Skrevet af: Christine Bendt, 5. december 2011 kl. 21.45
Vi har et blommetræ (gul rene clode) på ca 10 år som vi desværre bliver nød til at flytte eller fælde.
jeg forestiller mig at en flytning er for omfattende, men
jeg tænker om man kan tage nogle skud fra træet og så pode dem på et andet blommetræ!? ... så vi ad den vej beholder lidt af træet.
Vi har et blommetræ mere i haven (rød lille langsomtvoksende sort som kun har båret to blommer i sit 8 år lange liv) ... kan det måske bruges !?
Skrevet af: Boi Jensen, 7. december 2011 kl. 17.21
Hej Christine
Jeg vil ikke anbefale dig at pode din gule reine claude ind på et andet blommetræ. Sorten er ekstremt kraftigt voksende og vil i løbet af ganske få år, hvis den slår an - overgro den anden og hvis den anden sort er værdifuld spisefrugt, mister du måske den.
Plant en ny på en forholdsvis svagtvoksende grundstamme, hvis du har meget god jord - og så er der en mulighed for at du får noget ud af det.
Du kan også købe nogle grundstammer og pode på dem - det tager bare lidt længere tid og er måske lidt mere spænende.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Christine Bendt, 7. december 2011 kl. 19.57
tak for dit svar - jeg havde tænkt at det nok ikke gik. Dog ærgerligt at midste så dejligt et træ... men den var i tidernes morgen plantet for tæt på skæld og det er ikke alle tilfredse med desværre.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > 1. hjælp til blommetræ