Forum

Flytning(20 år gammelt træ)

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Margrethe Andersen, 5. juni 2012 kl. 14.41

hej jeg har brug for en masse viden om ,hvordan man flytter et gammelt japansk kisebærtræ og om det overhovedet kan lade sig gøre unden at det koster mange penge.

Det er nogle venner der vil fælde det og det er så smukt at jeg har fået lov til at fjerne det .

Jeg vil jo gerne have det stående i min have og se smuk ud. såå hjæælp.

med venlig hilsen

margrethe andersen

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margrethe Andersen, 5. juni 2012 kl. 14.43

HOV jeg glemte og skrive at det er sorten kazan eller noget i den retning

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 5. juni 2012 kl. 15.15

20 år - så er det ret stort. Søren ryge havde en udsendelse med en planteskole som sælger store træer, men jeg tror ikke de var mere end 10 år. Et års tid før de flytter det ud til en kunde bliver der skåret lodret ned i rodnettet i en omkreds af,- jeg tror det var 1 meter.

Men måske vi kan få Boi eller Villy ind over.

Jeg vil gætte på at skal roden beskæres -- som beskrevet -- så skal kronen også beskæres. Krone-beskæring af japansk kirsebær foregår i august-september, som man kan forvisse sig om ved at læse de relevante sider her på havenyt.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 5. juni 2012 kl. 15.49

Bare sådan en praktisk ting som "access" [~adgang] for kran både hvor træet står nu, og hvor det skal stå i din have, kan måske sætte en stopper for planerne?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. juni 2012 kl. 16.22

Hej Margrethe
Helt rigtigt var der en udsendelse af Sitas i Nordsjælland hvor der sælges store træer og det gør de også en del andre steder også, men det er altså træer, der er flyttet hvert andet år i hele træets levetid.
Du er på en næsten umulig opgave og uden de helt store maskiner er det fuldstændig håbløst.
Det er ikke en gang nok at rodskære træets rødder, for du skal måske 2 meter ud fra stammen - og rødderne er måske 10 cm tykke, der vil måske gå svamp eller råd i dem, når du mishandler dem på så voldsom en måde, så jeg vil fraråde det.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Bollerup, 5. juni 2012 kl. 17.19

Jeg flyttede med held et 10 - 15 år gammelt sødkirsebærtræ sidste efterår. Det skulle kun 3-4 meter væk, så jeg slæbte det selv med så meget rod som muligt til det nye hul og det var meget tungt arbejde. Det kom fint igen her til foråret, dog med lidt mindre grokraft end sædvanligt, men det ser helt klart ud til at overleve. Hvis du gør forsøget, så gør det om efteråret efter at træet har smidt bladene og husk at vande godt i den efterfølgende tid afhængig af jordens fugtighed. For at holde træet mens det etablerer sig igen, har jeg bundet det fast til et solidt plankeværk tæt på, men en kraftig pæl kunne sikkert også bruges. Grav et rigeligt stort hul, så så mange rødder som muligt kan komme godt i jorden igen.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 6. juni 2012 kl. 7.48

- min erfaring siger mig at det er spild af kræfter - det kan ikke overleve sådan en omgang når det er så gammelt -

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margrethe Andersen, 7. juni 2012 kl. 21.38

tak alle sammen for de gode råd.

Efter nærmere eftertanke må jeg nok se i øjnene at mine venner bare kan fælde det ,men det kunne have været skønt hvis det fik en chance i min have .

100 tak til alle.

GOD sommer.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Lorenzen, 17. februar 2014 kl. 22.05

Preben Bollerup..
Sikken et smukt træ. Du har givet mig mod til at flytte mit 5 år gamle kirsebærtræ..

Susanne

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. februar 2014 kl. 15.45

Jeg fik for 8 år siden et Kanzan træ, der nok var 15 år gammelt.
Det var kraftigt beskåret i toppen og rod var der ikke meget af, så det var bare for sjov, at vi plantede det på denne tid i haven.
Vi passede det med vand og stærke barduner, så det stod stabilt i 3 år.
Det groede fast og har blomstret flot lige siden, så nu beskærer vi de længste nye grene.
Foto viser 4 år efter omplantningen.
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Flytning(20 år gammelt træ)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Flytning(20 år gammelt træ)

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider