Skrevet af: Kenneth Wendelboe, 26. februar 2013 kl. 18.32
Jeg har lige købt et Citrontræ i Lidl d. 25.02.2013. til ca 150 kr.
Da jeg så kommer hjem med det, ser jeg på træets vedhængende seddel, et ikon med en tallerken, kniv og gaffel med et kryds over. så tænker jeg at citronerne ikke må spises og bliver helt trist. Så er det jo ikke helt så sjovt at holde Citrustræer. Så kigger jeg efter hvilken citrus plante det er, men det står så ingen steder. Jeg ringede til Lide´s kundeservice men de vidste ikke rigtig noget og kunne ikke hjælpe yderligere. Håber nogen kan hjælpe
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2013 kl. 18.50
Står der slet ikke mere på sedlen - f.eks. en producent eller lignende?
Det må da kunne lade sig gøre at finde ud af, hvor det kommer fra - måske skal du gå et trin højere op end deres kundeservice :)
Skrevet af: Philip L., 26. februar 2013 kl. 20.14
Jeg har også købt en ananas plante med "samme logo".
Jeg har dog ikke kunnet finde selv andet info end hjemmesiden for produktet :/.
Så jeg har nu selv skrevet til dem. Så skal nok give info hvis de svarer. Dog er min købt i Føtex blomster butik/indretningsbutik.
Men kender det logo ;D
Skrevet af: Mogens; E., 26. februar 2013 kl. 20.56
Lidl sælger også appelsintræer til samme pris med samme seddel på. Disse appelsiner er aldeles uspiselige, extrem sure, Har tidligere selv haft denne plante som hedder Citrus Mitis.
Supermarkederne sælger mange planter med meget mangelfulde informationer på etiketterne. Nogle etiketter har bare et billed, og nogle gange i en forkert farve. Det er helt galt med deres Rhododendroner. Men det er ofte billigt.
Skrevet af: Kenneth Wendelboe, 26. februar 2013 kl. 21.45
Her er et billede af etiketten
Skrevet af: Philip L., 27. februar 2013 kl. 19.31
Øv øv!
Så må man da se på det sådan - selv helt avle sin citrus træer som René herinde. Eller prøve og være tålmodig med kerne fra en frugt :)
Skrevet af: Søren Jensen, 27. februar 2013 kl. 20.04
Hej Kenneth
Jeg ville personligt ikke være bange for at spise citroner fra dit citrontræ. Jeg kan dog ikke læse det, der står med småt på sedlen. Er der noget spor i forhold til. hvem der har produceret træet?
Mig bekendt findes der ingen giftige citrusfrugter - sure men ikke dødeligt. Og "citrus limon" bør altså blot være den klassiske citron som vi kender fra supermarkedet.
Sandsynligvis er de små træer blevet sprøjtet mod lus og spindemider temmelig intensivt i deres korte levetid. Derfor ville jeg nok vente til næste hold citroner, før jeg brugte dem i madlavningen.
Skrevet af: Søren Jensen, 27. februar 2013 kl. 20.17
Hov, glemte at skrive, at det nok netop er sprøjtningen, der gør, at de skal mærke planten med symbolet "uegnet til spisning".
Det kan sagtens tænkes, at gartnerierne må bruge sprøjtemidler på "prydplanter", der ellers ikke er tilladt for frugtproducenterne. Derimod skal planterne mærkes, så forbrugerne ikke spiser frugter med indhold af sprøjtemidler, der er forbudte i fødevarer.
Skrevet af: Michael Sejer, 28. februar 2013 kl. 9.50
Hej,
Mærkningen henviser til at selve planten (blade, grene osv) ikke er spislige, det er meget normalt man mærker på denne måde.
Frugten er ganske spislig, det botaniske navn Citrus Limon, afslører at der netop er tale om en helt almindelig citron.
Overvej evt fremover at købe sådanne ting på en planteskole, så følger der en grundig vejledning med..
God fornøjelse med dine citroner.
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 28. februar 2013 kl. 12.18
hej alle
plante folk
ja buddet på hvordan man får info om det man køber
også planter !
at købe et citrontræ i lidl eller lign kunne som udgangspunkt
såmænd være ok , men deres varesortiment er så enormt
og har ikke viden om så bred vifte af varer..
og som det er nævnt så må man ofre det mere og få både info
som følger plante i form stamdata på ediket og gauide gra personale
jeg køber selv feks citron træer fra planteskole eller butik som fast
henter" hjem fra italien således at alder opvækst sted betegnelse
navn på sort det et komfortabelt forhold
go fornøjelse med citron trods alt ..
Håber i det mindste den blomstre og det dufter
mvh René
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 28. februar 2013 kl. 12.22
min familie mv har stor glæde af citroner ne
fra mine planter. ..
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 28. februar 2013 kl. 12.26
undskylder at mobilen lige skal vippes lidt
jeg har lidt kvaler med indstilling af opsætning
og fotos
mvh René
Skrevet af: Kenneth Wendelboe, 28. februar 2013 kl. 22.40
Jeg har lige modtaget svar fra Lidl´s kundeservice. og de skriver:
Kære Kenneth
Tak for din henvendelse.
Vi kan oplyse dig om at planterne er fremavlet som prydplanter. Det betyder ikke at man ikke kan spise frugterne. De smager meget syrligt og bitter i forhold til alm citroner. Der er dog ingen forgiftningsfare forbundet med brug af frugterne.
Med venlig hilsen
Jane
Lidl's kundeservice
Profilvej 9
6000 Kolding
Så umiddelbart skulle der ikke være noget galt. Andet end at citronerne måske ikke er så gode. Dem der på træet ser ellers gode ud. og der er en hel masse på vej. så Jeg ser lidt lysere på det hele igen.
Skrevet af: S. Pedersen, 4. juni 2015 kl. 15.43
Hejsa
Jeg leder med lys or lygte efter små Meyer Citron planter, ved i om steder i Danmark jeg kan købe sådanne.
Meyer Citron dværg eller Meyer Citrontræer
Mvh.
Søren
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.