Skrevet af: Tim P., 31. august 2012 kl. 10.19
Vi har sådan en indkørsel fyldt med sten, og imellem de sten vælter det fortiden op med ukrudt. Jeg har overvejet lidt forskelllige mulige muligheder for at slippe af med ukrudt, og efter at have læst denne her om ukrudtsbrændere: www.ukrudtsbraender-gas.dk
Er der nogen der har erfaringer med ukrudtsbrænding?
Jeg har også overvejet gift, men jeg bryder mig ikke om at sprøjte den slags ud i naturen!
Skrevet af: Peter Sindrup, 31. august 2012 kl. 12.48
Personligt er jeg ikke synderligt imponeret over at brænde ukrudt væk. Jeg syntes at metoden virker noget "opreklameret" :-) Måske fordi det er der eneste miljørigtige alternativ til at ligge på alle fire og fjerne ukrudtet manuelt/mekanisk.
Peter
Skrevet af: Tom Andersen, 31. august 2012 kl. 19.07
Hej Tim
Ukrudtsbrænderen - den store type med en 11 kg flaske lidt á la en tagpapbrænder - vil være fin til din indkørsel.
Men, men - du slipper ikke med én tur med brænderen :)
Hvis du om foråret luger bedet helt i bund for flerårigt ukrudt, vil du med en ugentlig hurtig tur (kør flammen kort tid over hele arealet - også der hvor du ikke kan se noget fremspirende ukrudt) kunne holde bedet fint rent sommeren igennem.
Altså: Heller ingen mirakler her, men fast arbejde - eller afslapning?
Jeg bruger næsten kun gasbrænding på flisearealer og egentlig kun til bekæmpelse af det vildt livskraftige og mindst lige så irriterende "totgræs", som allerede i mikroskopisk størrelse producerer frø!
Skrevet af: Mogens; E., 31. august 2012 kl. 21.18
Og så er der en del mos og lavtyper mellem fliserne som er ligeglade med ukrudtsbrænderen. En ukrudtsbrænder er farligt legetøj, for gløderne kan ligge og ulme længe efter, bare spørg brandvæsenet.
Skrevet af: Lilium J., 1. september 2012 kl. 8.59
Jeg er ikke helt enig idet jeg synes at en ukrudtsbrænder er et godt redskab.
Jeg har store arealer med perlesten hvor der titter ukrudt op.
Hvis man kører over arealet hver eller hver anden uge er der ikke meget tilbage.
Jeg bruger den endvidere tl at brænde kanter af langs græsplænen ( plænen er markeret med sten ).
Endvidere er den uovertruffen når man f.eks. skal nedlægge et jorbærbed med masser af ukrudt ( man har ikke tendens til at luge den sidste tid ,når man ved at jorbærbedet skal nedlægges)..
Først en gang med planeklipperen.
Så venter man et par dage med tørt vejr. Herefter går man over bedet med en ukrudtsbrænder og der er herefter intet tilbage og bedet kan fræses...
Jeg har en ukrudtsbrænder på hjul med en 10 kgs letvægtsflaske. Dysen skal ikke være for tung og den der er vist på billedet er ikke god
Rundt regnet bruger jeg ca 1 flaske om året( ca. 180 kr ). Hvis jeg skulle bruge gift ville det blive langt dyrere og jeg har aldrig brugt den slags i min køkkenhave.
Skrevet af: Tom Andersen, 1. september 2012 kl. 9.14
@ Lilium
Enig, det er et godt redskab, men man skal sætte sig ind i virkningen - jeg ser stadig nogle der bogstavelig talt brænder al ukruudtet til aske på stedet og det er jo ikke den rigtige teknik!
@ Mogens
Ild er farligt i de forkerte hænder :)
Mos og lav i mine flisefuger er mit ideal, som jeg desværre ikke har nået endnu. Jeg tror nu nok flammen tager noget af det....
Fuger med mos er smukke og der spirer kun meget lidt ukrudt.
Hvorfor kan du ikke lide mos og lav på fliser?
Skrevet af: Mogens; E., 1. september 2012 kl. 17.45
Jeg kæmper med en mos art med navnet Skyfald som breder sig mellem alle fliserne. Det er som brun sæbe at træde på når der er lidt fugt i luften. Flammekasteren tager den ikke skade af.
Skrevet af: Tim P., 1. september 2012 kl. 17.53
Først og fremmest tak for alle de mange svar, det er rigtig fedt at have et godt og seriøst sted man kan gå hen med sine spørgsmål. Det har jeg faktisk ledt efter længe!
Jeg har købt mig en ukrudtsbrænder og prøver det af, hvis nogen kan lide det og andre ikke kan så er det jo nok en smagssag :)
Skrevet af: Morten M., 1. september 2012 kl. 21.15
Man kan brænde efter det har regnet, helst lidt mere end en byge, så er det lidt mere sikkert at brænde ukrudtet..uden at sætte ild til blade mv.
Skrevet af: Peter Sindrup, 2. september 2012 kl. 11.32
Husk ikke at brænde ukrudtet helt af, men kun "svitse" det.
Som jeg har forstået det, er ideen at man "sprænger" de enkelte celler i de grønne blade, der derved får planten til at udtørre.
Peter
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 2. september 2012 kl. 15.32
@Mogens; E.
Jeg har set andetsteds her på siden, at en har haft held med at slippe af med Skyfald med almindeligt køkkensalt. Det afhænger selvfølgelig af, hvor store arealer, du har.
Elsebeth
Skrevet af: Mogens; E., 2. september 2012 kl. 16.34
Du har set rigtigt, for det var mig som skrev om saltet.
Skyfald er noget djævelskab for det spredes med vinden. En anden person her i nærheden har haft det på hele sin gårdsplads.
Skrevet af: Kuno Christensen, 13. oktober 2012 kl. 17.10
Slettet af administrator 16. oktober 2012 kl. 19.16.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.