Forum

Hvidløghøst 2012

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. juli 2012 kl. 15.50

Hvordan er jeres høst af hvidløg gået i år?
Jeg har desværre fået nogle små nogle , ca halv så store som jeg plejer. Jeg har også haft angreb af rust i samtlige af mine........

Hvordan er det gået jer ?.

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. juli 2012 kl. 17.11

Pæn høst med størrelse lidt under normalen, men høstet før tid p.g.a. løgskimmel - eller rust, som hos dig? Jeg kender ikke til sygdomsbilledet fra Rust i hvidløg.

Det lignede i hvert tilfælde noget svamp af en slags og bladene gulnede.

Spændt på holdbarheden.....

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. juli 2012 kl. 23.00

Hej Søren
Præcist som hos dig ! Det var ellers kæmpefed, jeg satte, for jeg havde flere løg over 100g sidste år. - Men jeg er nok desværre selv skyld i det, for jeg satte nogle få fed fra året før allerede i august, og de fik rust inden vinter, og jeg fik dem ikke fjernet, så jeg var forberedt på at få rust. Den kom sent, men voldsomt, alt var rustrødt og tilsidst klippede jeg bladene af (dumt). Desuden har de næsten måttet klare sig selv med kun den varmkompost, de fik over sig i efteråret. Og resultatet er, at de har høje, tykke stængler, men små løg, for ja dertil tog jeg dem op allerede 22. juli. Nogle få estiske stod dog lidt væk derfra og fik rust senere og ikke bladene fjernet, så de er større, men ikke store. Har du gjort noget lignende eller hvad ?
Hilsen Clara

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. juli 2012 kl. 23.18

Test

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. juli 2012 kl. 23.28

Jeg havde rust i mine omkring juni og har ikke gjort noget ved det , selvom jeg har læst at man kunne give sprøjte dem med svovl ( kumulus).
Mine stængler er også store men løgene små. Jeg tror at det skyldes den kolde vinter .

Jeg har ikke gødet mindre end jeg plejer men den halm som jeg har udlagt i efteråret er ikke så omsat som den plejer at være.

Så der bliver ingen løg på 100 - 150 gram i år

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 28. juli 2012 kl. 23.41

Når du har gødet normalt og ikke klippet bladene af - så tror jeg simpelthen, at vi begge har taget dem alt for tidligt op. De kolde forårs/forsommer måneder har forsinket meget op til en måned. Jeg ved godt, jeg burde have ventet længere, men orkede ikke se på dem, de stod dybt, så jeg kunne desværre ikke se, HVOR små løgene var.

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juli 2012 kl. 1.11

Mine topløg er hellere ikke helt udviklet som de plejer men jeg ved ikke om jeg kan lade resten stå noget længere, da jeg er bange for at de ikke vokser mere men at frøene falder fra hinanden og så har jeg først et problem

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juli 2012 kl. 1.12

Ups......at fedene falder fra hinanden...osv.

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alex Sørensen, 29. juli 2012 kl. 11.34

Mine var begyndt at visne ned, hvorfor jeg høstede dem. Sat i oktober, men ikke større end dem fra sidste år der blev sat i foråret. Tror også at det skyldes den kolde sommer. De blev vinterdækket fra december, og så rigtig fine og store ud i toppene i foråret.

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 29. juli 2012 kl. 21.07

Normalt klipper jeg slangerne med topløg af, så snart de viser sig, for jeg har ikke brug for topløg/yngleløg. Men det fik jeg heller ikke gjort i år. De tager jo også lidt af næringen. - Men Søren, hvis du har flere hvidløg stående, så prøv dog at lade dem blive til midten af august, med topløg og det hele. - Efter Karna´s recept skal man tage hvidløgene op, når der kun er 3 grønne blade tilbage (dvs. de andre blade er gule/visne), så har feddene ikke delt sig endnu og de kan gemmes, og den recept passer. - Men mine var så dækket med gul rust, at man ikke kunne se noget grønt overhovedet på bladene, derfor min ærgelse og drastiske beslutning om at klippe blade af og tage dem op tidligt (plejer først at gøre det omkring 1. august). Dumt var det af mig, men jeg har lagt min opmærksomhed andre steder i haven i år.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juli 2012 kl. 21.18

Ok, det vil jeg lige notere mig for jeg plejer også at have flottere topløg på. Men mine løg er visnet p.g.a. rusten, men derfor kan toppen vel godt modnes .

I øvrig har jeg mine løg stående på det sted hvor jeg havde kartofler sidste år, så i år har jeg både hvidløg og lidt kartofler samme sted.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. juli 2012 kl. 22.16

@ Søren

Er dette Rust eller "alm." Løgskimmel?

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. juli 2012 kl. 22.19

Prøver igen :)

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juli 2012 kl. 23.46

Når dine hvidløg, porre eller almindelige løg ser sådanne ud er du ikke i tvivl om at de er angrebet af rust.
Herefter visner de ned . Foto Karna Maj.

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juli 2012 kl. 23.50

Karna har lavet en billede serie hvor du kan se et rust angreb og som jeg ser dit billede kunne det godt tyde på at det har et begyndende angreb .

Du kan også læse mere om rust i hendes artikel :

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/143.html

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 29. juli 2012 kl. 23.56

Tom´s foto viser begyndende rust, men i så mild grad, at jeg nok også ville have det de år, hvor jeg siger, at jeg ikke har rust. - Min rust i år er værre end det foto af Karna´s, som Søren viser; på de værste af mine kunne man slet ikke se det grønne indenunder selvom ikke alle blade var visne endnu. Men det må jo også have sat væksten i stå, for det går vel ud over fotosyntesen, når bladene ikke er grønne ?
Rust på hvidløg er i familie med rust på porrer og de kan smitte hinanden. Men rust på porrer og hvidløg smitter IKKE almindelige løg, dog også purløg.

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. juli 2012 kl. 0.13

Som jeg læser det er det svært at undgå, hvis ikke man er meget omhyggelig med at få fjernet alt det angrebet så det ikke ligger og arbejder videre.

Artiklen var i øvrigt skrevet af Steen Porse .

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 30. juli 2012 kl. 0.25

Ja, jeg har lige læst Sten Porse´s artikel og kan se, at rust også kan angribe almindelige løg. Men mine skalotte/kepaløg var nu ikke angrebet, da jeg tog dem op, selvom nogle få estiske, der stod endnu længere væk fra de værst smittede end alm. løg forlængst var smittet. - Og ja, alt fra de smittede løg skal ud af haven, og alt samles op fra jorden.

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. august 2012 kl. 14.25

Rustsvampe på løg er ikke eksakt viden, så vidt jeg kan læse mig til. Jeg har læst, at der findes forskellige racer af løgrust, og ud fra min erfaring tror jeg ikke, at rust på hvidløg angriber kepaløg. Jeg har haft to bede ved siden af hinanden i år, og hvidløgene var helt angrebne som på billedet ovenfor, mens der ingen rust var på kepaløgene.

I øvrigt har jeg de sidste par år meget konsekvent fjernet al top fra angrebne hvidløg og fjernet det yderste lag på løgene ved høsten. Og det hele er blevet fjernet fra haven. Sidste år var der meget lidt angreb, og så i år kom det tilbage med fuld styrke trods fjernelsen af alt angrebet. Bedet med hvidløg har der aldrig tidligere været dyrket hverken hvidløg eller andre løg i de sidste 34 år. Det var jomfruelig jord, hvor der sidste sommer kun blev dyrket majs og drueagurker. Så mine tanker omkring at forebygge er næsten nul lige nu. Men toppen fjernes alligevel, så snart løgene er tørre.

På trods af rustangrebet, er der pænt store flotte løg af Rød Estisk. Jeg har lige prøvet at veje et af de største, som er ved at være tørret. Det vejer 125 g (rødderne er klippet af). De blev gødet meget tidligt i foråret på det tidspunkt, hvor de begyndte at vokse. Jeg brugte halvt tørret kyllingegødning, halvt lupingødning - begge dele fra Farmergødning. De to andre sorter fik tilsvarende mængde gødning, men her er løgene meget mindre. Man kan ikke få store løg bare ved at gøde, sorten betyder rigtig meget.

Hilsen Karna

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 7. august 2012 kl. 11.32

Hej Karna
Tak fordi du uddybede det med forskellige racer af løgrust og støttede mig i min oprindelige opfattelse af, at rust på hvidløg ikke smitter almindelige løg.
Hilsen Clara

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. august 2012 kl. 12.56

Jeg har nogle få topløgs hoveder, af rød estisk, tilbage hvis nogle er interesseret

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. august 2012 kl. 22.40

En ny type hvidløg.

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. august 2012 kl. 23.04

Jeg skulle nok bare have skrevet topløg og undladt hoveder.

Nyt svar til emnet »Hvidløghøst 2012«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvidløghøst 2012

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider