Skrevet af: A. Ballin, 22. februar 2012 kl. 11.31
Hvad nok også vil fremgå her, så er jeg ikke så erfaren udi havedyrkningens kunst. Jeg så en annonce for slangehvidløg - yngleløg, hedder det vel - og bestilte bare i alm. begejstring. Lidt senere fandt jeg så ud af at undersøge, hvordan man dyrker dem, og jeg kan jo godt se, at jeg er helt ved siden af ift tidspunkt. Nu er mit spm så, om man kan gemme disse yngleløg, eller om de så går til. Eller om det trods alt er bedre at lægge dem i jorden, nu man kan igen, og så tager det bare længere tid ? Eller hvad :) ?
Venligst Alis
Skrevet af: René Wutborg, 22. februar 2012 kl. 12.57
Hej
Du er nu ikke HELT ved siden af med tidspunktet. Man siger, at det giver større hvidløg, hvis man sætter dem om efteråret, så de når at danne rødder i god inden vækstsæsonen. Men der er intet i vejen for at sætte dem om foråret. Og slet ikke når der er tale om yngleløg, der jo vil skulle overvintre yderligere en eller to sæsoner. (afhængig af om man vil høste enkeltfed eller egentlige hvidløg.
Held og lykke med dyrkningen!
vh
René
Skrevet af: A. Ballin, 22. februar 2012 kl. 13.09
Tak René, godt at vide, at de ikke bare går til. Og også at de har brug for længere tid, for ellers kunne jeg også godt tro, at det var gået galt, hvis der fx ingen løg kom. Så i jorden og tålmod :)
Venligst Alis
Skrevet af: Thomas E. Gundersen, 22. februar 2012 kl. 16.34
Hej Alis
Du skriver at det er yngleløg, er de meget små ??
Hvis så, så er det topløgene fra det oprindelige hvidløg.
Et sådan topløg er omkring 3-6mm måske lidt mere, de vil blive til store fede hvidløg men nok ikke danne hele "klaser" af dem den første sæson.
Dem kan du så sætte rimelig tæt med 3-4 cm mellemrum og når så vi nærmer os sidst på sommeren kan de tages op og så skal de så sættes igen til efteråret med større afstand.
De vil så i næste sæson blive store flotte "klaser" af hvidløg som man så kan spise.
Og hvis du lader et løg gå i "blomst" eller hvad det nu hedder, så den sætter nye topløg så er du selvforsynende med sætte hvidløg.
Men på den måde er de i princippet et "2 årigt løg"
Eller du kan bruge et helt hvidløg og tage de store fede derfra og sætte igen så er det kun "1 årigt"
Men som René skriver så er det bare med at få dem i jorden når det er muligt, de skal nok nå at blive til noget alligevel, men de bliver nok bare ikke helt så store og flotte.
Mvh.
Thomas
Skrevet af: A. Ballin, 22. februar 2012 kl. 18.01
Hej Thomas. Op sidst på sommeren og ned igen til efteråret`? Så de skal op og tørre lidt inden? Tak for svar...
Venligst Alis
Skrevet af: Thomas E. Gundersen, 22. februar 2012 kl. 18.11
Ja det lyder måske lidt underligt det jeg skrev, beklager.
Men de behøver ikke at blive tørret.
Men hvis man sætter topløgene med 3-4 cm mellemrum for at spare plads så skal de op og sættes med større afstand så de kan danne store hvidløg.
Det kan jo selvfølgelig undgås ved at sætte topløgene med større afstand, men der er man bare ikke sikker på at alle bliver til noget da de er meget meget små.
Og da de meget større fed har lettere ved at overleve og blive til noget så undgår man huller i rækkerne. :)
Men held og lykke med hvidløgene, de skal nok blive til noget da det nok er de nemmeste planter at have med at gøre.
Skrevet af: A. Ballin, 22. februar 2012 kl. 18.46
Ok, nu er jeg med :) Tak igen, venligst Alis
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Slangehvidløg