Skrevet af: Søren Jensen, 5. marts 2013 kl. 15.21
Hej
Vil den gængse og selvbestøvende minikiwi-sort ’Issai’ kunne udfylde rollen som bestøverplante, hvis jeg køber en »ren« hunplante?
Jeg mener også at have læst at kamæleonbuske kan bestøve minikiwi. Har det noget på sig?
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 5. marts 2013 kl. 22.23
hej ..
hvor lyder det spændene
hvor køber du sådanne kiwi planter/frø henne og har du et billede af den/dem..
er der speciale udfordringer med dem ?
det så herligt at folk har kastet deres kærlighed på så forskellige planter
mvh RENE
Skrevet af: Thorbjørn Neuhaus, 6. marts 2013 kl. 6.02
Hej
Så vidt jeg er underrettet er "Issai" kun delvist selvbestøvende. Der er i hvert fald mange der melder at den yder markant bedre med bestøvning fra en ren hanplante. Hvordan den er som bestøver af andre minikiwier tør jeg ikke sige, men personligt ville jeg nok hellere satse på en ren hanplante.
Jeg er ikke helt sikker hvad angår krydsbestøvning mellem kamelæonbusk og minikiwi, men i givet fald skal kamæleonbusken jo også være en han.
Jeg har selv plantet 9 forskellige sorter, men de er endnu ikke gamle nok til at sige noget om de indbyrdes forskelle.
Husk at de klatrer meget højt, sørg for et godt klatrestativ med masser af plads til at sprede sig, ellers går hele sommeren med at holde dem nede...
Minikiwi kan bla. købes hos Knud Hyldahl (www.blåbær.nu) og Lars Westergaard (www.westergaards.dk).
Skrevet af: Søren Jensen, 6. marts 2013 kl. 15.00
Tak for svaret Thorbjørn.
Fandt frem til denne side www.planteskole-ringen.dk/kiwi/ hvor det fremgår, at det er kamæleonbusken 'Oskar', man skal have fat på, hvis minikiwien skal bestøves. Jeg aner ikke hvilken sort, jeg har, så det ender nok med, at jeg køber både en han og hun minikiwi.
Er der nogen af jeres 9 sorter, som med sikkerhed vokser hurtigere end andre. Vi har et grimt hegn, der gerne må dækkes til i en fart, og frodighed er ikke et problem.
René: De største udfordringer ved minikiwier er vist at få dem til at give frugt og så ellers at holde dem nede. Læs mere på de links, Thorbjørn har skrevet.
Skrevet af: Thorbjørn Neuhaus, 7. marts 2013 kl. 6.23
Hvis din kamelæonbusk har hvide eller lyserøde plamager på bladene er det højst sandsynligt en hanplante. I øvrigt giver kamæleonbusken jo også bær hvis der både er en han og en hun. Så du kan jo overveje at observere blomsterne til sommer og se om du kan regne ud hvilket køn den har.
Hos os er det helt klart 'MSU' der vokser hurtigst. Men vores planter har så forskellige vilkår pga. deres placering at det ikke nødvendigvis er noget man kan regne med. Prøv at spørge Knud Hyldahl, han må efterhånden have en del erfaring med forskellige sorter.
Min personlige erfaring er at de godt kan være lidt tid om at etablere sig før de skyder i vejret, så du skal nok ikke regne med at de farer opad fra dag 1. Men når først de går i gang går det stærkt.
Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 8. september 2016 kl. 8.36
Hej ang. Mini kiwi.
Jeg købte for to år siden et stk Issai, placeret ved gammel båd /hegn sydvest. Og tænk engang. Jeg har allerede 12 frugter på. 🤓Er bare i tvivl om hvornår jeg kan mærke de er modne???
Benedikte og go dag
Skrevet af: ’Trine Petersen, 8. september 2016 kl. 9.08
Jeg har minikiwi på et espalier mellem terrasse og køkkenhave, men jeg husker ikke hvad den hedder. Til gengæld giver den overvældende mængder frugt og jeg har kun to hunplanter.
Minikiwi modner ret sent, sidst i september/først i oktober, og man er ikke i tvivl når først man har prøvet at mærke den modne frugt. Den skal være helt blød uden at være "gennemsigtig". Så smager den helt fantastisk. Jeg har før brugt frugterne til en lidt syrlig marmelade, som modtagerne har været vilde med på ost (jeg spiser ikke marmelade på ost, så jeg kan ikke give min egen erfaring med ;o)), men de smager nu altså også godt bare at spise direkte fra planten.
Jeg oplever ikke at mine minikiwier er vildtvoksende, tværtimod vokser de stille og roligt. Men de er frodige og gode til at dække en lodret flade.
Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 8. september 2016 kl. 10.20
Tusind tak for svar. Glæder mig til at smage. Ka du huske hvor du fandt opskriften på kiwi marmeladen?? Go dag
Skrevet af: Henry G., 3. oktober 2016 kl. 11.44
Hej Benedicte jeg har set at du søger en opskrift til Kiwi marmelade, her kommer én vi har brudt i mange år:
1 kg Kiwifrugter
600 gr sukker
2 stk citron- eller limefrugter
2 tsk geleringsmiddel
til marmelade
evt. 1 stang kanel
evt. lidt grøn frugtfarve
for farvens skyld
Skræl kiwifrugterne og skær dem i 1/2 eller 1/4 og hak dem i kødhakkeren (med store huller), fyld mosen i en gryde sammen med sukker og saft af citron eller lime.
Bring langsomt gryden i kog og kog i 10-12 min. uden låg. Blandt marmeladepulver med i spsk. sukker, drys det over og rør godt. Kog 1-2 min. (lidt længere, når det er umodne frugter), skum og tilsæt evt. lidt grøn frugtfarve. Fyld marmeladen i skoldede glad, der er skyllet med konserveringsvæske. Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.