Forum

Kirsebærlaurbær optimal frostbeskyttelse

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 8. december 2012 kl. 11.07

Hvor meget kan man gøre for at undgå frostskader på Kirsebærlaurbær?

Er det for sent at gøre noget nu, hvor frosten allerede har sat ind.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 19. december 2012 kl. 11.19

Jeg har selv omkring 50 meter laurbærkirsebær-hæk og jeg har ikke gjort noget aktivt for at beskytte dem mod frosten. Det eneste jeg foretager mig i løbet af vinteren er at banke sne af planterne, hvis der ligger større mængder sne ovenpå dem. Jeg har nemlig fra tidligere år oplevet at store mængder sne kan få grene til at bøje sig i en sådan grad at de er i fare for at knække. De første par år vil planterne altid være udsat for frostskader er min erfaring, men efterhånden som de bliver mere etablerede og tætte synes jeg de klarer sig betydeligt bedre. Der er i øvrigt også stor forskel mellem de forskellige sorter. Selv har jeg sorten "rotundifolia", men fra 2 forskellige planterskoler og her har der også været forskel mellem hvor modstandsdygtige de har været i forhold til frost. Jeg tror selv at det er fordi de første planter jeg fik, blev etableret under 2 milde vintre de første år, mens dem jeg fik senere er vokset op under de lidt hårdere vintre der har været her de sidste 3 år, med massiv frost og sne.

Fortvivl ikke hvis de ser lidt medtagne ud til foråret, men skær blot de døde grene og blade af, når du kan se de går i vækst igen. De skal nok blive rigtigt pæne og tætte hvis de ellers står

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 19. december 2012 kl. 11.22

Blev ikke helt færdig med teksten. Jeg ville skrive at hvis de står et sted hvor de får nok sol, skal de nok blive pæne og tætte. Ovenfor er et billede af det første parti jeg plantede tilbage i 2006 som meget små planter. De har nu en højde, så jeg kan begynde at trimme dem i toppen til næste vækstsæson.

Herunder er et billede af det sidste parti jeg plantede (vistnok i 2009), de er stadig lidt ranglede, men når jeg begynder at klippe dem i siderne, skal de nok også blive pæne og tætte.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Alslöw-Jensen, 10. april 2013 kl. 9.32

Hej

JOC: Må jeg spørge hvordan det er gået dine kirsebærlaurbær efter denne vinter?

Vi satte samme hæk i 2011 (arten Novita), og den er nu frosset tilbage for 2.vinter i streg. Jeg er klar over at den har det hårdt de første par år. Men er nysgerrig efter den langsigtede fremtid for hækken, dvs når den er i størrelse som din: Bliver denså oså frosset tilbage og risikerer man evt store huller i hækken osv?

Håber du ser mit spørgsmål og har tid til at svare :)

Vh Lone

Nyt svar til emnet »Kirsebærlaurbær optimal frostbeskyttelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kirsebærlaurbær optimal frostbeskyttelse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider