Forum

Kompost i en lille rækkehushave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Z., 7. marts 2013 kl. 1.26

Jeg vil SÅ gerne have en kompost i min lillebitte rækkehushave.
Er stort set kun grøntsagsspiser, så jeg kan levere pænt meget vegetabilsk affald, som sammen med almindelig haveoprydning (små ligustergrene, blade osv) kunne blive til dejlig frodig jord.

Men - jeg har ikke ret meget plads i den lille have, så en traditionel grøn plastting fra byggemarkedet vil være en voldsom grim udnyttelse af den sparsomme plads.

Har nogen af jer kloge havefolk mon et godt råd til et lille og nemt komposteringssystem?

PS: Det forekommer mig også helt tåbeligt, at der bruges diesel til at køre alt mit grønne - og vandfyldte - affald til forbrændingen, hvor det jo ikke ligefrem er det allermest brændbare ;-)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. marts 2013 kl. 10.52

Hej Hanne Z

Du behøver slet ikke nogen kompostbeholder - der er en anden metode, som er næsten ligeså effektiv!
Det kræver kun, at du er kritisk med, hvad du vælger at komme i spanden med grønt affald og hvor godt du findeler affaldet.

Nogle eksempler:
Æggeskaller skal knuses grundigt, kålstokke fra rosenkål, broccoli skal skæres (eller hugges med økse) i 1 cm skiver eller tyndere, teposer er ikke så kønne på jordoverfladen hvorimod teblade er helt ok.
Og det er vigtigt at fravælge nogen bestemte ting:
Brødrester og kødaffald hører ikke hjemme i en overfaldekompost, skaller fra overfladebehandlede citrusfrugter og visne købe-blomsterbuketter gør heller ikke.

Det findelte affald lægges ud ovenpå jorden mellem buske, stauder og urter. Måske kan du finde plads til en spandfuld vissent løv eller finklippet hækafklip stående til at dække hen over større portioner ikke så kønt grønt affald (for eksempel lidt større portioner gulerods- og kartoffelskræller) indtil det er omsat af regnorm og det øvrige mikroliv i det øverste jordlag.

Der er en periode fra sidst i december til og med marts, hvor der stort set ingen omsætning sker. I den periode kan det grønne affald lægges i en bunke ovenpå jorden bag en busk - der vil være en del ormeaktivitet i den underste del af dyngen. I april kan dyngen bredes ud over et større område eller lægges langs hækken.

Hvis du vælger denne metode kommer du til at kunne glæde dig over en jord, der i roligt tempo bliver mere og mere frugtbar.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. marts 2013 kl. 20.16

Ja, vær varsom med udvælgelsen af affaldet til den løsning - af hensyn til fluer, rotter (!) og ikke mindst lugtgener hos dig og naboerne. Man bor jo tæt i rækkehuse.

Knuste æggeskaller er også potentiel kilde til salmonella, hvis du dyrker noget spiseligt i haven.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. marts 2013 kl. 21.09

At der skulle være risiko for salmonellaforgiftning ved at bruge omsat kompost indeholdende æggeskaller (også selv om de måtte være fra inficerede æg) er en gang teoretisk fuldemandssnak :-)

Risikoen er ikke større end ved at spise et jordbær direkte fra planten!

Jeg mindes en historie fra Haven, hvor en småbørnsfamilie nedlagde jordbærbedet af frygt for colibakterier, da de opdagede, at der var dræbersnegle i bedet.

Der er nogle, som virkelig er kommet langt væk fra rødderne :-D

Og det siger jeg som selv er bange for slikærter fra Kenya og Hindbær fra Polen.....

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 9. marts 2013 kl. 21.16

Risikoen er lille, men pointen her er vel netop, at æggeskallerne lægges direkte i bedene - og ikke komposteres først. Salmonella kan da fint overleve i jord - men muligvis teoretisk - det er rotterne nok ikke i tætbebyggede områder.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. marts 2013 kl. 21.50

OK Freya, lad os så bare sige at der er en risiko for salmonellasmitte, hvis du tager æggeskaller (inficerede) fra rå æg og placerer på/ ved de grøntsager og frugter, som du efterfølgende spiser rå.....

I mine øjne er risikoen i samme størrelse som når jeg (hvert år) spiser jordbær, ribs, hindbær m.m. direkte fra planten. I teorien kan der være alle mulige smitstoffer lige fra salmonellabefængte vilde fugle som taber en klat, naboens katte med gud ved hvilke parasitter, rottetis med Weills o.s.v.

Det er klart, at du i en pjece fra kommunen om hjemmekompostering er nødt til at nævne den risiko, meeen er det ikke mere et spørgsmål om, at målgruppen indeholder alle varianter af indsigt og mangel på samme ?

I min haveglæde indgår også den bæredygtige vinkel om lokal genanvendelse med stor vægt. Jeg har komposteret æggeskaller sammen med alt andet egnet køkkenaffald til kompost i godt og vel 20 år og kan kun anbefale andre at gøre det samme.

For den lille bitte have, med direkte fladekompostering er Lones beskrivelse helt fin og så kan man udelade skaller fra rå æg, hvis man vil udelukke dén risiko :-D

God fornøjelse med fladekompostering i den lille have også - det er værd at prøve og måske kan du gå ned i størrelse på renovationsspand og bruge pengene til flere haveglæder...

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. LYHNE, 27. maj 2013 kl. 22.19

Er der bud på andre beholder/metoder til (helst varm) kompostering i mindre have og grønt affald fra 1-2 personer?

kly

7 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 28. maj 2013 kl. 9.03

Slettet af administrator 8. januar 2019 kl. 10.11.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. maj 2013 kl. 13.12

Det er vigtigt at kende riskoen, og så kan vi alle selv bestemme, hvordan vi gør i vores egen have. Derfor er det også fint, at Freya gør opmærksom på det - der kan jo sagtens være nogen, som ikke er opmærksom på det.

Jeg kommer også æggeskaller i min kompost, det har jeg altid gjort, men den ligger også mindst et år, inden den bruges, og salmonellasmitte skulle være væk efter 9 måneders kompostering.

Men jeg vil ikke komme friske æggeskaller med i en overfladekompostering tæt på grønsager, der skal spises rå, f.eks. jordbær og salatgrønsager. Her placerer jeg heller ikke frisk møg eller tørret kyllingegødning. Når jeg har håndteret æg i køkkenet, vasker jeg hænder, inden jeg fortsætter madlavningen.

Men jeg nyder at spise friske bær uden at vaske dem - det er jo en del af fornøjelsen ved at dyrke dem, at de kan spises direkte fra buskene. Dog ikke hvis der kan ses rester af hvide fugleklatter på dem.

Men igen det er ikke noget, jeg tænker over i det daglige, det er bare rutiner ud fra de valg, jeg har truffet.

Nyt svar til emnet »Kompost i en lille rækkehushave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kompost i en lille rækkehushave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider