælge træmøbler. Men jeg er bare temmelig træt af at bruge tid på den vedligeholdelse, de kræver. Vi har indtil flere gange måttet behandle de gamle møbler, for at de ikke bliver alt for kedelige i udseendet.

Jeg har imidlertid læst om en ny type havemøbler, som er lavet i noget, man kalder polyrattan eller non-wood. Jeg ved ikke rigtig, om det er det samme materiale, som blot går under to navne. Jeg har læst om dem på flere hjemmesider med havemøbler (fx www.whiteaway.com/havemoebler-oversigt og www.indbo.com), og nogle af butikkerne lover, at denne type møbler kan stå ude hele året uden at tage skade af det og praktisk talt ikke kræver nogen vedligeholdelse.

Jeg er noget i tvivl. Det lyder lidt for godt til at være sandt, synes jeg. Desuden kan jeg egentlig bedst lide træhavemøbler. Jeg er lidt bange for, at den nye type havemøbler kommer til at se lidt for kunstige og 'plastik-agtige' ud. Så kan jeg bedre lide det udseende, ægte træhavemøbler har.

Er der nogen, som har erfaring med denne type havemøbler - altså de nye, som jeg har nævnt? Er det bare tomme løfter, når sælgerne lover, at de ikke kræver vedligeholdelse, og at de kan stå ude i al slags vejr uden at tage skade af det?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. marts 2013 kl. 18.17

Hej
Følg dog hjertet og vælg bæredygtigt teak(FSC) - du behøver ikke vedligehold, hvis du kan leve med den grå farve, som træet får og at smide havemøblerne ind om vinteren.

UV-stråling er meget barsk ved plast og de Rattan, som jeg har set med et par år på bagen - de ser ikke nye ud mere !

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. marts 2013 kl. 21.05

Jeg har de efterlyste havemøbler og jeg er rigtig glad for dem. De er som du skriver vedligeholdelsesfri, skal blot vaskes af engang imellem . Jeg syntes ikke det ser kunstig ud selvom det er plast . Vi har før haft træmøbler, de er skønnest hvis de bliver passet , hvis man opbevare dem i en garage om vinteren og ellers giver dem olie. Desværre har jeg ingen opbevaringsmuligheder så hos os stod det ude året rundt og det bliver det kun grimmere af . Så er det nemmere med polyrattan/nonwood

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 13. marts 2013 kl. 7.29

Jeg har kun træhavemøbler, men ville ikke tøve med at vælge de såkaldte non-wood modeller, da jeg synes en del af dem både er rigtig pæne, og så har de frem for alt den fordel at de er lette, så de er nemme at flytte rundt. På min tidligere arbejdsplads havde vi den slags møbler på en tagterrasse hvor de stod hele året og de ændrede sig ikke gennem mange år.

Polyrattan ville jeg være lidt mere betænkelig ved, for det kan godt være at materialet i sig selv ikke kræver vedligehold, men jeg forestiller mig at der alligevel vil samle sig en del snusk i krogene som kan være svært at fjerne og så kommer der algevækst.

Vores nuværende primære havemøbler er i teak og de har efterhånden 12 år på bagen. Nogle år er de sat under tag om vinteren, andre har de stået ude. Vi behandler dem ikke, men vasker blot det værste skidt af om foråret. Jeg kan godt lide den sølvgrå farve de får helt naturligt og synes den røde teakfarve de får med olie ikke passer ind i havens naturlige rammer. Der er ikke så meget som en samling der er løs eller et bordben der vakler på møblerne, men de kostede også en del. (10-12.000 kr. for bord og 4 stole) Det har jeg så konstateret godt kan betale sig for de har overlevet adskillige af de billige havemøbelsæt som vi har haft som sekundære.

God fornøjelse med valget af nye havemøbler. :o)

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 13. marts 2013 kl. 10.45

Hej. Jeg er på 4 år med de nye polyrattan. Jeg er helt vild med dem. De kan stå ude hele året....mister ikke farve. Skal bare lige vaskes en gang...så er sæsonen klar ! :0)

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Mathiasen, 9. april 2013 kl. 10.51

Hej Tom Andersen,

Mange tak for dit svar!

Ja, det er jeg også tilbøjelig til ... altså at følge hjertet og vælge træmøbler. Jeg må bare indrømme, at jeg er lidt træt af den grå farve, som møblerne efterhånden får. Men ellers er der nu ikke noget, der slår flotte træmøbler.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Mathiasen, 9. april 2013 kl. 10.56

Hej Søren Duun,

Det er interessant at høre, hvordan nogen, der rent faktisk har polyrattan-møbler rent faktisk har oplevet at have. Det lyder tillokkende, at de ikke kræver nogen vedligeholdelse og alligevel holder sig pæne. Det var netop deres udseende, jeg var bekymret for, om de nu også virkelig stadig ville se flotte ud, selvom de står udenfor hele året.

Tak for hjælpen, Søren!

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Mathiasen, 9. april 2013 kl. 11.00

Hej Trine Petersen,

Tak for dit svar! Og undskyld til dig (og alle andre), at jeg først får sagt tak nu.

Det lyder til, at det er teak-møbler, man skal vælge, hvis man altså vælger træhavemøbler. Det springende punkt er bare prisen og så den grå farve, som jeg personligt ikke er så glad for. Men ellers træhavemøbler jo flotte.

Det er nok rigtigt det med polyrattan-møbler. Har ikke rigtig forstand på det, men man kunne måske gøre dem rene med en højtryksrenser, hvis ikke de tager skade af det.

Tak :)

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Mathiasen, 9. april 2013 kl. 11.03

Hej Maj-Britt,

Det er netop det (og så prisen :) ), der er så tiltalende ved non-wood/polyrattan møblerne. Og det er det, jeg har haft svært ved at tro, altså at de virkelig holder sig pæne i længden. Men det er virkelig spændende, at du fortæller, at de gør det.

Mange tak!!

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 9. april 2013 kl. 20.48

Tro mig...de holder form, farve og glans. Vælg dog bord uden træplade.....men det siger jo sig selv. :0)

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 9. april 2013 kl. 20.49

Rengøres med en svamp eller lille børste....og rent vand. Nemt !

11 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. oktober 2024 kl. 16.13

Slettet af administrator 4. oktober 2024 kl. 21.53.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. oktober 2024 kl. 20.17

Er rapporteret

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. oktober 2024 kl. 10.20

Vedligehold af teaktræ er ikke besværlig, hvis man undlader olien. Vores teaktræsmøbler er fra starten af 1980 og jeg gør dem rene med brun sæbevand hvert efterår før de stilles under den overdækkede terasse, hvor jeg vinteren igennem nyder synet og glæder mig til at stille møblerne frem igen. De er som nye efter mange, mange år.
strikinge.blogspot.com/2015/02/rengring-af-havens-teaktrsmbler.html

Nyt svar til emnet »Nye havemøbler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nye havemøbler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider