Forum

Vores kanin er død -

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 3. maj 2004 kl. 10.35

Og dens løbegård lige blevet nedlagt. Jorden der er garanteret meget potent (fyldt af gødning) Jeg regner med at plante tomater og suash – i hvert fald et år der. De skulle nok kunne klare det? Men jeg har 2 emner til diskussion i den anledning: 1) Kan denne gødningskraft holde i flere år, tror I? – og 2) vovse syns det er HERLIGT at grave i enne vellugtende :) jord – hvordan holder jeg ham væk mens planterne er små – uden at hegne?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 3. maj 2004 kl. 12.14

Mine kaniner er også døde, men hegnet er der endnu.

Det første år dyrkede jeg hokaido i kaningården. Hokaido kan jo godt lide meget kvælstof. De kunne også meget godt lide at vokse op ad hegnet, så jeg fik mange hokaido. De fleste hang rundt om kring i hegnet. Det så flot ud.

I år vil jeg prøve med bønner. De har jo også fordel af det høje hegn. Men bønnerne har ikke brug for så meget kvælstof, så jeg vil nok plante nogle hokaido også.

Nå ja – dit spørgsmål: Det er jo en videnskab at gøde: hvor meget har planterne brug for og hvor meget efterlader de i jorden bag efter? Og hvor meget kvælstof forsvinder? Mit gæt er, at den store mængde gødning højst holder i to år.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 3. maj 2004 kl. 15.29

Jeg kan i hvert fald fraråde at dyrke kartofler i en nedlagt hønsegård, da jeg kender et tilfælde, hvor de dyrkede kartofler det første år efter at et mangeårigt hønsehold ophørte. Her blev meterhøje kartoffeltoppe med stort set ingen kartofler under. Kaninmøg er næsten lige så kvælstofrigt som hønsemøg.

Jeg vil foreslå, at du sår efterafgrøde til at samle den overflødige kvælstof op i eftersommeren, så den ikke udvaskes.

Det er også en god ide at plante en afgrøde, som ikke er så efterstræbt af skadedyr, da de foretrækker planter, som overgødede – et højt indhold af aminosyrer giver deres larver et bedre liv.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 4. maj 2004 kl. 10.14

Det kunne være skægt at se en meter høj kartoffel. :-) Når hokaido syns om det, så gør squash vel også? Er tomaterne er dårligt bud? Jeg valgte efter de planter jeg selv regner for mest grådige.

Kanin løbegården ligger lige op af hæk, syren og blommetræ, så jeg regner med at de (sammen med brændenælderne ;-))har taget deres bid af kagen løbende.

Hvad ville være en rigtig dejlig grådig efterafgrøde? Findes der noget som gror "hele" vinteren lige som græs? – ku' spinat bruges?

Nyt svar til emnet »Vores kanin er død -«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vores kanin er død -

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider