Forum

Skvalderkål i staudebedet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bodil, 16. april 2004 kl. 22.45

Jeg har en rigtig dejlig kolonihave men døjer desværre med en del skvalder kål i mit staudebed. Er der nogen der har god erfaring med at hakke og hakke bare de ser et lille grønt blad? Jeg har prøvet at grave dem op, men har opgivet
pga. dårlig ryg.

Hilsen Bodil

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 17. april 2004 kl. 23.18

Ja, det er ærgerligt med skvalderkål i et ellers dejligt staudebed.

Du må vurdere, hvor meget de generer stauderne, og hvor meget, de generer din ordenssans.

Du kan hakke og hakke flere år frem uden at de forsvinder. Men du opnår da, at de ikke generer bedet. Gør det blot til en rutine.

Ellers vil jeg foreslå, at når jorden er let tør og løs, så går du ned på knæ (pude under), og med et ukrudtsjern fjerner du de stængler, du kan få fat på.

Tag en bid, hver gang jorden er tilpas. Tilsidst er de kun inde i stauderne. Og hvis du gør det til en vane at fjerne store skvalderkålblade, når du går forbi og de generer dit øje, så skal stauderne nok klare sig.

Det har jeg selv gjort i årevis i et gammelt staudebed, som jeg ikke magter at lægge om, og som klarer sig fint sådan.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil, 19. april 2004 kl. 10.39

Hej Clara! Tak for dit gode råd.

Nu er det jo en kolonihave jeg har og der
må vi ikke ha'for megen skvalderkål eller
kvikgræs for den sags skyld.Jeg har set en
skvalderkål i blomst,den er faktisk ret flot.Men de skal jo ikke fylde hele bedet.

Jeg tror, at jeg vil lægge et godt lag championmuld og så dække med et lag halm,
så holder jorden sig fugtig og skvalderne
er lettere at få op.

Hilsen Bodil.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Jensen, 19. april 2004 kl. 14.11

Hej Bodil
Hvorfor spurgte du, når du åbenbart havde en løsning på problemet?

Hans Jensen
Ballerup

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 19. april 2004 kl. 15.32

Hej Hans – nogen gange spørger man for at få ideer bekræftet – eller få andre alternativer med i sine overvejelser – det er vel helt legalt?

Jeg kunne f.eks. foreslå at dække med avis eller sort plast mellem stauderne et år eller 2 – og så flis.

mvh Gitte

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Robert Larsen, 27. april 2004 kl. 17.43

Jeg købte i fjor en bog som hedder" Late Hager" alså Dovne haver...

Der står at man skulle kunne komme af med skvalderkål ved at sprøjte dem med en blanding af vand og eddike.

Hos mig er de ikke kommet så langt endnu,men jeg skal nu prøve det af når tiden kommer.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth, 7. maj 2004 kl. 0.51

Jeg hørte et råd med eddikesyre og vand 1:10 dele. Sprøjtede i gårdspladsen og ukrudet er også begyndt at gulne. Men hvis man sprøjter i staudebeddet så dør blomsterne vel også? Jeg har et stort bed hvor erantis starter og så er der ellers blomster hele foråret og sommer og der er de altså svære at komme tillivs

Nyt svar til emnet »Skvalderkål i staudebedet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Skvalderkål i staudebedet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider