Forum

Tallerkensmækker i blomst!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 15. april 2004 kl. 9.47

Så sprang tallerkensmækkeren ud. Den smukkeste orange blomst foldede sig ud i eftermiddagsolen og forvarslede den kommende sommer. Og en ny knop er ved at briste. Måske folder den sig ud i dag.

Egentligt er det et eksperiment, der nu har båret frugt. Sidste efterår fjernede jeg en vissen tallerkensmækker fra et krukkearrangement. Af eller anden grund havde den ikke trivedes i krukken. Men da jeg tog den op, så jeg at det var små fine blade helt nede ved jordoverfladen – helt død var den altså ikke. Derfor skulle den have en chance til. Jeg pottede den om i en potte for sig selv, og langsomt begyndte den at gro. Men den nåede ikke at blomstre, før der var nattefrost i sigte, så jeg satte den ind i udestuen. Her groede den videre, selv om efterår blev til vinter. Nu ville jeg se om den kunne overvintre. Samtidigt var det en fin indikator af om udestuen var frostfri, for tallerkensmækkere opgiver ævred ved den mindste smule frost. Og da vi opbevarer en laurbær, nerie og citrus plus diverse ikke helt hårdføre krydderurter i udestuen om vinteren, skulle der gerne være frostfrit.

I løbet af januar faldt temperaturen udenfor til omkring 15 minusgrader. For en sikkerheds skyld dækkede jeg alle planterne over med fiberdug inde i udestuen. Men tallerkensmækkeren var efterhånden blevet ret lang (den forsatte med at vokse finteren igennem!), og da den stod yderst, kunne noget af den ikke være under fiberdugen. Næste morgen var den del, som var udenfor fiberdugen, smattet helt ud, mens resten af planten havde det strålende. Det beviser med andre ord, at fiberdug nytter!

Efterhånden som foråret nærmede sig, begyndte planten at udvikle blomsterknopper. Og i går sprang den altså ud. Spørgsmålet er så. om tallerkensmækkere i virkeligheden er flereårige? Det kan nogle af eksperterne her måske svare på. Min er i hvert fald!

Nyt svar til emnet »Tallerkensmækker i blomst!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tallerkensmækker i blomst!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider