Forum

Rabarber, et alternativ til Roundup?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nanna Nielsen, 6. februar 2013 kl. 13.05

Hej!
Vi er en gruppe der går i 2.g på Højere Teknisk Gymnasium (HTX) og vi har lige i øjeblikket et teknologiprojekt kørende, hvor vi har emnet "Grundvand" og selv derunder valgt at udvikle et sprøjtemiddel, som kan erstatte Roundup, da Roundup på flere punkter skader naturens økosystem og kan trænge ned og forurene grundvandet. Vi har udvalgt rabarber, pga. det indeholder stoffet Oxalsyre, til at blive ekstraheret (vi udtrækker oxalsyren) og vil dermed afprøve om Oxalsyre kan nedbryde ukrudt og være et godt alternativ til Roundup.

Vores spørgsmål til jer er så: Hvis vi forestiller os at dette produkt har den ønskede virkning og kan nedbryde ukrudt ligeså godt og evt. bedre end Roundup, vil dette være et produkt i ville erstatte Roundup med?

Jeg håber at i har lyst til at afgive et svar, da det vil være til stor hjælp for vores projekt.

Tak på forhånd!

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. februar 2013 kl. 13.28

For mig vil det handle om hvilken påvirkning oxalsyren i den koncentration og i de mængder, der vil blive tale om, langsigtet har på miljøet.
Vil det sive ned i grundvandet og i så fald hvordan vil det påvirke vandmiljøet?
Vil det ødelægge jordens ph-værdi og dens mikroorganismer og de dyr der lever af dem, på samme måde, som når man bruger eddike som ukrudtsmiddel?

Umiddelbart kunne jeg ikke drømme om at bruge sådan et produkt.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Petersen, 6. februar 2013 kl. 14.32

Hvis I bruger lidt tid på at læse hvilket forum I skriver I , så er spørgsmålet ikke stillet et særligt relevant sted,.
I skal ha' fat i en anden målgruppe end den der er her ;)

Men held og lykke med opgaven, et relevant emne attage fat på, selvom jeg er enig I at oxalsyre vil jeg ikke bruge, ligesom jeg ikke bruger RoundUp!

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. februar 2013 kl. 16.19

Jeg tror også at i vil løbe ind i de samme problemer som med eddikesyren. Og som Vibeke skriver vil det på miljøet i en negativ retning.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. februar 2013 kl. 17.16

Hej Nanna

Du er trådt lige ind i løvens hule med dit spørgsmål :-D
Grundtanken i økologi er netop at forstå naturlige sammenhænge og udnytte den indsigt til en bæredygtig produktion af f.eks. fødevarer, så også dine børn er sunde og har en egen fremtid med sunde børn.

Jeres idé er derfor grundliggende i strid med økologi og ligner mere tankegangen i konventionelt landbrug, hvor angeb af skadedyr bekæmpes med gift og ikke overvejelser om, hvorfor ens afgrøde er svag og så prøve at rette op på de fejl, man måske har begået.

Prøv evt. www.baeredygtigtlandbrug.dk/, som nok mere er på linje i det spørgsmål :)

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 6. februar 2013 kl. 21.25

@ Mette: Jeg synes ikke, de har valgt det forkerte forum - men selvf. handler det for os ikke om at ERSTATTE Roundup, men mere om vi vil bruge oxalsyre som økologisk bekæmpelsesmiddel. Ser man på økologien worldwide, bliver andre planteudtræk jo brugt i økologisk produktion (fx neem og kvassia), men derudover har du ret i det du skriver vedr. belastningen af miljø og

@Tom: Du supplerer jo fint dette.

@Nanna: Det kan være fint (teoretisk) at kigge på/problematisere brugen af fx neem og kvassia i økologisk jordbrug, for at perspektivere, at planteudtræk ikke bare kan accepteres ubetinget i økologisk jordbrug. Inden for havebrug tænker jeg dog, at BLADENE er god ukrudtsbekæmpelse (man skygger ukrudtet væk) - og dermed et alternativ til roundup/Glyphosat.
Men i storskala er det nok ikke realistisk.

Andre eksempler på planter (udtræk), der kan være problematiske er: Ørnebregner (udskiller giftstoffer, der ender i grundvandet), Teatree oil (anvendt i cremer, men kan give allergi), Cigaretter/tobak - dette er et meget bredspektret pesticid, der også slår nyttedyr ihjel. Det skader jo den økologiske balance. (også kvassia og neem, som I også kan google).

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. februar 2013 kl. 13.27

Jeg blot supplere med endnu en information:
Hvis rabarbervand/oxalsyre skal godkendes til landbrugsdyrkning, skal I vide, at godkendelsesprocedurerne er de samme som for roundup og alle andre kemiske gødninger. Så snart det hedder "bekæmpelsesmiddel", er det på listen - uanset om oprindelsen er kemisk eller naturlig.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. februar 2013 kl. 13.45

Faktisk så bruges oxalsyre til bekæmpelse af varroamider indenfor biavl og her regnes det for at være et naturlig bekæmpelsesmiddel. Oxalen blandes med sukker og bierne spiser blandingen . Selve virkningen virker ved den syrevirkning som oxalen har dræber varroaen, uden at slå bierne ihjel . Dog skal det nævnes at man kun giver denne behandling til stærke bifamilier og kun en gang årlig .

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 8. februar 2013 kl. 17.55

Kære gruppe fra 2.g på teknisk gymnasium. Det er rart at se at I beskæftiger jer med et projekt hvor I har gjort jer nogle tanker om hvordan man kan skabe et alternativt bekæmpelsesmiddel til round up. Når andre brugere herinde er lidt skeptiske, er det nok fordi I ikke klart har fået udtrykt at det middel i ønsker at skabe skal være et økologisk forsvarligt bekæmpelsesmiddel, men jeg er sikker på at det er det, som er grundtanken i jeres idé. Det I skal tænke særligt på er ikke nødvendigvis hvilken kilde stoffet stammer fra (i jeres tilfælde rabarber), men de indvirkninger og konsekvenser som brug af bekæmpelsesmidlet har på natur og miljø. I og for sig er der ikke umiddelbart noget i vejen med at tage udgangspunkt i rabarber, da oxalsyre jo naturligt forekommer i denne plante og man måske intuitivt kunne drage den konklusion at oxalsyre derfor er harmløst for miljøet, men dette er ikke nødvendigvis sandt. Bare tænk på en række andre naturligt forekommende stoffer fra planter som er dødeligt giftige for os mennesker hvis vi indtager dem (et populært eksempel er glykosider fra fingerbøl/digitalis-planten for at nævne en enkelt). Det vil derfor være mest hensigtsmæssigt for jeres projekt hvis I kan redegøre for noget viden om hvordan syre generelt virker på andre stoffer, f.eks. vha. pH, som er en logaritmisk skala der måler koncentrationen af brintioner (hydrogenatomer) og hvilken effekt dette vil have på planter, jord, vandmiljø m.m. Det kunne også være en fordel at se på hvordan oxalsyre bliver nedbrudt. F.eks. på halveringstiden og om biprodukterne fra nedbrydningen er skadelige.

For mig handler økologi om omtanke i forhold til miljøet inkl. fauna og flora og det kan måske bedst sammenfattes, som at man forlader tingene i den tilstand, som de var i, da man begyndte at gøre brug af dem og derved fremadrettet sikrer at kommende generationer kan have samme glæde og udgangspunkt, som vi andre har haft. Dette gælder ikke kun mennesker, men også planter og dyr. Et bekæmpelsesmiddel der tager højde for dette, vil jeg derfor ikke have noget problem med at benytte og hvis oxalsyre falder under denne kategori vil jeg gerne bruge det.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. februar 2013 kl. 18.00

@Søren

Medicin kan vel ikke sammenlignes med pesicider?

Super, hvis grisene kunne få noget á la den blanding, så vi ikke skal frygte penicilinresistente bakterier :-D

Det er da også en dejlig historie - jeg kunne forestille mig alverdens andre medikamenter i brug mod biernes mide-skab......

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. februar 2013 kl. 21.59

Tom

Jeg tror ikke at oxalen skal betragtes som medicin for så får biavlerne først ballade med dyrlægerene herhjemme. I øvrig benytter de også mælke og myresyre mod miden . Syre som i den rette koncentration kan slå planter ihjel .

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 9. februar 2013 kl. 12.26

Hej Nanna

Et miljøvenligt/neutralt sprøjtemiddel, der kan erstatte roundup, vil selvfølgelig altid være velkommen blandt haveejere. I bliver nok mødt med skepsis, fordi folk i mange år har eksperimenteret med lignende alternativer derhjemme i haverne. Se fx www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/14.html

Du fortæller dog ikke så meget mere om jeres sprøjtemiddel, end at det er udtræk af oxalsyre. Husk på, at mange haveejere først og fremmest sprøjter på flisearealer, og hvis der er tale om betonfliser, vil et syreholdigt sprøjtemiddel nok gøre større skade end gavn.
Så ud over at forsure jorden, risikerer man også at ødelægge flisebelægningen, hvilket nok vil formindske chancen for kommerciel succes væsentligt ;-)

Men det kan være, I allerede har overvejet det problem og tænkt på en løsning?

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 11. februar 2013 kl. 17.39

Da jeg så overskriften tænke jeg:"Ja da!"
Rabarber er et rigtig god alternativ til round up. Super god til at holde ukrudt nede/væk. Man skal bare lade dem vokse :)

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 12. februar 2013 kl. 9.32

Måske I kunne have glæde af at læse artiklen: Når planter sammen". Skriv artiklens navn i søgefeltet.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 12. februar 2013 kl. 9.32

Der skulle have stået. Når planter snakker sammen.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nanna Nielsen, 14. februar 2013 kl. 10.52

Mange tak for alle svarene!

Vi har selvfølgelig i sinde at undersøge hvilken skade oxalsyre vil kunne skabe i den naturlige flora, da dette også er et vigtigt faktum at tage med, da vi ikke er interesserede i at vores produkt skal være til mere skade end gavn.

Og vi har også overvejet faktummet at oxalsyren kan skade flisebelægning osv. Men da det kun er et skoleprojekt og vi stadig bare er i den innovative proces, ville vi bare lufte idéen om rabarber som bekæmpelsesstof. Der er stadig mange ting der skal tages i betragtning når et bekæmpelsesmiddel skal udvikles og i det fag vi arbejder i, skal vi bare prøve at være innovative og få gode idéer til bl.a. at erstatte allerede eksisterende produkter med nye og bedre løsninger.

Vi er selvfølgelig interesserede i et produkt der hverken har dårlig effekt på miljøet eller fx. flisebelægning og jo mere man søger information om oxalsyre, kan det måske godt vise sig at det ikke ville kunne komme til at blive det drømmebekæmpelsesprodukt som vi havde tænkt os, da der er virkelig mange aspekter man skal tage med og overveje. Så alt jeres stof har givet anledning til eftertanke og vi vil selvfølgelig undersøge alt hvad vi kan finde om emnet.

Nyt svar til emnet »Rabarber, et alternativ til Roundup?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Rabarber, et alternativ til Roundup?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider