Forum

Påskeliljer i potter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: René J., 10. marts 2013 kl. 16.18

nu når der igen i år er blevet købt påskeliljer, i en sammenplantning, til at pynte påskebordet med og gæsterne nu en gang er kommet med en sammenplantning med påskeliljer, hvad stiller jeg så op med dem når de afblomstre?

ryster jeg forsigtigt jorden af, lægger dem på en avis med en ande avis over løjene og bare lader det hel tøre ind til efteråret, hvor jeg kan plante det ud i haven?

kan jeg eventuelt sætte lægen i en potte tilsvarende den sammenplantinge de er kommet i så der er en ny sammenplantning til næste års påskebord ?

Med Venlig Hilsen

R. J.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik T., 10. marts 2013 kl. 20.58

Du planter dem i haven, og fjerner blomsterne/bladene når de visner - så har du flotte påskeliljer næste år.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 11. marts 2013 kl. 20.18

Hej René når Tazetter, Påske eller Pinseliljer har været drevet i blomst, tager det normalt 2 år før de blomstrer igen på friland, når planterne i sammenplantninger eller potter er afblomstret skal de plantes ud i haven snarest derefter (efter frost), indtil da skal de holdes fugtige så bladene ikke visner. Henry G.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: René J., 11. marts 2013 kl. 21.11

ja så er der ikke emgen grund til at prøve at lave potter af dem til næste forår, så må jeg jo bare finde et hjørne i haven, ind til vi fåre en overordnet plan med hele haven.

Mange tak

RJ

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten B., 12. marts 2013 kl. 11.34

Mon ikke man kan gøre med påskeliljerne, som jeg gør med vintergækker? Jeg har vintergækker stående i potter, som er lige til at tage ind, når de begynder at vise livstegn ude i haven. Når de så er afblomstrede, så sætter jeg hele mullevitten ned igen, efter der ikke mere er frost. Så er det lige til at tage op igen, når vi når næste forår. Man skal dog huske, at der skal være huller i bunden af potten, så regnvandet kan løbe igennem.

Hilsner
Kirsten B

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 12. marts 2013 kl. 13.38

Hej Kirsten der er stor forskel på dine "indtagne" vintergækker og drevne narcisser, dine vintergækker har en naturlig blomstringstid der i dit tilfælde foregår indendørs i måske 10-12 dage, mange narcisser bliver drevet frem med meget varme, derfor bruges al kraft for at blomstre i jan.- febr. løget vil derefter næsten være en tom skal. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Påskeliljer i potter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Påskeliljer i potter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider