Forum

Stier med lergrus-belægning? How-to?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Kjøller, 18. marts 2012 kl. 22.07

Hejsa

Er forholdsvis ny hus og have-ejer.

Har overtaget en ældre velanlagt men yderst misligeholdt have. Der er nogle stier, afgrænset af kampesten og "belagt" med ral. Der er ikke megte ral tilbage i overfladen, da alt har bredt sig allevegne...

Nu vil jeg gerne, for billige penge, og ved egen, og gemalens hjælp have renset disse stier...

Jeg har læst Isabella Smith skrive om stier belagt med lergrus, hvilket tiltaler mig meget. Det vil formentlig også kunne glide pænt ind imellem de ujævne afgrænsninger af kampesten... Men hvordan gør jeg, rent praktisk?

Der skal graves ud, så der kan lægges først stabilgrus, men hvor tykt et lag? Som så skal stampes, men en maskine man vel kan leje? Og så lergrus, men hvor tykt? eller bør man lægge stabil på af flere gange? Eller måske endda stampe jordlaget inden man overhovedet begynder at skovle på?

Og hvad med evt dybtliggende ukrudt og vildfarne blommerødder der skyder op? Kan det stoppes? Brændes?

Derudover er der i den ene side af haven, langs med en af stierne der trænger til redefinering, et højere bed. Der har været kantet med træ, men det er råddent, og nærmest væk. Derfor er kanten nu skredet noget ud, ned på "stien".

Her vil jeg gerne lave en ny afgrænsning af ældre betonfliser. De er ca 30x60, og jeg tænker at de skal stå på højkant, lidt mere end halvt nede i jorden i sti-niveau. På ydersiden, mod stien ville jeg lægge endnu et lag fliser, på den anden led, lige godt i niveau med stien. Lyder dette som en god ide? Og skal de stå lodret, eller hælde en anelse mod højbedet? Og skal de stilles i stabilgrus?

Det bliver noget af et gravearbejde, og vi vil jo gerne gøre det ordentligt og holdbart...

Håber meget på hjælp og gode råd.

Mvh Hanne

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 18. marts 2012 kl. 23.10

Ral er betegnelse for sten (oftest sømaterialer, altså runde sten) i størrelser imellem 30 og 80 mm. Så det er snarere perlegrus eller lign. du har på dine havegange.
Blot til orientring.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2012 kl. 7.01

Lergrus? Lyder lige så fiktivt, som "Isabellas Have" :-)
Har aldrig hørt om det materiale og tvivler på, at det findes...

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 19. marts 2012 kl. 9.35

Prøv at google ''slotsgrus'', ''stigrus med skærver 0-8 mm'' eller ''leret vejgrus 0-8 mm''. Produktet findes, og er meget anvendeligt til sti og let trafik, men det kræver et godt forarbejde med udgravning, bundsikring og stabilgrus, og vigtigst en god komprimering med pladevibrator.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Kjøller, 19. marts 2012 kl. 9.38

Hej igen.

Øh jo, lergrus findes skam. Kan bestilles i diverse grusgrave. Her på siden omtales et sted fjerning af ukrudt på lergrus-sti...

Bare fordi man ikke har hørt om det, betyder det jo ikke at det ikke findes...

Håber stadig på hjælp fra nogen med erfaring...

mvh Hanne

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Kjøller, 19. marts 2012 kl. 9.46

Hej igen-igen...

Ja Mathiesen, så skriver du bundsikring...??? Og det er jo det jeg gerne vil vide mere om...

Jeg kan sagtens måle areal op, men når jeg ikke ved hvor tykke lag der anbefales er det svært at regne forbrug ud...

Der skal højst køres med trillebør og barnecykler på stierne...

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 19. marts 2012 kl. 9.55

Hej Hanne.
Til lykke med en ny gammel have.
Jeg fornemmer din glæde over nu at skulle i gang med et sjovt projekt. Samtidigt kan det virke som noget meget uoverskueligt at finde de rette metoder for at komme i gang.
Kast jer ikke hovedkuls ud i arbejdet, men brug lidt tid på undersøgelserne af de rette metoder.
Haveliv skal være masser af tid og dermed masser af glæde.

Lergrus er grus med godt indhold af ler. Det giver en rimelig god overflade, hvor spor efter sko, hjul fra hjælpemidler (cykel, rollator., kørestole) ikke bliver så markante.
Jeg bruger det selv mellem pikstensbelægning, hvor gruset ligesom "holder sammen på sig selv"
Materialet forekommer i visse grusgrave, og en vognmand ved hvor dette er.
Toplaget er af lerholdigt grus på en Hjertesti, der i øjeblikket er ved at blive anlagt i nærheden af min bopæl og er på mellem 5-8 cm. Det bliver stampet med en prof vibrator.

Knust beton er billigere end stabilgrus.

Måske skulle du overveje et alternativ med efter afgravningen at udlægge en god fiberdug, for at hindre rodskud fra træer at bryde igennem og øverst lægge et lag af blandingen under handelsnavnet Slotsgrus. Det er en blanding af grus, stenmel og skærver i en nøje %fordeling og kornstørrelse. Udlægningen skal være meget våd og stampes, men så bliver den også hård som beton og ukrudtshæmmende.

Fordelen er at toplagets tykkelse kan varieres meget, og du skal kun have leveret en slags,, og så kan du altid lave de ændringer, man med tiden altid vil have lyst til i sin have uden at tage hensyn til tidligere opfyld.

Slotsgrus er udviklet under renoveringen af Frederiksberg have.
Google Slotsgrus og der er meget læsestof om materialet.

God læselyst.
Hilsen Jens

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 19. marts 2012 kl. 10.22

Hej igen, Hanne.

Bundsikring?
Hvorfor skulle i grave alt væk fra den eksisterende sti.
Overvej om ikke at stien bare hæves med et lag Slotsgrus på 5-10 cm ovenpå en fiberdug udlagt på gamle sti. Denne har sikkert sat sig gennem mange år og er rimelig bundsikring i sig selv. Du skriver, at der er indhold "ral" i den. Hvis ral også er et indhold med en masse småsten, er det godt nok.

En lidt hævet sti afgrænset af store kampesten mod bede vil give en god fornemmelse at gå tur i haven på.

Hilsen Jens

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Kjøller, 19. marts 2012 kl. 12.04

Hej Jens.

Tak for svar. Lidt klogere og også lidt mere forvirret blev jeg.

Vi er nødt til at grave af, da stien nogle steder støder ud mod græsplæne(afgrænset med lodrette flisekanter, i jordniveau). Det vil blive noget rod hvis vi bygger ovenpå den eksisterende. Samtidig får vi også fjernet ukrudt(som er det eneste man kan se, man skal nærmest vide at der er småsten under... Og jeg skal også have fjernet, vintergækker og violer andet (værd at gemme) som igennem årene har forvildet sig derud...

Men det vil sige;

Af med det eksisterende lag, til fornuftig plan jordbund,

udlægning af fiberdug

og så "bare" slotsgrus stampet ovenpå i ca 8cm tykkelse?

Så slipper jeg for stabilgrus? Eller har jeg helt galt fat?

Har stødt på begrebet slotsgrus hist og her, vil det sige at det er det der er på stierne i frb have ? Så kan jeg jo stikke et smut forbi og se om det behager øjet...

Mvh Hanne

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 20. marts 2012 kl. 13.54

Hej Hanne

Til så let trafik kunne opbygningen kunne være noget i retningen af:

10 cm bundsikring (bundsikringsgrus/alm rødt bakkesand - ikke strandsand eller vasket sand, da det ikke kan komprimeres!), som udlægges og komprimeres, afrettes og komprimeres igen. Herover 10 cm stabilgrus, som udlægges, komprimeres, afrettes og komprimeres igen. Herover 4-5 cm lergrus (eller stenmel, perlesten eller hvad man nu lyster som toplag), som komprimeres.

Lergrus har brug for et hårdt lag under sig, så derfor er det nødvendigt med stabilgrus. Knust beton ville jeg ikke bruge i denne sammenhæng, da det mangler fillermateriale, og lergruset derfor vil ''forsvinde'' ned i betonen over tid.

Du skal IKKE bruge fiberdug mellem stabil og lergrus, da belægningens styrke afhænger meget af at de 2 lag binder sammen. Med fiberdug bliver et så tyndt gruslag løst i overfladen, når man færdes på det. Du kan godt bruge det under bundsikringen, men det er kun gavnligt, hvis der er flerårigt rodukrudt med så dybe rødder.

Som en anden også skriver, så er der sikkert sand (og måske stabil, hvis du er heldig) under den eksisterende sti, og hvis det bare bliver renset lidt for rødder og diverse med en rive, så er det sikkert ok til formålet. Og hvis stien skal udvides lidt visse steder, så graver I bare ned der og laver ny bund. Det vigtigste er komprimering, komprimering og komprimering. Det er en god ide at vande hvert gruslag, medmindre I arbejder i regnvejr, da den rette fugtighed gør det meget lettere at komprimere tilstrækkeligt.

Og ja, Slotsgrus er udviklet ifbm renoveringen af Frederiksbergs Have.

God fornøjelse!

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 20. marts 2012 kl. 13.59

Og husk, når du bestiller grus, at man regner med en omregningsfaktor 1,30, når man regner fra fast til løst mål.

Dvs, hvis du har regnet ud, at du skal bruge 10 m3 grus, så skal du bestille 10*1,3 = 13 m3. Vognmanden leverer i løst (ukomprimeret) mål, og du skal jo bruge det i fast :-)

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 20. marts 2012 kl. 14.05

Og nu læser jeg lige Jens Knudsen svar helt igennem, og du har ret i, at stabilgrus godt kan erstattes med lergrus. Der skal bare stadig sand under til at sørge for afdræning, og gruslaget skal i så fald være mindst 15 cm tykt, for at kunne komprimeres tilstrækkeligt. En god ide, som nok ikke koster ret meget ekstra i kr (da det dyreste ved så små mængder ikke er grusetprisen, men transporten) og som sparer en arbejdsgang.

Håber du blev lidt klogere Hanne ;-)

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 21. marts 2012 kl. 10.39

Hej.

Jeg er enig med L. Mathiesen i, at så megen stampning og megen vand er vigtigt, for at få et godt resultat. Anvisningerne i opbygningen vil helt sikkert være optimal og give en varig løsning.
Du har ret i at knust beton ikke har fillermateriale og derfor ikke er helt er et alternativ til stabilgrus.
Og Slotsgrus kan give samme stabilitet og således erstatte stabilgrus.

Men, hvis det var en opgave i min have, ville jeg gøre det på en mere simpel måde, hvor jeg udefra kun skulle skaffe en stamper, fiberdug og Slotsgrus/grus med højt lerindhold.

Opbygningen af stien ville jeg løse efter metoden:
1. Afgravning og opretning af sten, fliser mod plænen i en dybde på 10-15 cm. Rodskud fra blommer hugges væk og der stampes i jordens planum, så det bliver en bundsikring.
Hvor stien eventuelt kan hæves afgraves ikke, men rødder hugges væk godt under planum. Ukrudt og græstotter hugges væk med en skovl og fjernes. Planum stampes.
2. Et tyndt lag grus udlægges og stampes. Dette for at sten rødder m.v. ikke skal kunne stikke hul i fiberdugen, der udlægges ovenpå nye planum med et overlæg til siderne.
3. Opbygning af stien med Slotsgrus i flere lag til et samlet lagtykkelse på 10-15 cm, alt afhængig af forholdene.
Jo mere vådt grus er og jo mere stampning, des bedre.
4. Allerøverst skal stien formes enten som bueform med minimum 2,5% fald til siderne eller med et ensidigt fald mod den ene side med minimum 2,5 % fald. Der må helt ikke være et sted på stien, hvor der kan samles pytter efter regn.
5. Overlæg af fiberdugen skæres væk lige under jordoverfladen i stiens sider. Den lodrette fiberdug i stiens sider, vil hindre rødder at trænge ind i stien.

Således har jeg ikke dræn under stien, men regnvand løber væk fra stien.
Stien kan bygges op af flere omgange indtil man er tilfreds og kan ændres, når der opstår en ny ide.

Hanne, Google noget mere om Slotsgrus anvisningerne, inden du beslutter dig for hvilken metode, der nu er bedst i jeres tilfælde. Hvorvidt Slotsgrus lag skal være minimum 15 cm tykt som L. Mathisen skriver, har jeg ikke erfaring med, men du kan søge mere om dette.

Hilsen Jens

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Nielsen, 24. marts 2012 kl. 0.13

Hej Hanne.

Jeg har anlagt ca. 100m2 slotsgrusstier i min egen have og har tidligere lavet havestier for andre som selvstændig med slotsgrus.
Mine erfaringer med slotsgrus skal du få her.

Tykkelsen på gruslaget har ikke den store betydning til dit brug bare det er mindst 10cm tykt.
Komprimering betyder intet i dit tilfælde hvis du selv tramper det fast ved at gå på det. Det er lidt hurtigere og nemmere med en lille pladevibrator. Hvis du efterfølgende afretter gruset med en asfaltrager og lader gruset falde til af sig selv, bliver det hårdt af sig selv i overfladen når det tørrer ud.
Gruset bliver aldrig gennemhærdet, det betyder at hvis man kradser i overfladen, bliver gruset blødt igen og bliver hårdt igen efter kort tid.
Jeg bruger ikke plantedug men belægningsdug, da denne er mere robust i bunden. Og så er den mere økonomisk i brug.
Til kanter anbefaler jeg rigtigt kantbånd 15cm i bredde, som er uopslidelig og ikke kan ødelægges af plæneklipper, trimmer eller en spade.

Vedrørende ukrudt, græs og lignende, så er slotsgrus ikke vedligeholdelsesfrit. Der vil jævnligt vokse uønskede vækster i overfladen på gruset, men er meget nemt at fjerne med fingrene eller med gasbrænder.
Et skuffejern kan også bruges men jeg bruger de førstnævnte muligheder. Jeg bruger måske sammenlagt 2 - 3 timer om året på dette, så man kan ikke sige det er uoverskueligt.

Jeg skal lige tilføje, at jeg er meget glad for slotsgrus og kan lide farvespillet i overfladen, når gruset har lagt sig og alle de forskellige småsten lægger sig i overfladen.

En helt vedligeholdelsesfri grustype findes ikke, for så ville den være kendt af alle mennesker. Selv petanque baner af stenmel vokser der uønsket belægning på.

Held og lykke med indretningen af haven.

Venlig hilsen
Tom

Nyt svar til emnet »Stier med lergrus-belægning? How-to?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Stier med lergrus-belægning? How-to?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider