Forum

Genbrug af plantesæk jord + kompost

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars F., 16. februar 2012 kl. 13.34

Hej,

Jeg dyrker de fleste af mine blomster og grønsager i potter som jeg har installeret med et drypvandingssystem.

Sidste år var første år. Jeg valgte at dyrke i jord fra plantesække da de var billige og jeg var generelt godt tilfreds med resultatet.

I år kunne jeg gøre det samme og skifte jorden til ny jord fra plantesække, men hvis muligt vil jeg gerne undgå at bruge ny spagnum fra naturen.

Mit spørgsmål er således:
Kan jeg blande sidste års plantesæk jord med ny kompost fra kommunens genbrugsplads?
Ideen skulle være at bevare noget af strukturen fra spagnum indholdet, men supplere med ny næring fra den 100% rene gratis kompost?
Hvilket blanding forhold bør jeg bruge hvis planterne skal have maximal næring uden at brænde rødderne af i for kraftig kompost?

Håber der er nogen der er friske på at dele deres erfaring med mig.

Mvh Lars

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. februar 2012 kl. 17.33

Hej Lars

Rigtig god idé - tørvemoserne bør bevares :) Og naturligvis kan du gennemføre din plan.
Ingen kan dog svare på dit spørgsmål - jo måske din kommune.
Hvis du vil nå frem til et fornuftigt blandingsforhold, skal du have fat i analyseresultaterne på kommunens kompost.

Har man ingen brugte plantesække kan man bruge sin havejord og kommunens kompost.....

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars F., 16. februar 2012 kl. 20.30

Hej Tom,

Jeg er lidt udfordret på havejorden da alt andet end jorden i potterne er tilsået med græs :)

Tænker at det ikke behøves at være så præcis en vækst bombe, at jeg skal analysere den resterende plantesæks jord og den lokale100 % kompost.

Hvad kunne være en realistisk andel af 100 % kompost blandet i den brugte jord?
10 - 20 - 30 - 50%

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. februar 2012 kl. 22.00

Lars, det er rent gætværk uden kendskab til komposten, men den brugte jord fra plantesækken indeholder nok ikke meget. Et bud der ikke ødelægger alt, men som givet vil være en frugtbar startjord kunne være 2 dele "brugt jord" fra plantesækken til 1 del kompost.

Prøv dig frem - der skal sikkert forskellige blandinger til de forskellige afgrøder og til såning skal blandingen være tyndere, d.v.s. mere "brugt jord" eller ligefrem "brugt jord" alene?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars F., 17. februar 2012 kl. 12.00

Hej Tom,

Tak for endnu et svar.

Det er lykkedes mig at finde en analyse af indholdet fra 2010.

Rumvægt 1,15 ton/m3
pH-værdie 7,5 pH
Tørstof 74 %
Kvælstof, total 9,5 kg/m3
Phosphor, citratopløsning 2,8 kg/m3
Kalium, vandopløselig 4,8 kg/m3

Gør det dig klogere?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. februar 2012 kl. 20.03

Hej

Ja, pH er lidt høj.

De øvrige tal er ikke specielt høje og kan ikke nære plantevækst særlig længe. Du skal derfor regne med at skulle gøde.

Prøv at følge mit tidligere forslag og eksperimentere med blandingsforholdet.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 3. marts 2012 kl. 10.14

Jeg går selv og roder med tanken om jord jeg skal bruge til et lille højbed, ville det give nogen mening at blande 2 billige plantesække med 1 champost sæk ?
Plantorama har dem i til 69 for 3 stk.

Hilsen Anders

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 3. marts 2012 kl. 17.37

Det er nok ikke så billigt at købe jord i sække til en helt højbed. Prøv at ringe til en grusgrav eller lign, og høre om du kan hente noget muldjord. Der findes også forhandlere at jord, der laver specialblandinger til potter og kummer. prøv at søge på Google.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 4. marts 2012 kl. 7.38

Undskyld til Lars, det er jo ikke for at overtage tråden, men et spørgsmål om jordforbedring.
Giver det mening at bruge Champost til jordforbedring fremfor kompost fra genbrugspladsen ?

Hvad angår prisen på jord er det noget sværere at regne ud, jeg vil hvis det er muligt hente lidt jord fra den anden ende af haven og blande kompost i det, men hvis det ikke er nok kan jeg hente 0,5 m3 billige plantesække for ca 100 kr (10 sække a 10 kr når de er billigst), og så er bedet fyldt for 100 kr.

Hilsen Anders

Nyt svar til emnet »Genbrug af plantesæk jord + kompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Genbrug af plantesæk jord + kompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider