Forum

Chili

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Old Qua, 9. maj 2004 kl. 18.40

Hej jeg fik for cirka halvanden månede siden en ciliplante af en bekendt, som lovede at den ville give mange og stærke chili.

planten var ca 5 cm høj og havde kun to blade som forøgridt nu er faldet af og den del af planten der er under dette sted er blevet træ-agtig.

planten har stået i min vinduskarm og er blevet plantet om 2 gange siden. den er idag ca 40cm har 6 blomster der er sprunget ud, og ca 20 mere der er på vej.

jeg har lagt mærke til at Planten nogle gannge om dagen hænger meget og får slatne bladene, mest når der er solskind.

Men så i løbet af natten så rejser de sig igen og næste morgen er de spænstige og strutter.

Har planten det godt, eller lider den?

Hvis den lider, er det pga solen?. eller skal jeg vanne noget mere når solen skinner.

jeg vanner lidt hver dag, og et par gange om ugen vaner helt ind til at der kommer vand i underskålen.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditlev, 19. maj 2004 kl. 14.05

Jeg har selv oplevet det samme, og tror at løsningen er ikke at vande hver dag. Vand godt engang imellem, men hold øje med at jorden ikke tørrer ud. Chili er en meget taknemlig plante det næsten er umuligt at slå ihjel. Har set en plante (hos en bekendt) der næsten havde tabt alle blade, men den bærer nu fint igen. det hjalp at vande ;O)

Er der iøvrigt nogen der kender til om man skal beskære chilier for at få dem til at ive flere frugter? Jeg synes nogle af mine breder sig og sætter mange fine blomster, men kun få bliver til frugt.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 11. juni 2004 kl. 10.57

Jeg har en samling ellers sunde chiliplanter, men nu er en del af planterne begyndt at få "krøllede" blade. Det er især de øverste blade det går ud over. Så vidt jeg kan se fndes der ingen dyr på planterne, der står indenfor i et vestvendt vindue. Jeg vandet med Drivhusgødning (NPK 4–2–7). Nogen forslag til hvad der er galt?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 12. juni 2004 kl. 22.26

Sidste år holdt jeg 2 chiliplanter for første gang (en japaleno-type)- i vinduet i kolonihavehuset, og fik fine røde frugter.

Den ene af de 2 lever stadig og har 3 store grønne frugter.

I år har jeg derudover sået andre chili. Nogle er som den gamle stadig i vinduet, andre forsøgt sat på friland.

Og jo, jeg har da også oplevet de krøllede blade. Det er ikke noget, jeg har været særlig opmærksom på, for de har rettet sig igen. Måske er det, når de er vandet lidt for meget. Normalt vander jeg dem kun, når de selv beder om det, men så får de, så hatten passer (Ditlev nævnte det samme). Måske derfor oplever jeg, at de selv smider mange af de små kugler, der ellers ville blive til frugter. Sidste år gjorde jeg ihvertfald intet for at begrænse frugtsætning, og alle frugter blev ligeså store som de købte, frøene var taget af.

I år har jeg nok vandet lidt mere, så jeg har idag klippet top/yderskuddene af. Dels fordi jeg ikke ønsker planten større, dels fordi disse skud er for spinkle til at bære en tung frugt.

Om det er rigtigt, ved jeg ikke, men for mig virker det logisk. Så kan der måske komme gang i frugtsætningen på de nye. Så ja, Ditlev, jeg tror det er rigtigt at beskære, men det beror for mig kun på fornemmelse. Vi får se.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditlev, 13. juni 2004 kl. 12.43

Jeg tror din fornemmelse er rigtig Clara. Har selv efter mit indlæg fjernet en del af blomsterne. Der var nok op mod 20–25 blomster og de faldt af efterhånden uden at sætte frugt. Jeg fjernede 7–10 blomster og nu er der ca. 15 små og halvstore chilier på mit træ. Fornemmelser kan være en fin ting, og man ser jo altid konsekvensen af sine handlinger og kan på baggrund af disse agere mere kompetent næste år. Her er denne side genial, da man kan få adgang til mange års erfaring, selvom man kun selv har godt 20 år på bagen.

Nyt svar til emnet »Chili«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Chili

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider