Skrevet af: Birgit Brunsted, 15. januar 2012 kl. 15.08
Jeg kunne taenke mig at faa nye citrontraer af froe fra det gamle.
Derfor vil jeg gerne vide, om der er bestemte forhold, jeg skal tage i betragtning:
Er det let at faa kernerne til at spire. Skal de toerres foerst? Hvilken jord trives de smaa planter bedst i?
Venlig hilsen
Birgit Brunsted
Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 19. januar 2012 kl. 20.00
Hej Birgit,
Hvor sjovt at du lige skulle spørge om, hvordan citrus-kerner skal spires! Jeg har netop spiret adskillige mandarin-kerner, derefter sået dem i potte, som står i et sydvindue; de små planter er allerede omkring 1 cm høje nu. Jeg vil tro, at det samme gælder for citrus.
Min fremgangsmåde: jeg vaskede kernerne godt lige fra den spiste mandarin ;-) - puttede dem i lidt, let fugtet vermiculite og hængte ziplock-posen op på et lille søm oven over vores brændeovn!!! Der gik få dage til jeg kunne se en lille spire dukke frem. Såede dem derefter i købt såjord 1-1,5 cm dybt. De kom rimeligt hurtigt frem oven over jorden.
Senere, når planten er mere hårdfør, vil jeg blande lidt sur jord og smågrus i almindelig pottemuld.
God fornøjelse med projektet.
Venlig hilsen
Lene
Skrevet af: Birgit Brunsted, 5. februar 2012 kl. 18.06
Kaere Lene.
Tusind tak for svar - selv om jeg har vaeret lidt laenge om det :-).
Jeg vil bestemt foelge dit raad, jeg skal bare have fat i noget vermiculite.
Mange hilsner
Birgit
Skrevet af: Lene Kjær Hansen, 5. februar 2012 kl. 18.35
Hej Birgit,
Jeg kunne ikke dy mig - du skulle da se mine fine planter ;-)
De er allerede omkring 5 cm høje med en rimelig tyk "stamme", søde ik?
Venlig hilsen
Lene
Skrevet af: Birgit Brunsted, 6. februar 2012 kl. 11.37
hej Lene.
Da jeg skrev i går, tænkte jeg faktisk på at bede dig om et foto, men syntes, at det måske var lige lovlig meget - og så kom der et foto.
Tusind tak.
Bedste hilsner
Birgit
Skrevet af: Peter Thomadsen, 27. februar 2012 kl. 21.27
Hej I to
I skulle begge læse afsnittet om formering af citrus i denne artikel:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/705.html
Jeg såede selv nogle citron kerner for godt 3 år siden. Det er træer på over en meter nu og de vokser meget, hver sommer. De har ikke blomstret endnu (men det skulle også tage 5-10 år). Jeg er dog spændt på havd de kommer til at bære af frugt.
En anden ting. Bladene dufter helt fantastisk af citrus. Er der nogen der ved om man kan bruge bladene fra citrus-træer til noget?
/Peter
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan saar man et citrontrae?