Forum

Kraftig beskæring af æbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. Clausen, 16. august 2012 kl. 13.35

Jeg har en del æbletræer i min have, det ene af dem giver æbler hver andet år, det er gode æbler og de er der allerede nu, men træet er meget højt så man kommer ikke i nærheden af dem, render kun og samler en masse op når man skal slå græs, så spørgsmålet er, kan man skære de 3 stammer det består af ned i 1,5 meter højde og vil det så komme igen eller skal det fældes? vil det kræve jeg ligger et billede ind for i kan se hvad i skal svare?

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 16. august 2012 kl. 17.04

Hej,

Jeg har ikke forstand på frugttræer, men et eller flere billeder ville helt klar hjælpe. Du kan lægge et billede ind i hver kommentar - så du kan bare oprette et par kommentarer, hvis der skal mere end et billede til.

Elsebeth

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. august 2012 kl. 17.56

Man kan godt beskære store træer tilbage og så bygge på dem igen så de bliver mindre men det kræver lidt viden.
Ofte vi træet forsøge og erstatte den top som er blevet fjernet med en masse nye skud, dem man kalder vildris og det er netop dem man skal bygge på . Jeg vil råde jer til at kontakte en fagmand og her i gennem få tips til hvordan træet skal bygge op igen . Kig også i Politikens bog om beskæring, her et også gode råd at hente .

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 16. august 2012 kl. 20.52

Hej M.C. du kan beskære dine frugttræer i højden, måske ikke ned i 1,5 m., men du kan fjerne noget af højden, ved at save toppen af, ned til den nederste sidegren, derefter fjerner du toppen af denne gren også til den nederste sidegren, og det gør man med alle grene, men du skal sørge for, at den blivende gren altid vender opad, på den måde får du ingen åbne sår, der vender opad og kan give råd i stammen, ved at gøre det på den måde, får man ikke så mange vandris der skal fjernes. Hilsen Henry G.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. august 2012 kl. 21.33

Få alligevel en fagmand på det er altid nemmere sagt end end gjort.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Clausen, 16. august 2012 kl. 22.00

så vigtigt er det træ ikke, har 6 æbletræer, så ryger det et sker der intet ved det, var lige så meget for at vide om det skulle helt væk eller det ville kunne lade sig gøre at skære det så voldsomt ned, tusind tak for jeres svar, måske man skulle prøve voldsomt og give det et år eller to og så fjerne det hvis det ikke går

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 17. august 2012 kl. 17.30

Tak for den gode beskrivelse Henry G.

Hvis der er nogle sygdomsknuder på nogle af grenene, kan det så betale sig at prøve en beskæring?

Mvh Helle-Sofie

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. august 2012 kl. 20.09

Hej Helle-Sofie hvis dine træer evnt. har kræftknuder, kan du skære dem rene med en skarp kniv, og du skal skære helt ind til friskt ved, derefter maler du såret med oliemaling, så det bliver vandtæt, når du vil beskære, kan du gøre, som jeg har beskrevet ovenfor. blot på de tyndere grene. Hilsen Henry G.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. august 2012 kl. 20.21

Søren ang. træbeskæring m.m. kan du se, hvor jeg har en del af min viden fra, Søg efter min nu afdøde gode ven: Dr. Alex L.Shigo U.S.A. Derfor behøver jeg ikke søge i politikken`s håndbøger. Henry G.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. august 2012 kl. 23.27

Det var nu til M. Clausen jeg rettede min henvendelse til, det med beskæring er jo ikke bare noget man gør, ellers er der ingen grund til at nogen står i lære for at lærer det. Desuden syntes jeg at Politikens bøger er nogle af de bedste bøger, der findes, men de Andre forlag er også ved at komme med.

Jeg kender godt dr. Shigo og nogle af hans teorier. Desværre er hans bøger ikke til at få mere. Heri ligger mange års arbejde og viden som jo forsvinder hvis ikke det bliver opdaterede . Jeg har et fotokopi af hans bøger stående, desuden har jeg den som Niels Hvass skrev.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Clausen, 18. august 2012 kl. 2.37

tror jeg tager et par billeder i morgen og ligger ind, så i kan se om det er en umulighed jeg har rodet mig ud i

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. august 2012 kl. 11.33

Du skal ikke blive overrasket hvis vi er uenig om beskæringen her på havenyt, for godt nok er der nogle grundprincipper som man skal følge, men hvordan man så vil bygge træet op herefter og hvor hårdt man vil beskære det er der delte meninger om. Her er det erfaringen der tæller.

Da jeg var i lære var der ikke to gartner som beskar træer ens . Så jeg har lært det via bøger og erfaring . I foråret var vi ude og gå tur i fredensborg have og her stod nogle æbletræer der var beskåret på en måde jeg aldrig havde set før og som efter min mening mere lignede hærværk . Men der er sikkert en idé med det som jeg ikke har kunne aflure der. Det samme gælder når en frugtavler han beskære, så foregår det også på en hel anden og barsker måde . Skulle han gå og hygge beskære ville æblerne koste en formue .

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. Clausen, 19. august 2012 kl. 21.00

her er et billede

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. august 2012 kl. 21.31

Du kan godt skære det kraftigt tilbage og så bygge nyt over nogle år.
Men det kræver lidt planlægning undervejs . Træet er podet på vildstamme så væksten vil være kraftig . Træet bliver ikke et lille træ men mere harmonisk og du skal ikke op i højden efter frugten. (Det skulle ikke være meningen). Under beskæringen gælder det om at få den nye top til at flade ud (paraply-formen) frem for nu, hvor den er vokset lige i vejret . Det gøres lidt på den måde som Henry nævner, hvis der er grene til det. Ellers er det lidt af et puslespil at få de bevarede de rigtige grene og få de forkerte væk . Samtidig skal man have en idé om hvordan de "rigtige" grene vokser og dermed former træet .

Husk at overveje nøje hvilket grene du skære af, for du kan altid skære mere af , men du kan ikke sætte dem på igen .

Held og lykke.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik C., 28. marts 2021 kl. 19.36

Hej Panel.
Jeg har dette ca. 6m høje æbletræ som giver fantastisk mange små velsmagende æbler (kender ikke sorten).
Jeg vil skære det ned til ca. 1½ m, og pode flere sorter på det.
Træet har 3 stammer.
Hvad siger i, er det muligt, eller skal jeg fælde det og plante nogle nye?

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik C., 28. marts 2021 kl. 19.38

Beklager at billedet ligger ned.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 28. marts 2021 kl. 20.50

Hvis du absolut ikke KAN holde ud at se på det smukke gl. træ, - ja så kan du skære det ned i 1½m. højde. Det vil så reagere med, at sætte i 100vis af nye skud til maj. (se foto)
Hvis du så fjerner 90% af skudende i løbet af sommeren, (de kan nulres af med fingrene,) så vil du kunne udvælge de bedste skud at pode videre på til næste år i april.
Det er en langvarig proces, da træet i flere år vil blive ved at sende vanris lodret op, men efterhånden som dine nye podekviste tager fat, så vil antallet af vanris aftage.

Jeg har siden 2017 hjulpet en kammerat med at få et træ med ca. 10 forskellige sorter på et gl. Filippa træ, - med tålmodighed vil dit projekt også lykkes.

Held og lykke.

Nyt svar til emnet »Kraftig beskæring af æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kraftig beskæring af æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider