Skrevet af: Leif Jørgensen, 9. marts 2012 kl. 12.54
Jeg er en gammel mand, der skal købe en Robot Plæneklipper i den billige ende til græsplæne på max. 200 kvm.
Er der et mærke, som kan anbefales ?
Jeg har set billige robotter i Aldi og nogle som hedder Indream, men hvad ved jeg ?
Skrevet af: Martin Petersen, 12. marts 2012 kl. 10.20
Jeg kender ikke noget til Indream, men har selv en Robomow, og den virker helt fint. Dog er jeg altid nervøs for de små, når den er igang. Nu siger du selv at du er en gammel mand, så pas endelig på børnebørnene, hvis de skulle være på besøg eller lignende hvis den er igang.
Vær opmærksom på om robotten kan indehold græs for alle 200kvm ! Det ville være surt at skulle tømme den engang eller to undervejs, så går det sjove ligesom lidt af det.
Held og lykke med købet.
Mvh
Martin
www.mammashop.dk
Skrevet af: C. Lund, 3. april 2012 kl. 11.33
Jeg faldt tilfældigt over denne side, da jeg også have været meget i tvivl. Det er en stor jungle og nogle mærker anbefales og andre kan jeg se man bør undgå.
Har talt med 5 forskellige forhandlere nu og må tilstå at valget falder på Robomow. En rød sag som gerne skulle ankomme i næste uge fra www.roboteksperten.dk/info/robotplaeneklipper - kan anbefale den service :-)
Skal nok opdatere herinde når jeg har kørt med maskinen noget tid. Men nu ser jeg bare frem til at modtage min robotplæneklipper og komme i gang.
Skrevet af: Peter Hansen, 26. april 2015 kl. 14.15
Glem Robomow. Det er det værste skod jeg længe har oplevet.
Køb Husqvarna. Det er det eneste der dur. Glem alt om Bosch, Robomow og Worx. Det er blot en bleg efterligning af Husqvarna.
Uanset hvordan man vender og drejer det er der kun Husqvarna der dur. De har 20 års erfaring som den førende producent indenfor området. Det eneste produkt, der er i nærheden af Husqvarna er Stihl/viking Imow.
Når man bruger penge på en robot er det også rart at vide at der kan købes reservedele. Det er kun Husqvarna og Stihl/viking, som man kan få samtlige reservedele til. Alle andre tilbyder kun nyt batteri og knive, men til over dobbelt pris af Husqvarna eller Stihl/viking.
Jeg startede selv med en discount model fra XL-byg. Egentlig var det blandt de dyre udgaver fra XL-byg, men stadig billigere end Husqvarnas kvalitets robotter. Jeg var for nærrig til at købe Husqvarna i starten, men vil gerne have kvalitet og tænkte, at Robomow var billigere end Husqvarna, men blandt de dyreste i XL-byg. Jeg købte derfor en Robomow for at sparer lidt penge.
Efter lidt tid måtte Jeg indse at min Robomow var noget skod. Robomow larmer (75 db), kan ikke lide skråninger, vådt græs, finder ikke dockingstationen hver gang, flænser børnenes legetøj i smadre på plænen, højt græs / ujævnheder i plænen (kører fast) og klipper generelt bare dårligt.
Min første Robomow kørte i fiskebassinet efter få dage trods afgrænsningskablet var nedgravet korrekt. Fik en ny da der ikke findes reservedele til det skod. Efterfølgende lagde jeg storer fliser foran fiskebassinet som forhindring, hver gang maskinen kørte.
Den næste begyndte efter en uge at kører i cirkler midt på plænen. Årsagen var en deffekt hjulmotor. Endnu engang fik jeg en ny. Den tredje døde efter 3 uger, da tastaturet stoppede med at virke. Det var blot den tredje på lidt over 1 måneder.
Endnu engang blev jeg tilbudt en ny af XL-byg, men jeg valgte istedet en Bosch.
Jeg gik hjem og brugte en weekend på at opstille maskinen med nye kabler, ladestation osv. Alt blev udført til punkt og prikke ifølge instruktionsbogen. Fjernede dog de fjollede fliser foran fiskebassinet.
Min Bosch holdte 2 dage før denne også kørte i fiskebassinet.
Denne gang blev jeg tosset på XL-byg og forlangte mine penge tilbage. Jeg havde spildt 2 weekenders arbejde på et produkt, der ikke duede samt meget kørsel frem og tilbage.
Jeg havde helt droppet robotplæneklipperen da jeg ikke længere troede på dem. Jeg gik tilbage til min lokale Husqvarna forhandler for at se på havetraktor istedet. Sælgeren kunne dog huske at jeg tidligere havde kigget på robot, men jeg fortalte om mine oplevelser med Robomow og Bosch, og sagde jeg var blevet skræmt af teknologien.
Husqvarna forhandleren overbeviste mig ved at besøge i min have og vurdere forholdene. Efter et besøg fik jeg lovning på at en Husqvarna ikke vil kokse i det, da min have var relativ simpel og Husqvarna'en kan klare langt mere komplicerede haver end min.
I dag har jeg en Husqvarna 308 (den næst mindste model) til mine 700m2 græs. Jeg har fjernet fliserne foran fiskebassinet da det så fjollet ud, og har ikke en eneste gang haft lagt dem ud som forhindring. Den har kørt fejlfrit siden sidste forår og er endnu ikke kørt i fiskebassinet. Jeg har end ikke måtte lede efter den i haven for at genstarte den, hvilket var et stort problem med de andre. Jeg tør slet ikke tænke på hvad de store modeller fra Husqvarna er i stand til, men ifølge forhandleren er de langt mere hardcore end min.
I dag smiler jeg når jeg ser min nyslåede plæne. Det ærger mig bare at jeg i starten var for nærrig til at bruge penge på den rigtige løsning. Billigt er ikke altid godt!
Skrevet af: Jannick Hedemann, 13. juli 2017 kl. 18.11
Ved godt det er et gammelt indlæg, men hvad endte det med? :-)
Må jeg anbefale at kigge på HTTP://www.robotforum.dk og dele din/jeres erfaring.
Mvh.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. juli 2017 kl. 19.55
Jeg kan varmt anbefale Capra aegagrus hircus, den er billigere i anskaffelse og den klipper perfekt. ;-)
Skrevet af: Lone Brems, 13. juli 2017 kl. 22.58
Hej Gert
Den larmer !
Lone
- nu med latterkrampe...
Skrevet af: Svend Høst, 14. juli 2017 kl. 9.40
Der jo et problem med udledning af drivhusgasser som Capra aegagrus hircus giver , især er det metangas som er langt over grænse værdierne for græsslåsmaskiner.........
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.