Forum

Smagen er perfekt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 21. april 2004 kl. 7.01

Så sent som i går kunne jeg sætte tænderne i egne grønsager med stor fornøjelse på grund af den særdeles gode smag.

Jeg taler om knoldselleri (Snehvide), porrer (Siegfried Frost) og rodpersille.

Det hele er dyrket på en særdeles tung lerjord.

Porrer og rodpersille blev høstet på voksestedet dagen før måltidet. Rodpersillen blev dækket af nogle få grangrene, da vinteren satte ind og er nu begyndt at sætte nye toppe.

Porrerne har overvintret uden særlige foranstaltninger.

Knoldsellerierne blev høstet i slutningen af november, efter at de i en måneds tid havde kunnet lune sig lidt i nogle visne blade fra mit pæretræ.

De høstede knoldsellerier (omkring 30) blev anbragt i to flamingokasser uden låg med top og delvis jordfyldte rødder.

Kasserne blev stillet på et par borde i garagen og dækket med hjemmelavede vintermåtter i perioder med risiko for frost i den uopvarmede garage.

Jeg har sikkert været heldig, men skal ikke undlade en oplysning om, at jeg i vinteren 2002–03 brugte en anbefalet metode med opbevaring i sandfyldte flamingokasser og at det var en stor fiasko. Det meste rådnede.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 22. april 2004 kl. 9.18

I oktober høstede jeg mine sidste rødbeder – de blev lagt i en åben flamingokasse med knastørt spagnum og glemt. Da jeg i weekenden ryddede op i mit meget luftige og pilrådne skur – fandt jeg kassen.

I bunden gemte der sig ca. 2 kg helt pefekte rødbeder -hverken rådne, bløde eller indtørrede -helt pefekte -med enkelte små nye blade.

Rødbederne var dyrket på let sandjord- frøene købt i brugsen -svenske økofrø-hvis jeg husker korrekt- måske var jeg heldig- eller også var det en fremragende gemmesort?

Mvh Henriette

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 22. april 2004 kl. 10.41

Jeg har haft mine gulerødder, rødbeder og knoldselleri i sandfyldte flamingo kasser – sat i sønnens sandkasse lige op af husets sydvæg. Dækket med et hundetæppe lagt dobbelt. Jeg har ikke taget af dem mens det var frost (de kan vist tåle ret meget frost, men får de stød mens de er frosne, rådner de) – de er stadig perfekte. Men nu gror de igen. Smukke nye livskraftige spirer :) Især rødbede blade er smukke. Jeg regner med at bruge dem som spinat.

Nyt svar til emnet »Smagen er perfekt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Smagen er perfekt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider