Forum

Hjemmelavet træflis – skal det »modne«?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 6. november 2012 kl. 12.38

Hej

Jeg fjernede en række gamle spireæ- og forsythiabuske her i efteråret og lavede en pæn mængde flis ud af grenene.
Det er nu blevet brugt som dække under bl.a. de nye hækplanter. Til min forbløffelse har jeg nu læst i et planteskoleblad (Haveglæder), at man skal lade hjemmelavet flis ligge i bunker og lufte det med mellemrum igennem mindst et år, før det må bruges. Frisk flis afgiver åbenbart skadelige syrer, der skader etableringen af nye planter.
Er dette ren teori, eller er der nogen her, som har haft praktisk erfaring med fænomenet?
Jeg har næsten ikke overskud til at skulle fjerne al flisen igen og vente et år med at bruge af den...

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. november 2012 kl. 16.35

Du kan sagtens lægge flisen ud. De afgiver ikke noget som skader dine buske . Det største problem er at flisen stjæler kvælstoffet fra planterne, det er måske det som folk tager fejl af, da planter bliver gullige grønne.. Så husk og giv dine planter et ekstra tilskud kvælstof sammen med flisen.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 8. november 2012 kl. 15.19

Hej Søren

Jeg tror ikke, det er kvælstofmanglen, de hentyder til. Der er et link til artiklen her.

viewer.webproof.com/pageflip/334/86721/index.html#/29/

side 29 punkt 10.

Men eftersom, der står, at træflis KAN udskille skadelige syrer, ville jeg blot høre, hvor almindeligt, det er, om der er nogen, der har dårlige erfaringer med frisk træflis, selv om der er gødet.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. november 2012 kl. 17.15

Du kan finde masser af den slags overfladiske bemærkninger i diverse "haveartikler" skrevet af journalister uden egne erfaringer om emnet. Desværre også i et magasin for en planteskolering...

Du skal glæde dig til foråret, hvor din hæk vil trives og du skal luge og vande mindre end uden flis. I mine øjne har du gjort det bedste, du kunne gøre for at give din nye hæk en god start.
Hvis hækken - mod forventning - ikke trives er det ikke på grund af træflisen, men andre forhold.

Som Søren nævner, så er der kun ét almen kendt "problem" ved flis og anden celluloseholdig og kvælstoffattig jorddække og det er, at det kan være nødvendigt at tilføre kvælstof, hvis der ønskes optimal tilvækst det første par år.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. november 2012 kl. 17.20

Hej Søren Jensen

Er det en mulighed at kontakte "Haveglæder's" redaktion og bede om at komme i kontakt med skribenten bag den artikel, som du link'er til ?

Hvis det er det, kan du jo bede om info om de relevante undersøgelser - og hvis du så er rigtig rar deler du med os andre her på Havenyt :-)

Det er da en mulighed, at der faktisk er ny viden om nogen af virkningerne af at bruge træflis. ....

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 8. november 2012 kl. 20.00

Jeg har for en del år siden, arbejdet i en kendt special rhodendronplanteskole, der var sandjord (flyvesand) i hele området, før der på markerne blev plantet småplanter, blev der lagt 50-60 cm savsmuld ud på hele området, dette savsmuld kom fra eget savværk, derefter blev det blandet med det øverste lag jord, med fræser eller dybgående harvning, der blev brugt flis og savsmuld fra alle slags træer UNDTAGET EG, det blev brugt til at varme drivhuse op med, barken og de tyndere grene blev fliset, og brugt mellem de større moderplanter, der blev lavet mange tusind nye planter hvert år, jeg har aldrig oplevet at planter tager skade af, at få friske grene flis eller blade under sig, det eneste kan ske er at "stumperne" begynder at gro. Hilsen Henry G.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. november 2012 kl. 17.28

@Lone m.fl.

Citat:

Kære Tom,
Tak for din henvendelse. Det har været et stort diskussionsemne til redaktionsudvalgsmøderne, hvorvidt man anbefaler flisdække til nyplantede hække. Nogle ser det som en fordel (mindsker fordampningen) andre mener at det skader planterne, da iltforholdene, faren for syre fra barken – lavt pH og manglende vanding giver døde planter. Da havecentrene giver grogaranti, ønskede man ikke, at der blev anbefalet flisdække helt direkte.
Og så er der rigtig meget forskel på flis. Er det nyhøstet træflis, kan indholdet af syrer og varme give problemer. Nedbrydningen af materialet i træflis giver varme, og sker denne nedbrydningsproces uden at der er ilt tilstede, kan det gå galt. Det er en almindelig viden, som jeg har fra komposteringsvirksomheder.
Når du anker formuleringen i teksten: ”Gennem årene har man lavet afprøvninger og forsøg med flisdækning i beplantninger og hække. Træflis kan udskille skadelige syrer, som risikerer at hæmme etableringen af nye planter”, forstår jeg udmærket, at nogle bliver betænkelige ved at anvende flisdækning, men der står ikke at flisdække skader – kun at det kan skade. Er træflisproduktet behandlet ordentligt er det som regel ikke noget problem – dog vil jeg ikke anbefale at dække planterne helt tæt ved rodhalsen – især ved plantning af små planter. (Nogle haveejere kommer tilbage med døde planter og beretter, at de har købt en bigballe træflis i byggemarkedet og hældt det på)
Artiklen skriver også at barkflis meget sjældent skader.
Jeg beklager, hvis ordlyden i artiklen har givet anledning til problemer for dig og håber du kan bruge ovenstående som forklaring.
Med venlig hilsen
Marianne

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 15. november 2012 kl. 9.08

indledningsvis så ejer jeg ikke en hæk.
Men jeg har masser af flis. I alle bede har der ligget træflis siden efteråret 94, der fyldes nyt (helt nyt) på igen, i trit med at det formulder. jeg har ikke været ude for at ting ikke vil gro, - da ikke mere end i naboernes flisfri haver. Der er ting der ikke rigtig vil trives, jeg synes bare ikke det er mere udpræget hos mig. ex. flotte tulipaner det første og måske andet år, kun blade de næste, men jeg har da andre tulipansorter, der har stået i alle årene, som er i blomst hvert år.
Løgplanter, stauder, skærmliljer, havefuchia, purløg og persille myldrer frem på samme vis i min have som deres. og på grund af det lunende lag flis, også et par dahlia og fuschia. Også nyplantede trives.
Jeg har ikke rørt et hakkejern siden 94, men i et par år været generet meget af de små agersnegle, de har haft det for godt om vinteren under al flisen. Jeg har så ladet laget svinde ind til næsten ingen ting, så de kunne få lidt sur kold vinter at føle, jeg mener også det har hjulpet. Så jeg vil sige at snegle er det eneste problem jeg har haft ud af at bruge flis.

Nyt svar til emnet »Hjemmelavet træflis – skal det »modne«?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjemmelavet træflis – skal det »modne«?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider