Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 14. december 2012 kl. 10.48
hej ..
jeg har efter lidt overvejelse ,følt at jeg måtte ud med min vinkel på pasning/pleje af citrus,som virker åbenlyst hos mig !
det helt almeneligt at ,folk i den bedste mening skriver feks: husk du må ikke gøde dine citrus om vinteren , de skal stå i ca 5-15 grader, osv osv og det er på den ene side jo det fantasktiske ved dette forum det engesement og alt det folk har på hjertet.. MEN hva nytter det når mine sten "spirede " navel appelsin "træer nu står på 2 mrd med fuld damp på nyskud blanke og sprøde blade spækket med korofyl,som giver dem den kønneste mørkegrønne farve,
alt dette med :vandning med kogt vand i forstøver i sidste øjeblik ,før de udtørrer i 19 grader varm stue
og citrusgødning ved hver vandning (godt nok underdossering) de står i vækst led-lys..
men alså :skyder med nyskud her i dec i varm stue !
ser dem udvikle sig hver dag !..
enten er jeg særlig heldig ellers er der flere faktorer som man ikke operere med i daglig omgang ???
jeg tror planternes start på livet er enormt vigtigt ,måske især når vi ej kan give dem 100% autentiske forhold mv...
mine 25 sten fra 1 kg navel appelsiner blev lagt i glas i 1 uge med vand i bunden,de blev fordelt i 2 stk 30 cm potter i alm muld med plastpose over hver m huller i ,og holdt godt våde
stod i vindueskarm ,ca 15 dage så kom små hvid grønne spir op en ca 3-5 i hver potte efter 10 dage var de så robuste at jeg fik dem op og over i hver deres lille 11cm potte 8 stk og citrusjord og nu med vækstlys !! det så så spændene at jeg nu ligger inde med " den sort vi importerer til føtex og div andre kæder
mvh RENE HANSEN
Skrevet af: Tom Andersen, 14. december 2012 kl. 19.34
Er der elementer af økologi i dine planer for de flotte planters liv?
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 14. december 2012 kl. 21.14
Hej Tom !!
ingen overvejelser om økologi, eller salg mv
helt ganske enkelt bare:den skønhed de bidrager med !
meeen mon ikke der sidder en nisse et sted ,og syndtes
de kunne fortjene noget økologi ?
ønsker en positiv dag herfra
mvh RENE
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 14. december 2012 kl. 22.21
Min oplevelse er nu, at de er ret lette at spire og gro. Jeg har for vane at så både appelsiner og clementiner her omkring juletid, og det bli'r stort set altid meget flotte grønne planter.
Men efterhånden som det næsten kun er kastrerede sydfrugter man kan købe, er der jo længere imellem at man finder en sten.
Skrevet af: Philip L., 15. december 2012 kl. 17.47
Det så hyggeligt at læse Rene's indlæg, og nærmest læse at du brænder for det! Mærke du nyder hvert et skud, bare et enkelt lille blad eller andet der bare er der ved citrus planten!
Jeg som du ved (Rene) mynte nørd og jeg avler 24 forskellige sorter og nogle er jo mere VIP end andre. Fx mine banan mynter der fra Balkan og de skal jo også have lys og varme på denne årstid :)
Skrevet af: Lis P., 16. december 2012 kl. 6.48
Det siger ligesom sig selv at man skal gøde når man bruger kunstigt lys, selv bruger jeg gødning til nogle planter mens andre bare får lidt vand, det kommer an på hvilken art der er tale om,
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 16. december 2012 kl. 13.30
tak for jeres ,lyst til at give kommentar med,
og ja jeg er enormt begejstret for at ,omgang med navnligt citrus "famillien" men også cypas "palmer" har jeg ikke kunnet lade være, og har da også et asenal af dem syndtes de så kønne ,navnligt i det fri hvor de virkelig får lov at udvikle sig,i almunecar hvor jeg bor rykker ned nogle gange om året står de langs fortorve som store "påfugle" i planternes univers.
mvh RENE
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 16. december 2012 kl. 18.14
hej ..tak for hyggelige indlæg..
Gert mht ,spiring af appelsin/mv ..
jeg bliver jo straks nysgerrig på hvorfor der INGEN steder står navel-sorter til salg ?,,men i det store hele kun står feks :calamondin er osv,det ikke fordi jeg skal gøre navel-sorten til noget helt særligt i denne anledning ,men det nu engang dem jeg møder på min "vej" når turen går til sydspanien.
Så det blevet lidt "sjovt om jeg kunne få disse lidt privat ,derfor !
og fordi jeg ikke ser dem nogen steder er det meget spændene at se hvorledes,det tager sig ud når det "dyrkes sådan fra sten-spir
mvh RENE
Skrevet af: Mikkel T., 18. december 2012 kl. 22.56
Du kan sagtens få Navel sorter, og al verdens andre citrus sorter herhjemme, du skal bare vide hvor henne. Jeg er ikke sikker på jeg må annoncere/fortælle dig det her i forummet men jeg kan sende dig en privat besked med en hjemmeside på en dansk forhandler der har alle de citrus du kan drømme om.
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. december 2012 kl. 23.25
Vi må gerne henvise hinanden til gode steder at handle - det er kun de handlende selv, der ikke må bruge trådene til at annoncere i.
Havenyt lever jo af annonceindtægterne :)
Skrevet af: Mikkel T., 19. december 2012 kl. 21.39
Jamen i så fald er www.florentsia.com/ helt klart et kig værd. De har både washington navel og navelina. samt MANGE andre citrus sorter.
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 20. december 2012 kl. 12.14
Jamen hold "fest da !!
tak til Mikkel & Anja for ledetråden til den glæde det gir mig med muligheder..
hmmm jeg plejer ellers at søge mig førdig før jeg laver indlæg ,men hvor det dejligt at have dette forum,
iøvrigt mine navel (8 stk ) som er fra 3 okt er i fase pt som jeg ej troede muligt,de skyder med side vækster og blade og bygger etage efter etage på .
8 stk ud af 25 sten som "bare var for at prøve ,så jeg ikke skulle gå at være bitter fordi jeg ikke fik prøvet ! ca hver 3 dag er der markant udvikling i de små skønheder..mvh RENE
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 20. december 2012 kl. 12.21
hej ..
jeg kunne godt bruge nogle bud på hvornår jeg burde tænke på nye potter ?
til disse små planter ? på den ene side vil jeg gerne give dem ro og et ustressende forløb men har en ide om at lerpotter har egenskaber med feks at "ånde ,og så der jo forholdet med rødder som skal ud og mærke siderne ? eller ?
som jeg ser det har citrus planter et rimeligt potent rodnet !
skulle jeg vente til sendt på foråret ?
obs
har i brugt spray /sæbe til/mod utøj på jeres citrus/andet og hvordan er gevindsten ?
mvh RENE
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 31. december 2012 kl. 15.51
hej nytår "folk"
vil lige lægge billede vind af mine nevalina "stenspire" som jo ændrer sig lidt hele tiden ..
og man ser tydeligt det første "sæt blade nederst på stilken
lidt sjovt den lader sin historie blive hængende ..
kære gert har du et par nevel du ville vise mig ,
det jo igen lidt dejligt ved dette forum at vi kunne udveksle hinandens "værker" hvis man kan kalde det sådan et sek haa
godt nytår alle
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 31. december 2012 kl. 15.53
sorry det er vist forkert billede i den anledning jeg fik sendt med..
prøver igen af mine navel sten"spirer
mvh RENE
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.