Forum

Kompost og andre lyksageligheder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 11. april 2004 kl. 12.06

Påsken er blevet en hel del anderledes rent vejrmæssigt end frygtet, så jeg har spenderet de sidste dage i haven. (Hvor er det godt at man glemmer hvor hårdt det er de første dage...)
Jeg har blandt andet bearbejdet jorden i en del af min køkkenhave og hvilken fryd!

Vi har en ret stiv lerjord i haven, men efter nu i nogle år at have arbejdet med den er min køkkenhave forvandlet til noget der minder om den fineste muldjord! Jeg dækker hvert efterår jorden med delvis omsat kompost i et ca. 20 cm. tykt lag og når foråret kommer arbejder den nu næsten helt omsatte kompost ned i jorden. Smågrene og andet ikke omsat materiale ryger retur til kompostbunken – det er nemt at sortere fra da det stort set ligger øverst og kan rives sammen inden resten bearbejdes. og hvilken fryd er det ikke at arbejde med min nu sorte porøse og smuldrende jord fremfor den stive lerjord! Jeg ved at dette er en gængs metode til jordforbedring og ingen revolution, men jeg vil bare lige sige at det virker!

Min eneste sorg er at vi nu skal flytte. Jeg får godt nok en dobbelt så stor have, placeret perfekt i forhold til verdenshjørnerne og ikke anlagt ud over græs og nogle få gamle træer og buske. Så jeg kan leve mine havedrømme ud, hvis ikke lige det var for den stive lerjord som om muligt er endnu værre end den i min nuværende have! Så jeg vil med længsel tænke tilbage på den dejlige jord jeg efterhånden har fået i min nuværende have og håbe at de næste beboere værdsætter den!

Desværre skal jeg ikke bruge meget af min køkkenhave i år, da vi flytter 1. juni og jeg ikke har lyst til at ofre frø og tid på afgrøder til de kommende beboere, mens det er for sent til mange afgrøder i den nye have...nu bliver jeg nok heller ikke så populær hvis jeg starter i haven lige når vi flytter...! Men jeg kan alligevel ikke lade helt være med at rode og så!

Jeg har også delt stauder og har efterhånden en større samling i krukker og potter som skal med til den nye have og så bliver der ellers tegnet, planlagt, læst, skrevet og gjort ved med haveplaner for den kommende have, som gerne skal rumme alle de drømme den nuværende ikke har plads til!

Og det var såmænd bare et lille indlæg fra det danske haveliv!

Nyt svar til emnet »Kompost og andre lyksageligheder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kompost og andre lyksageligheder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider