Forum

Hvilken plante er det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 14. april 2012 kl. 9.02

For omkring 2 år siden købte jeg en plante, som jeg stadigvæk ikke kan finde ud af hvad hedder? Håber nogen kan hjælpe mig med det herinde. Den står for det meste med kun blade på, men pludselig en dag havde den fået ´stiklinger´med hvide meget kraftigt duftende små blomster.
På stilken kommer der små dråber der kunne ligne små dug dråber og de er klistrede at røre ved.Når den er færdig med ´blomstringen`får den en hård grøn bærlignende knop, som visner ned igen Er der nogen der kunne oplyse mig om hviken plante det er jeg har, ville det glæde mig meget. Jeg ved slet ikke noget om hvordan den skal passes og om den kan lide direkte sollys m.m. Men den ser ud til at trives og har nået dobbelt længde på de to år jeg har haft den. Håber at høre fra Jer herinde. Tak.

Linket skulle gerne vise et foto af planten.

www.picturetrail.com/sfx/album/view/24088081

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 14. april 2012 kl. 12.23

Jeg tror måske det kunne være en hvidplettet lungeurt.
Men jeg er ikke sikker.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 14. april 2012 kl. 17.05

Jeg tror ikke det er lungeurten, for dens blomsterstande ser anderledes ud og heller ikke bladene ligner helt synes jeg, men jeg finder måske ud af det engang. Har forsøgt at søge hjælp flere steder, men ingen gevinst, så den må stadigvæk bare kaldes ´min besværlige plante´ indtil videre. Forøvrigt har jeg den indendøre og ikke udendørs, men det kan selvfølgelig også være en fejl? Hvad ved jeg ,som ikke engang kender plantens navn....

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Pedersen, 14. april 2012 kl. 17.11

Så må du have held og lykke med din videre jagt på dens navn :)

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 14. april 2012 kl. 22.06

det kunne ligne en Aucuba japonica. Måske den der hedder 'Crotonoides'
Jeg har bare aldrig tænkt på den som en stueplante... Eller det vil sige at jeg ikke ved ret meget om den sort. Måske er den ikke hårdfør herhjemme.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 15. april 2012 kl. 17.22

Ja det er vist ikke så nemt med den plante. Jeg har uploadet lidt flere billeder og håber det kan hjælpe lidt, men ellers må jeg forsøge på en planteskole. Den tanke har slet ikke strejfet mig, men det ender måske med, at jeg må forsøge mig der hvis ingen kan finde navnet på planten. Jeg har prøvet forskellige planteforums, men vil ikke forsøge flere end dem jeg allerede har forsøgt mig med. Man bliver lidt træt af at man skal registreres alle steder for at kunne drage nytte af forummene. Jeg kan godt forstå det, men jeg er ikke god til at huske alle de steder man går ind og alle de koder m.m, så derfor forsøger jeg at holde det lidt nede. Tak for al hjælp indtil videre. :O)

picturetrail.com/sfx/album/view/24088081

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. april 2012 kl. 17.43

Hej Marianne
Prøv at se på billedresultaterne hvis du Googler "gold dust dracaena" - det ligner den, synes jeg.

Vibeke

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 15. april 2012 kl. 20.42

Vibeke. <3 Du er min redning. Det er den helt rigtige plante du har skrevet til mig. Jeg undrede mig bare over de røde bær, for det har jeg aldrig set på min plante, men efter at have rodet det halve af Nettet igennem og fundet en masse læsning omkring planten, kan jeg forstå, at de røde bær får den på et senere tidspunkt. Nej hvor er jeg glad for endelig at få at vide hvilken plante jeg har haft i næsten 3 år nu, uden at vide hvad det var for en plante. Forøvrigt skulle den være smågiftig overfor kat og hund, så det var da en rar oplysning at få, da jeg har begge slags. Tusind tak for alle svarene og Jeres hjælp herinde. Pragtfulde mennesker. Hav en fortsat god søndag aften og 1000 millioner gange tak for hjælpen. :O)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 15. april 2012 kl. 21.10

Dejligt, at det var den rigtige plante. Mon ikke både kat og hund fortsat afholder sig fra at gnave i den, selv om du nu ved at den er giftig? ;-)

Jeg synes det er sjovt at lege "detektiv", det der ledte mig på sporet, var billedet af dens græs eller bambusagtige stængler, derfra gik det faktisk nemt.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 15. april 2012 kl. 21.34

Jamen jeg kan kun være taknemlig for, at du gad være detektiv for mig. Jeg har virkelig søgt i meget lang tid efter navnet på planten, så det var en befrielse endelig at finde den. Hund og kat lever i bedste velgående :O) Jeg tænkte blot på, at det måske er heldigt, at den altid har stået i en vindueskarm, for jeg har mange planter/blomster der også står på gulvene rundt omkring og det er jo der det kunne gå galt med katten i hvert fald. Den kan godt finde på at grave i potteplantejord og jeg ved ikke om det er nødvendigt at ligefrem æde af planten, eller om den måske kan blive dårlig af, at bare færdes i det rum planten står i.... Jeg fandt det på en engelsk side hvor der stod noget med at katte kunne få udvidede pupiller og stress syndromer m.m. Jeg tror nu nok, at der skal mere end en plante til at få min gamle kat stresset. Hun er 20 år og er den absolutte dronning i huset. :O)

Nyt svar til emnet »Hvilken plante er det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken plante er det?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider