Forum

Kiwiplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lis Christiansen, 6. maj 2012 kl. 15.43

Vi har en han og hun kiwiplante, men desværre kan vi ikke få hun planten til at blomstre, hvorimod han planten giver en masse blomster. Vi har nu i to år forsøgt at købe en ny hun plante, men det kan desværre ikke lade sig gøre på gartnerrier, de fortæller, at man ikke laver han og hun planter mere, men kun selvbestøvende. Er der nogen som har oplysninger hvor man kan købe begge slags vil det være en stor hjælp.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 6. maj 2012 kl. 17.14

Hej Lis hvis det er en trøst for dig, har jeg en han og hun kiwi, hvor hunplanten blomstrede efter 8 år, og hannen efter 10 år, men ikke samtidig, efter yderlig 2 år kom der et par blomster samtidig, der resulterede i nogle få modne kiwi, årene derefter gav det flere og flere, nu er vi på ca. 700 - 800 stk om året, (vi plukker de mindste (halvdelen) omkring 15/9, som vi bruger til marmelade, resten bliver siddende til frosten har taget bladene, (så er de lettere at finde), frugterne lægger vi i æggebakker og opbevarer køligt i frostfri udestue. Hvis du har plads kan du jo købe en selvbestøvende, men du må ikke give dine nuværende kiwiplanter, nogen form for gødning. Hilsen Henry G.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Christiansen, 6. maj 2012 kl. 20.13

Hej Henry Tak for dit svar, men problemet er, at vi har haft hunplanten i 12 år, kan sådan en plante blive resistent. Hanlanten har vi kun haft i 5 år, vi har givet dem begge blåkorn, og som sagt hannen blomstre livligt. Jeg er ikke så varm på at finde en selvbestøvende, for der er alt for mange meninger om dem. Jeg håber at kunne finde en ny hunplante.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 6. maj 2012 kl. 21.21

Jeg har haft en stikkelsbærkiwi som sjældent gav frugter, ligeledes har jeg hørt flere der har haft dårlig erfaring med kiwi . Henry her nok ret i at man skal pine planten for at tvinge den til at sætte blomster . Jeg erfaret at selv om humlebierne bestøvede mine kiwi var det ikke altid lig med frugt.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 7. maj 2012 kl. 8.10

- den selvbestøvende "Jenny" er udmærket - allerede tredie år begyndte den at give frugter -

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 7. maj 2012 kl. 21.03

Hej alle 3 Mogens jeg kender ikke alle forskellige sorter, men hvis "Jenny" er en storfrugtet sort, er den sikkert helt ideel som "partner". Og Søren , mine kiwi har aldrig fået gødning, selvom de har stået på stedet i ca. 20 år.
Lis hvis planterne står i altfor god jord, og får gødning af og til, synes planten ikke det kan "betale" sig at sætte frugter, for at formere sig selv, derfor spar på vand og gødning, måske kan det hjælpe på blomstringen, jeg har en tvekønnet kiwi, der har god jord, den giver kun enkelte frugter, 14 år gl. Hilsen Henry G.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Jensen, 8. maj 2012 kl. 14.34

Vidste slet ikke at man kunne få kiwiplanter i Danmark. Er det muligt at dyrke dem, så der kommer frugter på?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. maj 2012 kl. 18.22

Ja, ihvertfald stikkelsbærkiwi. Min er den selvbestøvende sort Issai, efter at have giveet et meget lille udbytte i de første 2 år, har den taget revance de sidste par år og bærer nu fint- der er bare ikke nogen i familien der gide at spise dem- SUK!

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 8. maj 2012 kl. 20.38

Hej Henning skriv Kiwi i søgefeltet i øverste højre hjørne, så kan du læse om bl.a. Kiwi. Henry G.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 9. maj 2012 kl. 17.33

Hej Lis

I Bo Grønt i Høsterkøb har jeg set kiwiplanter, både han og hun planter.

mvh
Ulla

Nyt svar til emnet »Kiwiplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kiwiplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider