Skrevet af: Niels-Jørgen Jensen, 1. juni 2012 kl. 16.38
Jeg skal til efteråret til at plante en stor mængde bøgehæk. Jeg så på et tidspunkt en gartner som var ifærd med at plante og han brugte et jord-bor på ca. 3" monteret på sin (store) batteriboremaskine. Hu-hej hvor det gik - meget nemmere end at grave.
Jeg har søgt på nettet, men kun fundet det i Canada og USA og det er jo unægtelig lidt langt væk at hente det. Er der nogen der ved hvor man kan købe i Danmark?
Dette er et link til et af de steder jeg fandt: www.rittenhouse.ca/asp/Product.asp?PG=336
Skrevet af: Lone Brems, 1. juni 2012 kl. 17.05
Hej Niels-Jørgen Jensen
Om planterne så kan trives med den metode vil afhænge af jordens struktur på plantestedet ;-)
Hvis jorden er kompakt vil der være en hindring for rødderne's vækst langs hullets yderkant, ligesom det kan være svært at få den "opborede" jord findelt tilstrækkeligt til at den, når den lægges tilbage i det forholdsvis snævre hul, pakker tilpas omkring rødderne og dermed sikrer den jordkontakt, som er forudsætningen for vandtransport op til bladzonen.
Med det forbehold vil jeg da foreslå, at du googler med søgeordet "jordbor" og derefter tager kontakt til nogle af de firmaer, som forhandler værktøj til landbrug, vej-& park eller anlægsgartnere.
Med venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Peter Sindrup, 1. juni 2012 kl. 19.08
Et almindeligt jordbor/"pælebor" til manuelt brug kan købes i Jem&Fix for ca. 100 koner. Det kræver godt nok at du skal bruge musklerne, men du skal også have en ualmindelig god boremaskine hvis den skal kunne holde til at du "borer i jord" med den ret længe ad gangen.
Peter
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. juni 2012 kl. 19.16
100 koner - det er da også en god pris :)
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 1. juni 2012 kl. 21.23
Dovenskab er ikke altid det bedste for planterne når de skal plantes. Hvis du vil have god held med din nye bøgehæk, vil jeg anbefale at du graver en rende i en spadestiks bredde og to spadestik i dybden. Det vil være en fordel at blande halvomsatte bøgeblade i jorden, når den fyldes ned omkring rødderne. Bøg kan godt lide at etablere sig, hvor der har været bøg i forvejen og kan derfor snydes på denne måde. Plantes de rigtigt har du en kraftig hæk i løbet af få år.
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. juni 2012 kl. 7.16
Det var et godt råd, Willy. Elsker den slags Knowhow
Skrevet af: Niels-Jørgen Jensen, 2. juni 2012 kl. 17.50
Hej alle jer der har været inde at svare på mit indlæg.
Jeg er helt ny på sitet og jeg er vildt imponeret af at der allerede få timer efter mit indlæg er mange gode råd og kommentarer - tak for dem.
Jeg kan godt følge Jeres argumentation men jeg tror nu ikke jeg helt vil opgive ideen endnu - det var trods alt en prof. jeg så bruge boremetoden og tilsyneladende er den også meget brugt i Canada.
Det jeg skal have lavet er nogle store "blokke" af bøg hvor der idag er græs og jeg har tænkt mig at skrælle græstørven af og derefter gennemarbejde jorden med noget kompost og, hvis jeg kan skaffe det, noget "bøgeskovbund" - tak for den ide! Derefter skal der ukrudts-dug på jorden for lugning er bestemt ikke min yndlingsbeskæftigelse. Bøgeplanterne vil jeg så plante ved at skære et kryds i dugen og bore et hul til planten. Til sidst et godt lag flis.
Mange hilsner
Niels-Jørgen
Skrevet af: Kenneth Sørensen, 2. juni 2012 kl. 17.54
Nu er Canada jo også kendt for deres vidtstrakte bøgeskove. Er det ikke et bøgeblad de har i deres flag? det må Anja Egeriis kunne svare på.
Skrevet af: Søren S Duun, 2. juni 2012 kl. 20.26
Nej det er et ahornblad.
Skrevet af: Kurt Svendsen, 6. august 2013 kl. 10.01
Hej Niels
Hvis du stadig leder efter det bor, så ville jeg hive fat i nogle eksperter indenfor boremaskiner og værktøj som fx
www.discount-byg.dk/elvaerktoj/boremaskine/
Dem ved jeg man kan skrive til og så hjælper de en med at finde ting :)
Håber det kunne hjælpe.
Skrevet af: Tine Horsum, 6. august 2013 kl. 15.28
Jeg ville nu grave, og endda løsne i dybden med en greb yderligere lidt ned, og jeg har "kun" ½ meter muld- og så lerjord i bunden. (Af den klæge tunge slags).
At grave vil kunne fortælle dig noget om din jords geologiske profil. Og om der er "overraskelser" så som brokkelag, gamle lossepladser og andet sjovt i haven- eller gamle trærødder, der ikke er omsat. (og et helvede at støde på!).
Medmindre du bor i en gammel løvskov/på en let jord (men det er bøg generelt ikke så glad for), så tror jeg ikke rigtigt på idéen, det bliver nok også svært og dyrt at finde en batteri-boremaskine med nok effekt, så den ikke bare brænder sammen. Batterimasiner er blevet kraftigere og bedre, men helt slå dem på AC, kan de nu ikke. Så skal du lede efter dem, der også kan blande mørtel.
Og ja, at gave er hårdt! Men du lærer om din jords beskaffenhed + det bliver lettere at vande evt jorddække og luge.
I Canada har de sikkert meget udstyr også til skovning, som vi ikke rigtigt har behov for herhjemme.
Du kan jo også leje en minigraver?
Jeg tror ikke rigtigt på den der "bor et hul"-metode fordi, der er meget stor forskel på klimaer/lande- og geologien. Har du ler i bunden risikerer du, at planterne drukner i deres små huller, en god jord er (også) veldrænet og luftig.
Skriv lige om et par år, om det lykkedes!
Held med hækken.
Mvh
Tine- der har lært det med at grave og løsne, luge og vande... på den sure måde!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.