Forum

Kønne kanter til havestier?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Hviid, 5. marts 2012 kl. 17.02

Jeg blev meget glad da jeg læste indlægget "Vælg smukke belægninger og tag hensyn til miljøet" her på siden. Jeg har netop erhvervet mig en kolonihave og vil denne sommer lave gange, stier og planlægge bede, så jeg er klar til efterårets plantefest. Jeg blev helt forpustet ved tanken om 25 cm grus og stabilgrus ... Herregud, det er jo en kolonihave, hvor det tungeste bliver mig i gummiestøvler. Der ligger allerede en masse knust granit på en indrettet parkeringsplads på grunden (som skal væk og erstattes med et lille cykelstativ), så det har jeg tænkt mig at bruge. Og nu kommer spørgsmålet: Jeg tænker, at det er nødvendigt at kante grusstien af, så det ikke springer til alle sider. (Eller er det pjat?) Jeg synes at havekantsten er voldsomme og lidt ude af proportioner med en smal sti ind og ud mellem stauder og urter, og grønne eller sorte plastik-græskanter er grimme. Der skulle vel ikke være en læser, der har en køn og billig, og natur-ordentlig ide? Venligst Pernille

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 6. marts 2012 kl. 8.06

Det er en rigtig god ide at lave en kant hvis du laver stier af granit - ellers flygter det lige så stille og roligt ind i bedene. :o)
Du kan helt enkelt lave dem af en holdbar træsort, fx. lærk som graves lidt ned, så der lige stikker 2-3 cm. op til at holde på granitten. Det kræver så at dine stier ikke bugter sig alt for meget.
Ellers er en mulighed metal - jeg kan ikke huske hvad det hedder, men man kan få sådan nogle "bånd" af metal som kan følge bugtende stier - det er vel ca. 0,5 cm tykt og skal have en afrundet kant foroven, så det ikke bliver skarpt. Det ser enormt godt ud hvis du spørger mig og falder godt i med naturen da det ruster. Men det er vist en halvpbret løsning.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Hviid, 6. marts 2012 kl. 8.40

Kære Trine.
Det var da en god ide med de der metalkanter (for det skal bugte sig, så træ duer ikke). Jeg kom selv (også) til at tænke på at man måske kunne lave en superlav pile-flettet kant. Nå, nu har jeg to kønne muligheder, tak for hjælpen. Pernille

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M M, 6. marts 2012 kl. 18.27

Du kan overveje en række brosten der er gravet ned i niveau.
Andre sten kan selvfølgeligt også bruges.
Er ikke den billigste løsning.
Mvh Michael

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 6. marts 2012 kl. 21.58

Hej igen
Nu du nævnte pileflet kom jeg lige i tanker om at i min gamle have brugte jeg meget grenene fra birk til at lave små kanter rundt om mine bede i køkkenhaven. Faktisk et såkaldt "kvas hegn" i miniature. Det så faktisk rigtig fint ud og krævede blot nogle pinde på et par cm. i diameter som jeg stak ned i kanten lidt forskudt og herefter "flettede" birkegrenene ind i mellem. Det holdt måske ikke evigt, men kunne hele tiden fornys og det var gratis. :o)

Nyt svar til emnet »Kønne kanter til havestier?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kønne kanter til havestier?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider