Forum

Giftfrie midler mod »dræbersnegle«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 31. juli 2002 kl. 10.19

KAFFE
Et gammelt husråd anbefaler at udlægge kaffegrums mod snegle.

Interessant er det så at læse det amerikanske tidskrift "Nature" vol. 417 hvor der netop omtales forsøg med koffein mod snegle.

Angiveligt virker koffein i lave koncentrationer (0.01%) dræbende på snegle.

I betragtning af, at en kop kaffe typisk indeholder op til 0.05% koffein, er det absolut værd at afprøve i sin egen have, hvor der er problemer med iberisk skovsnegl.

Prøv evt at drysse friskmalet kaffepulver og/eller kaffegrums ud i bælter i haven og iagtag effekten. Hvorvidt koffein har effekt på jordens mikrofauna og jordboende nyttedyr er ikke afdækket. Men i betragtning af de omfattende problemer med iberisk skovsnegl er midlet vist en overvejelse værd.

MÆLKEDUNK-fælder
En anden mulighed er at fremstille fælder af en plastmælkedunk, hvor der monteres et sammenrullet ''plastikrør'' i tuden (det må ikke røre bunden). Herefter kommes øl i, hvorefter sneglene tiltrækkes uden chance for at slippe ud igen.

DIGESTIVE-KIKS
Endvidere bragte JyllandsPosten for nylig en erfaring fra England om, at sneglene ikke tåler at æde Digestive-kiks. Effekten skulle være størst ved at hælde lidt øl ud på en tallerken med kiksene.

BIOLOGISK BEKÆMPELSE
Nematoden, Phasmarhbditis hermaphrodita, skulle også have god effekt mod iberiske skovsnegle. Det udvandes på jorden om aftenen eller direkte på sneglene. Der kan også podes på agurkeskiver. Fås i plantecentre.

Tilbage er kun ''gammeldags'' indsamling, med aflivning i kogende vand eller overskæring med kniv som følge.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 1. august 2002 kl. 11.07

Ang. Overskæring af snegle. Så vil jeg gerne anbefale et tidsel/mælkebøtte jern – som er slebet skarpt. (med skaft ca. 50 cm)

Så kan man stå op og skære bæsterne over. Og man kan nå langt ind i bedene uden at vade rundt i planterne.

– og så får man også noget at bruge redskabet til :-)

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 5. august 2002 kl. 16.37

Jeg har også læst artiklen om, at koffeinopløsninger dræber snegle. Det var kun i højere opløsninger end almindelig kaffe, at der var en hurtig effekt.

Jeg har afprøvet virkningen med kaffegrums og kan se, at sneglene vender om, når de når et bælte med kaffegrums, men de dør ikke af det. Det ville være fint, hvis nogen ville prøve at lægge et bælte med kaffegrums rundt om en firkant med lækre salatplanter og se, om det kunne få sneglene til at holde sig væk.

Jeg har prøvet at lægge 4 snegle ned i en potte med jord med kaffe og kaffegrums hældt ud på overfladen. Både agersnegle og kældersnegle (jeg har ikke dræbersnegle) var i live efter 24 timer og hvis det tager længere end det at få dem til at dø, må det vel betragtes som dyrplageri.

I de omtalte forsøg fik de planter, som blev behandlet med koffeinopløsning iøvrigt gule blade. Bl.a. salat. Og så er der jo ikke opnået alverden.

Nyt svar til emnet »Giftfrie midler mod »dræbersnegle««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Giftfrie midler mod »dræbersnegle«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider