Forum

KUL/TRÆKUL vs plantetrivsel

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 24. november 2012 kl. 11.49

Hej alle..
jeg vil sågerne have bekræftet eller i hvertfald så ,melde ud om den viden jeg er kommet i besiddelse af ...
det handler om trækul,kul i den form man køber i stykker eller som løs vægt mod lugt osv ... dette skulle være noget af en godte" for grønne planter kul et skaber en eminent ph -balance og har den yppoerste næringsbeholdning af alt hva en plante skal bruge ... vil så gerne høre om andre kender til dette eller bruger dette selv,
jeg agter at bruge det på mine forskellige citrus er
på forhånd tak

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. november 2012 kl. 12.31

Det har jeg meget svært ved at forestille mig - med mindre der er tale om aktivt kul, som anvendes efter ophold og mætning i en svinestald eller lignende ammoniakmættet luft :)

Alm. trækul afgiver ikke større næringsmængder til jorden under nedbrydning end almindeligt træ - men det indeholder tjærestoffer.....

For mig lyder det som salgsgas...

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 24. november 2012 kl. 14.00

hej tom ..
ja historien var lidt for fornem til virkeligheden ikk !
men jeg til tider må man forfølge div påstande og udlægninger
men selvfølgelig også bruge sin sunde fornuft
go wekend herfra
RENE

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 24. november 2012 kl. 14.32

Hej Rene helt alm. trækul er en rigtig god ting til planter, det bruges meget i gartnerier, hvor man f.eks. dyrker Orkideer, eller planter der skal have vandreserver, uden at de er våde, citroner og lign. når jeg omplanter mine blomster, får de altid et par stykker trækul i bunden. Hilsen Henry G.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 24. november 2012 kl. 14.47

Hej henry..
ved du hvad nogen gange lader man det hele få fred ,også i dialoger med folk du ikke kender,
kære Tom som skrev kommentar til mig før havede sine holdninger og formodninger ,sådan skal det jo være !

jeg har altid vist at trækul var nyttigt i mange processer feks mht vandrensning men også brugen i plante omsætningskæden
og det jeg egentlig var/er ude efter er:hvorvidt mine citrustrærer kunne have gavn af sådanne
du skal have mange tak for opmærksomheden
mvh RENE

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 25. november 2012 kl. 0.25

Hej herfra Esb.....bruger selv kul.....aktiv kul....både når jeg laver stiklinger og til at blande i potte jord og spagnum det holder jorden i god stand og lugt fri...bruger det også i akvariet i gulv filter men kun aktiv kul så til gavn er det da på forskellige områder.....

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. november 2012 kl. 9.19

- trækul er udmærket især hvis man laver stiklinger - trækul på sårfladen hindrer råd og bakteriangreb - husk citrus foretrækker regnvand - det er også fint ved omplantning hvis man får beskadiget nogle af rødderne -

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. november 2012 kl. 11.51

Der kan man bare se - sikke mange der bruger kul i potterne :)

Husk, at trækul og aktivt kul er to forskellige ting.
Jeg bruger aktivt kul i mit åndedrætsværn, som jeg bruger, når jeg maler m.m..

Trækul bruger jeg i grillen, når ellers jeg kan finde nogle, som sælger det. Der er snart ikke andet, end petroleumsstinkende briketter. Trækul indeholder giftige tjærestoffer og det forklarer den antiseptiske virkning, som Mogens nævner.

Trækul og aktivt kul er skam meget nyttige, men i forbindelse med min haveinteresse har jeg dem tilgode - min jord lugter dejligt :-)

Godt vinterhi til alle....

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 25. november 2012 kl. 14.36

Hej alle
faktisk lidt skønt at få lidt dialog igang om ,et forhold som bare er en selvfølge for nogle planteholdere ,og så andre som ej har set sammenhæng i disse to elementer..
kul (jeg bruger thailansk bambuskul) og brugt det til en del i hverdagen
både i drikkevands "rensere" og som lugt elimenering osv
til plantebrug vil det skabe et afbalanceret miljø
og så det 100% kemikaliefrit
mht kalkfrit vand er det for mig en naturlig ting,det den nemmeste måde at slå grønne planter ihjel på,at udvikle saltophobninger i jorden via kalkholdigt vand
og i rødovre hvor jeg hører hjemme er vandet uforskammet hårdt
tak for alle jeres tilkendegivelserog alle de spændene inputs
fra alle jer !
obs:lige et flot banantræ i blomst /frugt
mvh RENE

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. december 2012 kl. 22.26

Hej Rene Hansen

Jeg ku' godt ønske mig at få at vide, hvor du har set den "anprisning" af trækul - noget af teksten er da ihvertfald vildledende.

Det som holder er, at opblanding af trækul i muldlaget er en effektiv og længevarende måde at lagre kulstof i jorden på, at trækullets fysiske struktur giver grobund for plante-gavnlig bakterievækst, at trækullets evne til at binde vand (og vandopløselige næringsstoffer) medvirker positivt til en god næringsbalance og (i det rigtige blandingsforhold) formentlig også til en reducering af udvaskningen af næringsstoffer.

Der findes (også i Danmark - men mere udbredt i Tyskland) videnskabeligt funderede småskalaforsøg med jordblandinger til planter, hvor sphagnum erstattes med trækul - men de er endnu ikke kommercielt modnede.
Forsøgene er tæt knyttede til en effektiv udnyttelse af brændværdien af de gasser, som afgives under træets omdannelse fra tør træmasse til trækul.

Med venlig hilsen fra
Lone

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 7. december 2012 kl. 10.27

hej Lone tak for opmærksomheden
du må have tilgode om hvorvidt der videnskabelig belæg for
div egenskaber med brugen trækul i jord forhold mv jeg har intet behov for at finde div publikationer
min glæde og gevindet ved brugen er i dette tilfælde en gave i sig selv
så det altså ikke så væsentligt hvilken forskning der har en masse vinkler"
har også indtrykket af rn del brugere af forummet er ganske fornøjet med
kuldets umiddelbare gevindet mange hilsner René

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 7. december 2012 kl. 10.39

hej igen.
jeg kunne faktisk ikke lade vær at påpege kernen eller pointen
må vel være at stå med et smil over de sundeste og medtager vitale planter
og i mit tilfælde "ligger jeg pt inde med små citrus træer ca 25 cm med en del nye skud grønne sprøde blade fyldt m klorofyl
då jeg antager at være på rette vej
mange hilsner René

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 7. december 2012 kl. 12.02

jeg vil meget gerne beklage den meget store rate af fejl i teksten
da jeg stadig kører ny iphone og med de vaner der skal op at stå
mvh RENE

Nyt svar til emnet »KUL/TRÆKUL vs plantetrivsel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > KUL/TRÆKUL vs plantetrivsel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider