Skrevet af: Karin P, 28. maj 2012 kl. 18.31
Jeg har efterhånden prøvet et hav af forskellige vandingspistoler og koblinger, af mærker som f.eks Gardena, Hozelock, Park og en masse "No name".
Men ingen af dem holder særligt længe, værst er det som regel med koblingen, der hurtigt begynder at dryppe eller ligefrem sile vand ud fra. Men også vandpistolen har det med at knække/lække/strejke efter kort tid.
Så derfor håber jeg på at der er en eller flere her på Havenyt der kan hjælpe med en anbefaling på noget der holder længe - og TÆT :-)
MVH
KarinP
Skrevet af: Peter Sindrup, 28. maj 2012 kl. 20.43
Jeg bruger både pistol og slangekobling fra Gardena, og de har holdt tæt i årevis.
Peter
Skrevet af: Tom Andersen, 28. maj 2012 kl. 20.49
Har både Gardena og Hozelock. De er begge OK, men der skal skiftes O-ring engang imellem - husk det :)
Skrevet af: Emil H., 29. maj 2012 kl. 3.58
Hej
Kender godt problemet:)
Jeg har også en vandnings pistol fra Gardena, men den er også blevet utæt i koblingen, dvs at der siver vand ud i selve håndtaget, men kun når den et aktiveret.
Tom:
Mener du dette løses med en O-ring?
Vh Emil
Skrevet af: Tom Andersen, 29. maj 2012 kl. 5.41
Emil:
Ved det ikke, men prøv - den koster jo stort set ikke noget :)
Jeg har ødelagt nogle stykker, som er blevet utætte i selve hanen / ventilen - tror jeg har kastet lidt med dem......
Kommer i tanke om, at jeg har den erfaring, at Hozelock og Gardena ikke holder tæt / ikke passer sammen, selv om de kan kobles....
Skrevet af: Karin P, 29. maj 2012 kl. 8.03
Hej - og tak for svarene indtil nu :-)
Tom: O-ringen er det den pakning der sidder løst inde i koblingen ?
Du kan godt have ret i at de 2 mærker ikke holder tæt selv om at de kan kobles, det er jeg ret sikker på også at have oplevet.
Jeg kaster også en del rundt med mine og skifter fra vandingspistol til sprinkler til siveslange tit og ofte. Og derfor bliver de selvfølgelig også hurtigt slidt - men jeg synes nu at de burde kunne holde mere end de der 1-3 måneder, før de begynder at lække....
Jeg håber stadigvæk er der er en herinde, der evt kender et mere holdbart mærke ?
MVH
KarinP
Skrevet af: Tom Andersen, 29. maj 2012 kl. 17.32
Gummiring markeret med pil.
Skrevet af: Karin P, 1. juni 2012 kl. 14.29
Hej Tom.
1000 tak for billedet - så er jeg med :-) Og det skal jeg helt klart prøve at have kigget på og evt skiftet.
Lige nu er jeg begyndt at lede efter muligheder indenfor vandingsudstyr til professionelle gartnerier, det er godtnok dyrere, men kan sikkert betale sig i længden.
MVH
KarinP
Skrevet af: Peter Sindrup, 1. juni 2012 kl. 15.46
Du kunne også nøjes med at prøve at give dine koblinger lidt silikonefedt sammen med de nye O-ringe. Jeg forstår (slet ikke) at du har så store problemer med dine slangekoblinger, med mindre du er meget "hys" med at der slet ikke må lække noget vand overhovedet.
Peter
Skrevet af: Eigil Hansen, 4. juni 2012 kl. 23.24
Hvis du vil have virkelig godt produkt skal du købe Nito.
Jeg fik engang for 20 -25 år siden en roterende autobørste i Nito, den virker upåklagelig endnu.
Du må selv søge på google hvor det kan købes.
Skrevet af: Lars Jeppesen, 23. juni 2013 kl. 18.42
Jeg bruger Gardena slange og Gardena kobling og har ikke problemer med utætheder ved pakningen. MEN der hvor slangen går ind i koblingen.... P..... vandet ud. Det fungerer slet ikke!
Jeg er omhyggelig med at skære lige af slangen (og gør det hvert år), men tæt er det ikke. Og efter at have været rullet ud en gang eller to er det helt vildt.
Hvad gør i andre?
Skrevet af: Eigil Hansen, 24. juni 2013 kl. 9.35
Hej Lars Jeppesen.
Hvis det er slangen der går ind i koblingen, der kan man med fordel lime med 10 sekunders lim.
Skrevet af: Lars Jeppesen, 24. juni 2013 kl. 10.56
Der er ikke knækket tapper af. Og jeg har ikke prøvet med cyanid lim
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juni 2013 kl. 14.59
Måske skulle du kontakte Gardena?
Skrevet af: Tom Andersen, 24. juni 2013 kl. 18.04
Hej Lars
Hvor mange koblinger taler vi om - en enkelt eller flere ?
Du skal naturligvis ikke bruge lim.....
Skrevet af: Varga H., 5. juli 2014 kl. 12.15
Det er et styk tid siden emnen, men måske bliver der andre som vil ha' brug for oplysninger... Ja, kendt problem med disse koblinger og vandingspistoler, men jeg har fundet løsning for mig selv i hvert fald og vil gerne dele erfaringer.
1. Købt kobling med stop i messing- haraldnyborg b.nr.9277,39,95 kr.-
2. Hanekobling, b.nr. 9033 i messing -haraldnyborg, 24,95 kr.-
3.Ekstra O-ringe , 19,95
4. Købt på ebay YATO vandingspistol (har betalt for min 16Euro med forsendelse)
O-ringe skal i første omgang smøres med silikone fedt (kan købes i Mekonomen, den hedder Bremsecylinder fedt , silikone fedt), og de skal skiftes for ca. 4-5 måneder ved hyppig brug. Jeg har prøvet også Gardena og alt andet, men denne vandingspistol fra YATO er simpelthen en løsning, den er robust og hel i metal, ingen plast dele. Den kan tåle rigtig meget selv hvis den bliver smidt på gulvet.....
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.