Forum

Fra græs til bed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nete Lindblad, 5. februar 2012 kl. 10.15

Kære alle på havenyt

Jeg skal til foråret omdanne et stykke græsplæne til et blomsterbed. og jeg har nøje studeret litteraturen her på sitet, for at finde ud af hvordan det så kan gøres.

Men med så mange gode råd og erfaringer, så bliver jeg pludselig i tvivl:

For eksempel var min oprindelige plan først at vende græstørven og derefter så grøngødning, da jeg tvivler på jordens beskaffenhed, og så så blomster næste år.

Men så læste jeg en artikel om nematoder forekommende i monokulturer, for eksempel i græsplæner, og at de kan bekæmpes med tagetes. Og så måtte der jo tagetes til.

Men kan de sås med grøngødningen?? for i samme artikel stod, at hvis der var ukrudt i tagetesbeplantningen, så vil nematoderne bare søge hen i ukrudtet i stedet, og virkningen udebliver.

Derfor tænker jeg: vil grøngødningen stå i vejen for tagetes kamp mod nematoder, eller kan de plantes sammen? Eller skal jeg helt undlade at plante grøngødning? (plantning af grøngødning er lige så meget fordi, jeg har en meget lille have, og ikke har meget plantemateriale til kompost til rådighed).

Som novice er jeg helt på bar bund med hvad jeg skal og ikke behøver. Man vil jo gøre det så godt :-)

Mvh Nete

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 5. februar 2012 kl. 10.56

Nete, jeg stod i det samme problem som dig for nogle år siden da jeg lavede et bed i græsplænen, jeg fjernede simpelhen alle græstørv, det øverste lag, jord/sand, fik fremskafftet 5 store traliere med næsten komposteret hestemøj, strøede det ud over hele bedet vendte jorden let, og så plantede jeg mine stauder, det er det bed i haven hvor planterne står flottest,

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Dupont, 5. februar 2012 kl. 13.39

Hej Nete!
Ja, jeg er enig med Lis P. at det er en god idé at fjerne det øverste lag græstørv. Jeg vil også vælge at bruge noget komposteret hestemøg, men alligevel med omtanke så det ikke giver svidninger, som jeg har oplevet at det kan gøre. Er jorden meget leret eller tung, så vil jeg foreslå at blande små lecakugler ind i bedet før du planter. Det giver ilt til jorden så planter får mere lyst til at optage den næring de gerne skulle have.

God arbejdslyst - Peter Dupont - GRØNT HAVEDESIGN, Fyn

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nete Lindblad, 5. februar 2012 kl. 16.42

Tusind tak til jer begge!

Det lyder jo nemt nok. Hvis jeg ikke har mulighed for at få fingrene i omsat møg, er der evt. et alternativ?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. februar 2012 kl. 20.41

Hej Nete, grav de øverste ca10-12cm græsplæne væk,og så synes du skal glemme alt om leccakugler eller andet af samme beskaffenhed, da det ved kraftig regnvejrvil flyde ud over det omliggende areal, brug hellere groft vasket grus/sand i størrelse o/2- o/4 ved LERJORD (ca.10 cm) og bland det godt i de øverste 10-15 cm. regnormene klarer resten, senere kan du så give gødning eller kompost efter behov. Hilsen Henry G.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Dupont, 5. februar 2012 kl. 21.42

Hej Henry G!
Det gode ved lecakugler er at dem kan du ikke presse luften (ilt) ud af, det kan du sagtens i vasket grus. Min erfaringer er at bliver de arbejdet ind i en næringsrig jord skal de nok blive liggende. Vælg en mindre kornstørrelse og jeg oplever altså ikke at de flyder væk i regnvejr!
Vi gør os jo hver især nogle erfaringer, så mulighederne er mange. Bedste hilsner Peter Dupont

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 6. februar 2012 kl. 9.10

Nete har du ikke en genbrugsplads/eller hvad det nu hedder, i nærheden ofte kan man hente gratis jord sådan et sted, det vil jeg strø ud ogver der hvor du har fjernet græsset, tage en spade og vende jorden lidt.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 10. februar 2012 kl. 0.15

Hej Nete.
Jeg har også omdannet en del af min græsplæne til blomsterbede. Jeg gravede græstørv op i spadedybde, gravede derefter yderligere jord op i endnu en spadedybe, lagde græstørvene i, med græsset nedad og fyldte herefter op med den opgravede jord. Det er noget af et arbejde, men alt bliver så genbrugt og man slipper for at hente ny jord. Jeg lagde blomsterløg,plantede stauder og såede sommerblomster, og alt trivedes rigtig fint. Til foråret skal jeg i gang med at omdanne endnu mere græsplæne til blomsterhave :-)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 3. marts 2012 kl. 12.31

Hej alle.

Fik næsten alle de svar jeg skulle bruge ved at læse denne tråd.
Mange tak :-)

Jeg skal udvide køkkenhaven, og har så følgende spørgsmål:
Tænker I, jeg kan plante grøntsager som I planter blomster i bedet, eller kræver det noget andet?

Overvejer umiddelbart at gøre, som Anne-Grethe skriver, for at genbruge det hele, og fordi jorden fra genbrugspladsen hos os er meget sort og farver alt det kommer i nærheden af.
Det frister ikke umiddelbart at plante kartofler i det...

Håber I kan være behjælpelige med et input eller to :-)
Tak for hjælpen og god weeekend.

Hilsen Trine

Nyt svar til emnet »Fra græs til bed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Fra græs til bed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider