Forum

Kan frø af ærteblomst modne efter høst?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 12. oktober 2011 kl. 19.54

I de sidste par afsnit af "Bonderøven" på DR1, har Frank høstet krydderurter og roe-planter for senere at tage modne frø af planterne. Han skar dem af ved jorden og hængte dem til tørre i et halvkøligt rum.

Kan man gøre det samme med fx. ærteblomst bælge? - Altså skære planten af og hænge hele molevitten til tørre med halvgrønne bælge? Vil frøene modne på den måde?

Jeg håber meget på snarligt svar, da jeg er bekymret for den kommende nattefrost de næste dage.

Mange hilsner,

Henriette

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 12. oktober 2011 kl. 20.05

Hej Henriette
Ja, det kan du. Lad dem blive knastørre før du bælger dem. Jeg gjorde det for 2 år siden og bruger nu egne frø.
Hilsen Clara

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 12. oktober 2011 kl. 20.15

Hej Clara,

Det er jeg glad for at høre!
Jeg ville være så ærgerlig hvis frøene gik tabt.

Mange tak for hurtigt svar.

Hilsen Henriette

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 13. oktober 2011 kl. 7.00

Jeg plukker mine frø og ligger dem til tørre, det har jeg gjort med mange frø fra haven både at stauder og sommerblomster, st så har jeg til næste år og til vores frøbytterejse på forum.
Vi har samlet frø igennem mange år og byttet det er ikke noget nyt i, man skal bare være klar over at når man samler frø i haven at ikke alle frø er farveægte, bl.a sådan nogle som geoginer, kan man få mange flotte farver af.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette H., 13. oktober 2011 kl. 18.41

Hej Lis,

Jeg startede med at samle frø for et par år siden, så jeg er stadig nybegynder.

Og det er helt nyt for mig at høre, at man kan samle umodne frø og lade dem modne efter høst (mens de tørre).

Jeg har hidtil kun hørt og læst at man skal vente til at de er helt modne, inden man høster.

Ved du/I om man også kan tage frø fra Høstanemoner før tid og lade dem modne indendørs? (dvs. plukke næsten modne knopper).... det vil jo gøre processen en del nemmere da vattotterne med frø ellers hurtigt flyver væk når de er klar! :)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 13. oktober 2011 kl. 19.50

Det kan du godt, men da frø ikke modner ens, plejer jeg at gøre det at jeg sætter et kaffe/tefilter omkring den frøstand som jeg gerne have frø af, jeg hæfter det fast med en hæftemaskine så filteret bliver på plads, det ser ikke altid lige kønt ud, men skidt bare jeg får mine frø.

Det er altid bedst at lade frøene modne på planten.

Nyt svar til emnet »Kan frø af ærteblomst modne efter høst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kan frø af ærteblomst modne efter høst?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider