Skrevet af: Jens Juhl, 8. juni 2012 kl. 22.09
Lige nu støder man på Stevia mange steder. Under den afsluttede "Mit hjem er mit slot" livsstils udstilling i Haveselskabets have ved Frederiksberg rundel kunne den købes flere stæder, og vi har da også en, sådan nærmest for sjov.
Hvad er det så for en plante. Stevia stammer fra Sydamerika hvor den vokser vildt i sumpområder og fugtige græsenge, hvor jorden er sandet, ufrugtbar og sur. Indianerne i Paraguey har brugt teen fra planten som svangerskabsforebyggende middel, og rotteforsøg har påvist en virkning.
Planten indeholder steviosid, som er omkring 150 gange så sødt som druesukker. Den kan fx bruges i te i stedet for sukker, men det er omdiskuteret om det er sundt, men i Japan og Sydamerika har den i mange år været brugt som sødemiddel.
EU-kommisionen besluttede 11. november 2011 at godkende steviol og steviaglycosider som fødevaretilsætningsstof. Steviaglycosider er desuden godkendt som fødevaretilsætningsstof og/eller kosttilskud i en lang række andre lande.
Ny dansk forskning indikerer at stevia rebaudiana måske kan bruges i behandling af type-2 diabetes, da det aktive stof steviosid tyder på at have færre bivirkninger end nuværende behandling. Dog mangler yderligere forskning.
Jeg mener at der er grund til en vis bekymring, hvis den slår igennem. Det er helt fint, hvis den kan løse et problem for type 2 diabetikere, men hvis det holder stik, at den kan bruges som svangerskabsforebyggende middel hos mænd, hvad er det så den gør ved os. Ødelægger den sædkvaliteten, som er hårdt ramt i forvejen af kemiske stoffer, pesicider mv. Hvad sker der ved gentagende og varig brug af den, bliver mænd sterile og med de problemer med barnløshed hos mange er det så ønskeligt?
Jeg mener at den er godkendt på et for spinkelt grundlag af EU, og at der i høj grad skal mere forskning til, både for at undersøge om den kan hjælpe diabetikere, og hvordan vi modvirker bivirkninger som barnløshed.
Vi har sukker som sødemiddel, og jeg mener vi skal vide mere inden vi tager et nyt til os.
Som en ældre herre vil barløshed ikke være et problem, men hvad med de unge.
Skrevet af: Kristian Stevia Rørbye, 9. juni 2012 kl. 4.46
Hej Jens,
Tak for et godt indlæg.
Kan du finde det information der underbygger din teori om at det kan ødelægge sædkvaliteten?
Skrevet af: Tom Andersen, 9. juni 2012 kl. 9.07
Ja, man skal ikke spise hvad som helst :-D
Planten er ikke godkendt i EU, men det er aktivstoffet steviol, som er et glucosid. Tilsætningsstoffet betegnes vist nok E 960.
Jeg laver selv en del urte-teer af egen avl, hvor der indgår kendte aktive planter og det er jeg tryg ved, men der er bivirkninger ved stort set alt - også kendte krydderurter ;-D
Hvis man indtager "nye" eller "trendy" urter, vil jeg anbefale, at man sætter sig grundigt ind i plantens aktivstoffer - via originallitteraturen, ikke Bo Bedre, Se & Hør og lignende - eller følger anbefalinger fra myndighederne.....
Jeg har til gode at prøvesmage Stevia, men det skal helt sikkert finde sted og er den god, vil jeg bruge den og det med den viden der ligger nu. Jeg har bare ikke set den udbudt her i Odense, men jeg mener at have set den hos Urtegartneriet.dk
Det der virkelig kan gøre mig bange er den hastige udryddelse af arter med - måske - fantastiske egenskaber, ernæringsmæssigt og medicinsk.
Skrevet af: Jens Juhl, 9. juni 2012 kl. 16.52
Den fås i de fleste planteforretninger her i nærheden af Hovedstaden, og det er planter der er avlet til at sælge der er tale om, så hvis du har lyst så brug den bare.
Skrevet af: Jens Juhl, 9. juni 2012 kl. 17.02
Jeg kan ikke underbygge teorien om at det ødelægger sædkvaliteten, men når det kan bruges som svangerskabsforebyggende middel hos mænd, som indianerne gjorde det, skønner jeg at det må gøre et eller andet ved mandens sæd, hvordan virker det ellers?
Jeg skriver faktisk ikke at planten er godkendt af EU men da indholdstoffet er godkendt må det jo være det samme. Da den samtidig sælges med den bemærkning at nu er det lovligt at bruge den i fødemidler i EU er det jo nærliggende at konkludere.
Jeg har ikke mine oplysninger fra hverken BO Bedre eller Se og Hør som Tom Andersen antydet, men delvist fra dennehjemmeside hvor Karna Maj har skrevet om den.
Skrevet af: Søren S Duun, 9. juni 2012 kl. 17.39
Problemet ligger i at man sikkert ikke ved hvor meget af det godkendte stof vi kan tåle. Det er det som Jens efterlyser . Hvis det skal afløse sukker vil der blive store mængder vi vil indtage i fremtiden .
Det ligger der med garanti ingen undersøgelser, der belyser dette . Man har sikkert godkendt det da man ved at det aktive stof i stevia ikke er farlig i de mængder som de i øjeblikket indtages i, nemlig i meget små mængder , men hvad med fremtiden ?.
Måske tænker man anderledes i EU og vil vil heller have nogle sterile borger, fremfor borger der belastet sundhedsystemet på grund af fedme, hjertekar sygdomme, depression mv. alt sammen forårsaget af sukker. Sukker har startet sygdomsepidemier og er en voldsom belastning for samfundet i bare i Danmark , men i hele verden .
Derfor tror jeg at alternativer hilses velkommen i fremtiden og uden at være undersøgt til bunds.
Skrevet af: Lene Skelmose, 10. juni 2012 kl. 12.02
Jeg har dyrket stevia et enkelt år. Planen var at bruge den +sukker som sødemiddel i syltede agurker. Sneglene åd agurkerne og stevia smagte ikke særlig godt i sig selv - syntes jeg - så jeg har ikke gentaget fiaskoen!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.