Forum

Rensning af træterrasse?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 10. april 2012 kl. 19.21

Hej,

Jeg skal have renset min træterrasse og er lidt i vildrede mht. hvilket, om noget, rensemiddel jeg kan bruge.

Terrassen er "fedtet"og ret så glat når den er våd. Nok pga. en slags alger. Disse er dog ikke synlige, men jeg vil gerne have den renset alligevel.

Mit problem ligger i, at der er beplantet hele vejen rundt, helt op til terrassen. Så når vandet løber af efter rensning, må det ikke indeholde noget der slår mine buske og stauder ihjel.

Det er jo lidt af et dilemma idet det gerne skulle dræbe evt. alger på terrassen, men ikke planterne omkring.

Er der en herinde der har et godt forslag til hvilket middel jeg kan bruge?

Mange hilsner,

Henriette

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 10. april 2012 kl. 19.59

Måske bare grus, vand og en fejekost?
Altså du starter med at gøre terrassebrædderne våde, hælder noget vådt grus på i den ene ende og "skrubber" det hen over terrassen, til du når til den anden ende.
Hvis det hjælper, så er det nok noget, som skal gøres med jævne mellemrum.
Hilsen Tina

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 10. april 2012 kl. 20.17

Hej Tina,
tak for svar :)

Det lyder som et rigtigt godt alternativ til rensningsmiddel du foreslår. Meget tiltalende. Og det vil jeg helt sikkert forsøge mig med hvis ikke der kommer et "mirakel-middel" på banen inden :)

Hilsen Henriette

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. april 2012 kl. 9.47

Hej Henriette og Gert

Hvis man anvender strandsand som "skrubbemiddel" kan der over nogle år ophobes NaCl (salt) i jorden under og langs kanten af træterrassen.
Det svarer helt til hvad der sker langs asfaltveje som glatførebekæmpes med tørre eller våde blandinger med NaCl.
Er det salttålende buske og stauder, der omkranser terrassen er det selvfølgelig ikke noget problem ! Men hvis det ikke er det, kan det senere hen blive nødvendigt at fjerne døde planter, genplante med salttålende planter eller udskifte jorden......

OBS Flere typer grus indeholder lerpartikler, der er så små, at de kan "kitte" sig ind i ganske små revner i træer og der være med til at fastholde fugt.
Anvend i stedet finmalet knust granit (handelsnavn: Ovntørt sand, sælges i småposer på 10 - 20 kg). Det er ler- og saltfrit.

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 11. april 2012 kl. 18.27

Hej Gert og Lone,

Der er godt nok meget at tænke på/sætte sig ind i før man går i gang med sådan et lille projekt.

Tak til jer begge for jeres svar :-)

Mvh. Henriette

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. april 2012 kl. 20.28

Man kan også blive så klog, at man bringer tingene ud af "fornuftige proportioner".
Det er da rigtigt at strandsand indeholde en lille del natriumklorid, eller på godt dansk salt, men skal man bruge nogle håndfulde sand til sin glatte træterrasse her i det tidlige forår, så skal der dælme fintfølende måleinstrumenter til at registrere det. Og så er det helt ude i hampen at sammenligne det med den massive saltning af "vejgrøfter" hele vinteren.
At male fanden på væggen i den forbindelse, er næsten lige så tåbeligt som den hidsige debat for nylig, hvor nogen af "de yderligtgående" tilsvarende var ved at skræmme en bruger som havde tænkt sig at stikke et par elrør 10 cm ned i jorden for at overdække et bed imod nattefrosten.
Al respekt for økotanken, men fri os da for den yderligtgående og frelste holdning hvor nærmest alt er farligt og alt skal være forbudt.

Nyt svar til emnet »Rensning af træterrasse?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Rensning af træterrasse?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider