Skrevet af: Hanne Olsen, 15. november 2011 kl. 21.44
Hej
Vi prøvede at så gulerødder i år, men det var kun nogle få der blev til noget og de blev aldrig ret store. Skal man gøre noget specielt? Vi såede dem i et højbed, som vi havde fyldt med kompostjord, men der skete også det samme for nogle år siden, da vi såede dem i havejorden (sandet jord uden gødning). Håber der er nogle der kan give nogle råd.
Mvh Hanne
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. november 2011 kl. 23.18
Hej Hanne -
prøv at søge på gulerødder i søgefunktionen oppe til højre - så får du sikkert nogle gode tips, vil jeg tro!
mvh
Anja
Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. november 2011 kl. 10.21
Hej Hanne.
Gødningsmangel.
Der kommer ikke noget af ingenting :-).
Mvh. Hans
Skrevet af: Hanne Olsen, 16. november 2011 kl. 11.37
tak for svar
Skrevet af: Hanne Olsen, 16. november 2011 kl. 16.48
Hej
Her på siden står der at man først skal gøde når gulerødderne er kommet godt i vækst...
Der står også at kompostjord har for mange mineraler. Kan det hjælpe hvis vi køber noget såjord og fylder det i højbedet? Eller er der noget andet jord der er bedre?
Mvh Hanne
Skrevet af: Tom Andersen, 16. november 2011 kl. 17.08
Gulerødder tager sig god tid - også når frøet skal spire. 14 dage til 3 uger er almindeligt her hos mig (lerjord). Sandjord er perfekt til gulerødder, men tørrer let ud. Det samme gør et højbed.
Kan det tænkes, at jorden ikke har været let fugtig i 2 - 3 uger efter såning?
Skrevet af: Hanne Olsen, 16. november 2011 kl. 17.19
Vi vandede det ca. en gang pr. dag, men jeg ved ikke om det har været nok...
Skrevet af: Tom Andersen, 16. november 2011 kl. 17.50
At vande en gang om dagen i 3 uger er lidt voldsomt :-)
Var det friske frø?
Havde i succes med andre afgrøder i højbedet?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. november 2011 kl. 17.52
Hej Hanne.
Kom gulerødderne op?
Hvis ikke, er det såteknikken, det er galt med.
Hvis det er det kompostjord, som kan hentes på genbrugspladserne, er det alt for stærkt at så i. Rødderne på de små planter bliver svedet af alt for meget næring.
Mvh. Hans
Skrevet af: Hanne Olsen, 16. november 2011 kl. 18.24
Vi havde også ærter, jordbær og majs og de kom fint.
Frøene havde vi købt i et byggemarked. De var sat på en strimmel papir med afstand imellem. Jeg ved ikke hvad det vil sige at de er friske (er ret ny i haven).
Enkelte kom op, men de blev aldrig normal størrelse.
Ja det var jord fra genbrugsstationen det meste. Og så et tyndt lag af noget blomsterjord vi købte. Hvad kan man ellers bruge?
Skrevet af: Tom Andersen, 16. november 2011 kl. 19.38
Friske frø? Ja, det var måske ikke det bedste ordvalg - jeg mente såmænd bare om de var spiredygtige. Det kan være en fordel at teste inden alt for meget arbejde investeres ;-)
Jeg har ingen erfaring med frøbånd, men oplever da svingende spireevne på de frø jeg køber. Jeg sår gulerødder blandet med sand, da jeg synes det er lettere at fordele frøene jævnt.
Hvis du er ny i haven, som du siger, så vil jeg anbefale dig at bruge lidt tid på at læse om noget så banalt, som jord. Det er et rigtig godt sted at starte og tiden er jo til bøger :-)
Start f.eks. her:
da.wikipedia.org/wiki/Jordbundsforhold
Hvis du har rent kompost i dit højbed, så tror jeg, at du med fordel kan blande noget af din sandjord i til foråret. Som Hans bemærker, så er ren kompost ikke særlig egnet til såjord.
Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. november 2011 kl. 20.02
Lidt om det ideelle såbed:
Ingen jordbearbejdning dybere end sådybden.
Frøet lægges på en passende fast og fugtigt bund.
Dækkes med 1½-7cm løs jord, alt efter frøstørrelse, som til slut trykkes let til, så frøet har god kontakt til fugten.
Skrevet af: Hanne Olsen, 16. november 2011 kl. 21.02
Tusind tak for jeres gode svar. Jeg går i gang med at læse noget mere.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Gulerødder