Skrevet af: Hans F., 3. april 2012 kl. 14.14
Imellem 2 rækker af kørefliser og på hver side, skal der lægges grus.
Vi har valgt at lave det ved at grave 4-5cm jord væk, lægge fiberdug og herefter fylde op med granitskærver str. 11/16mm.
1) Spørgsmålet er så om man kan stampe med pladevibrator UDEN at beskadige fiberdug eller ryste kørefliserne løse?
2) Og er der andre ting vi bør tage højde for - er det f.eks. nødvendigt at fastgøre fiberdugen?
3) Bør vi lægge nogle sten langs granitskærverne for at de ikke langsomt forsvinder ud i den omgivende jord?
På forhånd tak
Skrevet af: Hans F., 3. april 2012 kl. 14.16
PS: Ideen er at stampe med pladevibrator ovenpå laget af granitskærver - bare lige så det er helt klart hvad vi snakker om :-)
Skrevet af: Henry G., 3. april 2012 kl. 20.58
Hej Hans er kørefliserne lagt? Normalt vil en indkørsel, med et underlag af fiberdug starte med en udgravning, så der er plads til grus til stabilisering og komprimering, derefter udlægning af fiberdug, og ovenpå sand til afretning der hvor kørefliserne skal lægges, på resten af arealet lægges der granitskærver i min 8-10 cm. UDEN komprimering, men en god ide er, at lave en (sten)kant som afgrænsning til det omliggende areal. Hvis du vibrerer ovenpå skærverne, kan du regne med, at du laver mange små huller i dugen, så der kan komme mange søde små og store vilde planter i din indkørsel.
Hilsen Henry G.
Skrevet af: Hans F., 4. april 2012 kl. 0.08
Hej Henry
Tak for info - nu du nævner det er det jo egentlig meget logisk - at vibre ovenpå skærver skubber dem selvfølgelig ned i det underliggende lag eller fiberdug for den sags skyld.
Desværre er kørefliserne allerede lagt, og det er ikke min indkørsel, så ville der have været granitskærver på hele arealet :-)
Hvorfor vil du lægge granitskærverne i en dybde af 8-10 cm? Flere andre steder anbefales der 3-5 cm, når det ikke skal bruges til andet end gangsti eller lign.
Tak for hjælpen.
Hilsen Hans F.
Skrevet af: Henry G., 4. april 2012 kl. 20.36
Hej Hans hvis der lægges 3-5 cm skærver, vil der om en kort årrække være fyldt op med f.eks. sand, jord, visne blade og lign., når du har 8-10 cm,vil de nederste skærver blive "låst
fast, mens man kan planere/jævne/rive de øverste. H.G.
Skrevet af: Hans F., 12. april 2012 kl. 12.35
Hvis der er nogen som er interesseret i resultatet, så har vi nu fået lagt granitskærverne, som nævnt ovenfor og resultat er blevet en virkelig flot indkørsel.
Fordelen ved ikke at have granitskærver eller ral i hele indkørslens bredde er, at når man kører ind og ud af indkørslen på kørefliserne, så bliver der ikke rodet op i granitskærverne, og der kommer jo så naturligvis heller ingen hjulspor.
Skrevet af: Henry G., 12. april 2012 kl. 15.05
Hej Hans det ville være fint at se "værket", har du et foto, der kunne vises her? Hilsen Henry G.
Skrevet af: Allan C., 28. august 2012 kl. 10.05
Jeg er netop ved det samme som du har fået lavet Hans.
Jeg kan ikke helt forstå hvad i gjorde omkring kanterne af kørefliserne. Gravede i jorden af helt ind til køreflisen ?
Jeg tænker at hvis der ikke er jord op til køreflisen, vil denne efterhånden "skride" ud, og fliserne vil ikke længere ligge lige. Skærver rykker jo lidt på dig, trods alt. Jeg havde planlagt at lade en skrå kant af den eksisterende jord ligge, og "holde" på fliserne i siden. Men hvad gjorde i ?
Hvor mange cm skærver blev det så til ? Her tænker jeg også på om der er gravet de 8-10 cm af, for i mit tilfælde vil jeg så i hvert fald komme under tykkelsen af kørefliserne.
Håber du kan hjælpe med lidt info :-)
Mvh
Skrevet af: Kuno Christensen, 13. oktober 2012 kl. 17.23
En køreflise er 8-10 cm tyk ! Alt andet er ikke kørefliset ( med mindre de er armeret, men det er noget ganske andet. Fiberdug som ukrudtshæmner i/ på terrase og indkørsel er noget opreklameret bras og virker ikke, af den simple grund at ukrudt i 90% tilfælde er kommet flyvende til. En dug kan være en god ide under et tyndt lag skæver, men kun for at lagdele så grusen under ikke titter frem i skærverne... Så ! Kørefliser 8-10 cm tykke stabilgrus i mellem kørebanerne 4-5 cm højere end flisernes bund. Det minimere skærverne og låser køebanen nu evt en dug, men ellers skærver til kant. I stedet for skærver kan man overveje stenmel som så kun skal på i et 2-3 cm lag.... Fordelene ved en så permabel indkørsel som her er at regnvandsnedsivingen gør at der ikke afledes megen overflade vand til kloakken.... Jeg lægger lige et billed op af en lign indkørsel her lavet i et rude mønster med 50x50x10 granitfliser og stenmel i mellem. Her er låsen også stabilgrus 7-8 cm op fra flisernes bund... Hmm billed fra ipad not an option, det må komme når pcen arbejder :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 13. oktober 2012 kl. 23.33
Hvis man skal lave belægning på et område med rodukrudt er det helt klart en god idé med fiberdugen...
Der er pokkers til forskel på at luge det frøsåede småudkrudt væk frem for store mælkebøtter og brændenælder nedefra, så jeg vil til enhver tid anbefale, at man lægger et lag dug :)
Skrevet af: Kuno Christensen, 14. oktober 2012 kl. 9.14
Slettet af administrator 16. oktober 2012 kl. 19.18.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.