Skrevet af: Flemming Pedersen, 7. juni 2012 kl. 20.37
Hej
Jeg overværede en ordveksling på mit arbejde i dag. En kollega påstod en anden kollega havde "dræbt" nogle træer ved at ridse lidt i barken med en kant trimmer. Han havde været for tæt på stammerne og ridset barken. Jeg mener bestemt ikke det er nok til at skade træet så voldsomt, at det går ud men da jeg ikke føler mig klædt nok på til, at deltage i sådan en diskussion vil jeg her smide det ind i debatten og håber I kan belyse det lidt.
Mvh
Flemming
Skrevet af: Hanne Christensen, 8. juni 2012 kl. 9.41
Rigtig mange træer, også offentlige, har barkskader fra græstrimmere og fra påkørsler med plæneklippere og biler.
Skader som i værste fald slå træet ihjel.
Se dig omkring og se på træernes bark ved jordoverfladen, kig på toppen og se påvirkningen.
I barken sker vand - og næringstransporten, når barken skades/brydes stopper transporten af vand og næringsstoffer op til toppen.
Eks. En række træer plantes mellem vej og cykelsti. De vokser godt til, en dag skades barken på 2 af træerne.
Det ene træ dør, det andet halter videre med døde gren i toppen og lyse blade.
Det er ikke et kønt syn.
Det problematiske er, at der ikker er nogle steder at man kan købe to nye træer som er nøjagtig ens med de eksisterende.
Der vil være en forskel, trods samme sort og alder. Desuden er det dyrt at købe store træer.
Desuden går det let råd og svamp i såret. Det kan svække træet så meget at det i værste fald vælter i en storm.
Altsammen kan undgås med information og påpasselighed.
Venlig hilsen
Hanne Christensen
Der er en grund til at maskinen hedder en græstrimmer og ikke en barktrimmer.....................
Skrevet af: Peter Sindrup, 8. juni 2012 kl. 10.03
@Hanne
Er du sikker på at vand- og næringstransporten sker i selve barken?
Jeg mener at den sker i selve stammen, men barkskaderne betyder at stammen "tørrer ud" og derfor lukker for væsketransporten.
Peter
Skrevet af: Søren S Duun, 8. juni 2012 kl. 11.43
Vandtransporten sker i det lag , der kaldes sikarene og som skulle være det grønne lag man kan se lige under barken .
Dette lag er træet hovednerve og alt efter hvor meget og hvordan det beskadigedes kan det betyde døden for træet .
Skrevet af: Anonym bruger 1, 8. juni 2012 kl. 11.59
For mindre træper er det døden, hvis man kommer for tæt på med buskrydderens snører.
Et splidtsekundt, så har snøren taget barken hele vejen rundt.
Det kan sammenlignes med, at mus eller harer gnaver bark. Det er også døden for træet.
vh. Hans
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 8. juni 2012 kl. 13.25
Jeg synes nok Hanne hun maler "Fanden" på væggen i hendes indlæg, for i det eksempel hun nævner kan træernes udseende og måske endeligt have mange andre årsager end barkskader.
Som hovedregel kan de fleste træer tåle at miste en strimmel bark op til halvvejs rundt om stammen - hvordan kan nogle ellers anbefale, at der skæres en strimmel på ca. 1 cm. af halvvejs rundt på et frugttræ for at få det til at stoppe væksten og i stedet danne frugtknopper?
I spørgsmålet er der tale om "ridser", men ikke om, hvor store ridserne er. Jeg opfatter "ridser" som mindre skader, der næppe får den store betydning for træet.
Efter forrige vinter havde vi ca. 100 frugttræer, hvor harerne havde gnavet barken af hele vejen rundt. De, der er døde som følge af denne skade er først døde sidst på sommeren, når de ikke fik næring retur fra bladenes produktion via fotosyntesen, da denne returstrøm foregår lige under barken og returårerne var udtørret som følge af, at harerne havde spist barken. Andre ca. 100 træer havde fået gnavet barken af halvvejs til to tredjedele rundt og de lever alle videre uden det store synlige bevis i kronen på den massakre, de har været udsat for - af de nu nogle steder fredede harer.
Skrevet af: Flemming Pedersen, 8. juni 2012 kl. 16.24
Tusind tak til alle for svarene og jeg linker til en, syntes jeg, også interessant artikel af Træplejekonsulent Stefan Rye.
www.grontmiljo.dk/pdf/rye.pdf
Mvh
Flemming
Skrevet af: Søren S Duun, 8. juni 2012 kl. 22.04
Det er et utrolig spændende emne, træpleje. Jeg havde en formand som var meget betaget af ham dr. Alex shigo og danskeren Niels Hvass som også var en af pionererne indenfor træpleje. Desværre var det ikke et emne som vi blev undervist i da jeg var i lærer, hverken på skolen eller i pratikken . Man kan undre sig lidt over det da der bliver plantet flere og flere træer rundt omkring. Træer som gerne skulle bevares i mange år.
Skrevet af: Kirsten Andreasen, 3. august 2020 kl. 11.13
Flere af mine frugttræer har fået flænset barken, og der er nu store ridser og revner i katteklørs højde hele vejen rundt. Flere af dem er nu ret dybe.
Er det vores kat som er den skyldige? Eller er det bare træet som gror?
Og bør jeg gøre noget for at beskytte dem? Og hvad? Hegn er så grimt og træls at luge imellem. (Har trådnet i hele bøgehækken, og det er rigeligt).
Det skete også på vores syrentræ, som nu er hegnet ind, da den ene stamme næsten helt døde som følge af det. Og katten har sit udendørswc deromme, hvorfor den fik skylden.
Men frugttræerne står i den anden ende af haven. Stammerne herpå er ml. 5-10 cm i diameter, da de blev plantet for ca. 10 år siden.
Er nok lidt pylret med træerne, men de fik en hård start på livet, da vores hund lavede en grov beskæring af dem, idet han bed i stammerne og knækkede flere grene af, indtil vi fik alle træerne hegnet ind. Nu er hunden stor og bider ikke i dem længere, og hegnet derfor fjernet, men så ser jeg til min gru dette!
På forhånd mange tak for svar.
Hilsen den bekymrede træ-ejer.
Skrevet af: James F., 3. august 2020 kl. 13.57
Jeg beskytter træerne efter de forhåndenværende materialers princip ;)
Fotos af forsk. muligheder:
Skrevet af: James F., 3. august 2020 kl. 13.59
Nå, det er så én af de dage, hvor det ikke lykkes helt ...
Skrevet af: James F., 3. august 2020 kl. 14.00
Og så om valnødden, hvor plastrøret måske også forhindrer egernet i at kravle op ...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.