Forum

Højbed omkring birketræer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Hansen, 13. januar 2012 kl. 22.15

Hej.

Jeg har 4 birketræer i haven som står ret tæt, og hvorunder jeg gerne vil have et bed. Det er meget tørt der pga. træerne, så jeg overvejer at lægge 30 cm jord ovenpå, som jeg så vil plante nogle hostaer i.

Vil rødderne fra træerne så søge opad i det nye jord?

Og vil det evt. hjælpe at lægge en fiberdug under for at de ikke gør det?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 14. januar 2012 kl. 10.57

Mine erfaringer er at det desværre nok er umuligt at holde birketræerne fra fadet. Fiberdug vil nok forlænge dit bed et lille stykke tid, men birken skal nok finde derop i den friske jord. Men der findes jo planter der kan trives næsten alle steder. Hostaer vil nok forsvinde efterhånden.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. januar 2012 kl. 15.18

Hej Anders

Jeg har en Hosta direkte for foden af en mellemstor birk og det går fint. Det første år blev den vandet meget, men nu klarer den sig fint på 4. eller 5. år uden anden opmærksomhed end en skovlfuld kompost.

Jeg synes du skal lave dit bed og plante nogle Hosta uden at bruge krudt på at hæve det. Lav nogle gode plantehuller, hvor du fjerner alle birkerødderne på din vej.

Grundvanding flere gange i første vækstsæsonen og jorddække (gem f.eks. dine birkeblade til formålet) for at holde på vandet.

Så vil du have et flot hostabed om et par år, hvis ellers der ikke er fuld sol på bedet - det er der ikke mange Hosta der kan lide, hvis nogen overhovedet..

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 14. januar 2012 kl. 20.40

Hej Anders Plant alt hvad du synes, men lad være med at fylde jord direkte ind til stammen, planter har en overjordisk bark, der er beregnet til at være OVER jorden. De fleste træer kan ikke tåle at få jord op omkring stammen. Birk bruger meget vand, og er et træ med meget høj lysgennemgang, så der vil altid være tørt under dem. Henry G.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Hansen, 15. januar 2012 kl. 23.29

Ok.. Måske jeg bare skal prøve at plante i jorden som den er så. Og så se hvad der sker.

Tak.

Nyt svar til emnet »Højbed omkring birketræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Højbed omkring birketræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider